Güncelleme Tarihi:
Kredi kartları hepimizin bildiği ve kullandığı bir ürün. Kimi zaman kredi kartına yönelik tartışmalar alıp yürüse de kimse kullanmaktan vazgeçmiyor. 100 milyonu aşkın kart sayısı ile dünyada bu alanda oldukça sağlam bir konumda olan Türkiye'de önümüzdeki dönemde kart kulanımının daha yaygınlaşması bekleniyor.
Kredi kartlarını herkes bilir de o kartların geçtiği POS makinaları çok fazla bilinmez. Aslında ödeme sistemleri olarak bilinen bu sektör çok büyük bir sektör. Fransız Ingenico da bu POS cihazlarını üreten ve alanının açık ara en büyüğü olan bir firma. Türkiye'de de hızla büyüyen Ingenico'nun CEO'su Alpay Sıdal merak edilenleri ve Ingenico'nun Türkiye'deki yeni planını anlattı.
- Ingenico'nun global pazardaki yeri nedir?
Dünyada 15 milyon adet terminale sahip. 21 ülkede, 2 bin 500 çalışanı ile faaliyet gösteriyor. 728 milyon euroluk cirosu ve yüzde 41.4'lük pazar payı ile elektronik ödeme sistemlerinde dünya lideri. Dünyanın birçok önemli ülkesinde pazar lideriyiz…
ÖrneÄŸin Ä°ngiltere’de yüzde 50, Ä°spanya’da yüzde 60, Ä°ran’da yüzde 60’ı aÅŸan pazar payımız var…Â
- Türkiye'de?
Ingenico Türkiye olarak 2008 yılını 378 bin adet POS satışı ile kapattık. Geçtiğimiz yıl Ingenico’nun global satışlarının yüzde 9’unu gerçekleştirdik. Pazarda kurulu olan POS sayımız ise 1 milyonu aştı.
- Şimdiye kadar kaç tane sattınız?
Türkiye’de 2005 yılından itibaren 1 milyon 77 bin adet satış yaptık. Yüzde 54 pazar payı ile de lider durumdayız.
- Kaç kişi çalışıyor?
Türkiye'de 108 kiÅŸiyiz ve 20 bankaya hizmet veriyoruz.Â
SON 10 YILIN EN BÃœYÃœK SATIÅžINI YAPTIKÂ Â
- Kriz sizi etkiledi mi?
 Â
Aslında 2008 ödeme sistemleri için iyi bir yıldı. Biz de hızlı büyüdük, büyümeye devam ediyoruz. Ingenico Türkiye olarak, 378 bin adetle son 10 yılın en büyük POS terminali satışını gerçekleştirdik.
En önemli nedeni, yeni POS terminallerinde bankalar için birçok teknolojiyi sunmamız. Bu ÅŸekilde satışları yüzde 60 oranında artırmayı baÅŸardık.Â
- Bu sene nasıl gidiyor?
Geçen seneki yüklü satışlar ve dönemsel duraklamadan dolayı satışlarımız yavaÅŸladı. Ama özellikle ikinci yarı yılda düzelme bekliyoruz.Â
- Türkiye'deki hedefler tuttu mu?
2008’de hedefleri tutturmanın da ötesine geçtiğimizi söyleyebilirim. Geçen yıl satış hedefimizin yüzde 20 üstüne çıktık.
ORTAK POSLARLA KAMPANYA FIRSATI KAÇMAYACAK Â
- Mağazalar tüm bankaların POS makinalarını kullanmak yerine artık yavaş yavaş ortak POS'lara geçmeye başladı. Siz bu konuda ne yapıyorsunuz?
Bu konuda, Türkiye’de en etkin ve en güçlü şirket biziz. 2004 yılında başladığımız ve 2005 yılında sahada yaygınlaştırdığımız model halen en etkin model. Şu anda sahada üzerinde 8 bankanın çalıştığı tek marka Ingenico Ortak POS’u.
