OluÅŸturulma Tarihi: Mart 29, 2004 00:00
Türkiye'de dondurma, 185 milyon dolarlık bir pazar oldu. Türkiye'ye güvendiklerini ve dondurma pazarının 100 milyon dolarlık bölümünü ellerinde tuttuklarını söyleyen Algida Türkiye Genel Müdürü Hazım Ellialtı, ‘‘Pazarın 30 milyon dolarlık bölümü diğer markalı ürünler, kalanı açık üretilen dondurmalar’’ dedi.TÜRKİYE'de genellikle havaların ısınmasıyla birlikte akla gelen dondurma, 185 milyon dolarlık bir pazar haline dönüştü. Türkiye'deki dondurma pazarının 100 milyon dolarlık bölümünü ellerinde tuttuklarını söyleyen Algida Türkiye Genel Müdürü Hazım Ellialtı, ‘‘Pazarın 30 milyon dolarlık bölümü diğer markalı ürünler, geri kalanı da pastane gibi noktalardaki açık üretilen dondurmalardan oluşuyor’’ dedi. Türkiye'de kişi başı dondurma tüketiminin 1 litre olmasına karşılık, Avrupa ülkelerinde 5-7 litre olduğunu hatırlatan Hazım Ellialtı, dondurma tüketiminin artırılmasına yönelik yatırımları yoğunlaştırdıklarını belirtti. Ekonomideki olumlu gidişin umut verdiğini söyleyen Hazım Ellialtı, kayıt dışı ekonomi ve merdiven altı üretimin Türkiye'nin en büyük sıkıntısı olduğuna dikkat çekti. Algida Türkiye Genel Müdürü Hazım Ellialtı ile dondurma pazarının yanısıra ekonomiye ilişkin beklentilerini konuştuk. Ekonomideki gelişmelerden umutlu musunuz?- Türk ekonomisi iyiye gidiyor, gelecekten çok umutluyuz. Umutları gerçeğe dönüştürmek için AB entegrasyon sürecinin etkinliği ve yabancı sermayenin daha hızlı transferi çok önemli. 2004'ün, Türkiye'nin parlak geleceğinde çok önemli ve kritik bir yıl olacağını düşünüyoruz. Güven olduğu takdirde Türkiye'nin ekonomik gücünün çok yüksek olacağını herkes biliyor. 2003'te oluşan güven ortamı, Türkiye'yi yönetenlere 2004'te daha büyük bir sorumluluk yüklüyor.Gıda sektörü olarak devletten beklentileriniz var mı?- Türk ekonomisine güvenimiz hep yüksek oldu ve giderek umudumuz artıyor. Ancak devletten beklentilerimiz var. Kayıtdışı ekonomi ve merdiven altı üretim, bence Türkiye'nin en büyük sıkıntısı. Bizim gibi dünya standartlarına uygun üretim yapmaya çalışan şirketlerin tutarlı ve haksız uygulamalara karşı direnen bir yönetime ihtiyacı var. Yasal düzenlemelerin de üyesi olmak istediğimiz Avrupa Birliği standartlarıyla uyumlu hale getirilmesini bekliyoruz.Türkiye'deki dondurma pazarının büyüklüğü nedir?- Endüstriyel üretimin yansıra pastaneler ve açıkta satılan ölçülmesi zor olan bazı noktaları da dahil ettiğimizde, 2003 yılında yaklaşık 185 milyon dolarlık bir dondurma pazarı olduğu görülüyor. Bunun 100 milyon dolarlık bölümünü biz gerçekleştiriyoruz. Pazarın 30 milyon dolarlık kısmı diğer markalı ürünlerin kontrolünde. 55 milyon dolarlık bölümü ise markasız ve pastane tipi noktaların ürettiği dondurmalardan oluşuyor. Pazarı büyütmek için neler yapıyorsunuz?- Dondurma pazarı Türkiye'de 2000, 2001 ve 2002 yıllarında hiç büyümedi. 2003 yılında biz bu durumu değiştirmek istedik ve çok yoğun yatırım yaptık. Ürünlerimizi tanıtmaya, fiyatlarımızı makul tutmaya ve piyasadaki dolap sayımızı artırmaya ağırlık verdik. Tüketiciye ulaşmak için yatırım yaptık. Bunların da dönüşünü pazarın büyümesiyle alıyoruz. Türkiye'ye geldiğimizden bugüne kadar geçen 15 yıllık sürede 300 milyon dolarlık yatırım yaptık. Her yıl da yaklaşık 15 milyon dolarlık yatırım yapmayı sürdürüyoruz.Unilever'in tüm dünyadaki dondurma satışları ne kadar?- Unilever'in dünyadaki toplam cirosu 48 milyar
Euro, bunun da 5 milyar Euro'luk bölümü dondurmadan. Unilever Türkiye'nin yıllık cirosu 700 milyon
dolar. Unilever'in Türkiye'deki dondurma cirosu ise 100 milyon dolar. Şarap ve puro tutkunuİş dışında neler yapıyorsunuz?- Eğlencenin büyük kısmını işte hallediyorum galiba. Eğlenceli bir işimiz var. İş dışında ilgilendiğim şeyler çok sağlıklı değil. Özel ilgi alanıma giren konulardan biri şarap, diğeri puro... İkisini de çok seviyorum ve amatörce ilgileniyorum.