Bugüne kadar Türkiye pazarına 400 bin adet Ortak POS sağladık. Yakın bir zamanda 12-15 banka uygulamasını kapsayacak ürünlerimiz de pazarda olacak.
- Bu Ortak POS'lar tüketiciye ne sağlıyor?
Ortak POS'larda ise birden çok banka uygulamasını üzerinde taşıdığı için kart sahibinin bu sorunu ortadan kalkmış oluyor. Bu da tüketicinin istediği kartı kullanıp, bu karta ait kampanyalardan yararlanması avantajını getiriyor.
- Bankaların Ortak POS kullanımına geçmesi sizin işlerinizi nasıl etkileyecek? Satışlarda düşüş yaratır mı?
POS satışı bizim önceliğimiz değil. Biz hizmet vermek, hizmet satarak büyümek istiyoruz. Yalnızca POS yani kutu satma taraftarı değiliz, faaliyetlerimizde hizmetlerimiz ve çözümlerimiz de önemli bir yere sahip. Üstelik bu yapıyı bankalarımızın talebi ile 2005 yılından beri yapıyoruz. Dolayısıyla bankalar Ortak POS projelerinde hep bizi tercih ediyor.
Â
- Yeni ürün ve projeler var mı?
Dünyanın en hızlı işlem yapabilen, en yüksek güvenlik sertifikasına sahip ve renkli ekranlı POS’larımızı pazara sunduk. Bu ürünler ile POS’lar ödeme fonksiyonun yanı sıra pazarlama ve reklam mecrasına dönüşüyor. Örneğin bu ürünlerimiz video oynatabiliyor. Böylece kasada bekleyen müşteriye gerek bankalar gerekse üye işyerleri POS üzerinde kampanya duyurusu yapabiliyor, müşterinin alışverişe dönmesi sağlanabiliyor. Yani bir anlamda POS cihazları pazarlama mecrasına dönüşüyor. Bu tip multimedya uygulamalar, hem bankalara hem de işyerlerine önemli ölçüde katma değer sağlayabilir.
Bunun yanı sıra yeni POS’larımıza temassız kart okuyucuları entegre ettik. Böylece temaslı ve temassız kartlar için ayrı ayrı cihaz bulundurmaya gerek kalmıyor. Â
TÃœRKÄ°YE AR-GE MERKEZÄ° OLACAK
- Türkiye üzerinden başka ülkelere açılma projeniz vardı. Orada son durum nedir?
Zaten ÅŸu anda aralarında Mısır, Suriye, Ukrayna, Malta ve bazı balkan ülkelerinin de olduÄŸu 10 ülkenin operasyonu Ingenico Türkiye’ye baÄŸlı… Bu ülkeler bizim yönetimimizde. Ayrıca Ingenico merkezimiz, Türk Ar-Ge ekibinin tecrübesine çok güveniyor. Bu nedenle Türkiye’yi Ingenico’nun Ar-Ge merkezi olarak konumlayarak bu çerçevede yatırım yapma planları var. O zaman Ingenico Türkiye, tüm dünyadaki Ingenico POS’ları için uygulama geliÅŸtiriyor olacak.Â
- Bir üretim planı var mı?
Şu anda Türkiye’de POS cihazı üretimi yok. Ama dediğim gibi Türkiye Ingenico’da Ar-Ge gücüyle öne çıkıyor. Yeni tasarımlar ve uygulamalar hep bizim tarafımızdan onaydan geçiyor. Dünyada ilkleri hep biz önce kullanıyoruz ve deniyoruz. Bu nedenle ilerleyen dönemde hizmet ve projelere yönelik yatırımlara odaklanacağız.
- Temassız kartlarda nasıl bir büyüme bekliyorsunuz?
2009’a damga vuracağını düşünüyorum. Kredi kartları pazarında özellikle bu kartların sayısında artış yaşanacak.
Bir de bu temassız uygulamalar konusunda da ortak kullanım gündeme gelecek. Temassız ödeme noktalarının ortak kullanım ile yaygınlaşması, bu yönde hizmet sunan bankalar açısından önemli bir maliyet avantajı yaratabilir.