Fenerbahçe maçlarına gidiyorumSpora vakit bulabiliyor musunuz?- Ä°ÅŸ dışında biraz tembelim. Tembellere uygun olduÄŸunu düşündüğün golf ile ilgileniyorum iki yıldır. Ama yeterince hızlı ilerleyemiyorum. Çok iyi bir Fenerbahçeliyim. Ä°stanbul'daki bütün maçlarına gitmeye çalışıyorum. Sezona zamsız girdikYeni sezonda ürünlerinize zam yaptınız mı?- Birçok ürünümüze zam yapmadan yeni sezona girdik. ÖrneÄŸin Magnum geçen yaz 2 milyon liraydı, yine 2 milyon lira. Yüksek enflasyonla yaÅŸarken maliyet artışlarımızı fiyatlarımıza yansıtmak zorunda kalıyorduk. Ancak Türkiye düşük enflasyon dönemine gidiyor. Bu iyiye gidiÅŸ sürdüğü takdirde zam yapmamayı çok istiyoruz.Amerika'da 25 litre Türkiye'de 1 litreTürkiye'de kiÅŸi başına ne kadar dondurma tüketiliyor?- KiÅŸi başına tüketim Türkiye'de sadece 1 litre, yani çok düşük. Bu rakam Avrupa ülkelerinde 5-7 litre arasında. Ä°sveç'te 14 litre, ABD'de 25 litre. Türkiye'de dondurma tüketimi hálá 7-8 ayla kısıtlı. Dondurma tüketimini artırmaya ve 12 aya yaymaya çalışıyoruz.DoÄŸuda zarardayız Türkiye'nin her noktasına ulaÅŸabiliyor musunuz?- Türkiye'nin her noktasına aynı kalitedeki ürünle, aynı fiyatla ulaşıyoruz. 110 bin civarında buzdolabımız var. Ticari olarak baktığımızda Ankara'dan öteye gitmemek gerek, çünkü dondurulmuÅŸ ürünün sevkiyatı çok pahalı. Biz Kars'a da Şırnak'a da, Ä°stanbul'a, Ä°zmir'e ulaÅŸtığımız fiyat ve kaliteyle ulaşıyoruz. DoÄŸudan zarar ediyoruz. Ama bu liderim diyen ÅŸirketlerin yerine getirmesi gereken bir sorumluluk. HAZIM ELLÄ°ALTIAlgida Türkiye Genel Müdürü Hazım Ellialtı, 1962 doÄŸumlu. 1983-1987 yılları arasında Adel Faber'de çalıştı. 1987'de Unilever'in Çorlu'daki Gıda Fabrikası'nda Vardiya Mühendisi olarak iÅŸe baÅŸladı. Sana, Becel, Yudum, Komili, Aymar, Calve gibi ürünlerin GeliÅŸtirme Müdürü olarak çalıştıktan sonra, 1994-1999 yılları arasında aynı grubun Algida operasyonunda fabrika müdürü, teknik direktör ve tedarik zinciri olarak görev yaptı. 1999'da Unilever'in endüstriyel temizlik ürünleri birimi olan DiverseyLever'e Genel Müdür olarak atandı. DiverseyLever'in Johnson Wax ile 2002'de birleÅŸmesi sonucunda kurulan JohnsonDiversey'e Genel Müdür oldu. 2003 yılından bu yana da Algida Türkiye Genel Müdürü.Ziraat'ten OGS'de ‘tahsis’li hizmet ZÄ°RAAT Bankası, otomatik geçiÅŸ sistemi (OGS) etiketlerinde yeni bir hizmet daha baÅŸlatacak. OGS etiketlerinde bugüne kadar uygulanan peÅŸin satış yöntemine ilave olarak, ‘‘Kullanım Bedeli Karşılığı Tahsis’’ uygulamasına, 29 Mart pazartesi gününden itibaren baÅŸlanacak. Bu yeni hizmet çerçevesinde, isteyen vatandaÅŸlar, gerek eskiden olduÄŸu gibi etiketleri peÅŸin olarak satın alabilecekler, gerekse her ay düzenli olarak kontör bedelini ödeyerek OGS'den faydalanabilecekler. Bireysel emeklilik 66 bin üyeye ulaÅŸtıBÄ°REYSEL emekliliÄŸe yönelik talep hızla artıyor. Ä°lk emeklilik ürünlerini 27 Ekim 2003'ten itibaren sunmaya baÅŸlayan bireysel emeklilik ÅŸirketleri, 22 Mart'a kadar olan dönemde 67.7 bin sözleÅŸme imzalayarak 66 bine yakın katılımcıya ulaÅŸtı. Emeklilik Gözetim Merkezi'nin (EGM) verilerinee göre, bireysel emeklilik sisteminde faaliyet gösteren 11 ÅŸirketin fona yönlendirdikleri toplam sözleÅŸme sayısı, 22 Mart itibariyle 67 bin 660'a kadar yükseldi. Sisteme katılanların toplam sayısı da aynı tarih itibariyle 65 bin 564'e çıktı.Bireysel emeklilik sistemi kapsamında fona yönlendirilen sözleÅŸmelerde toplam katkı payı tutarı 25 trilyon 933.3 milyar lira olarak gerçekleÅŸti. Yatırıma yönlenen fon büyüklüğü ise 24 trilyon 587.5 milyar lira oldu.TOKÄ°'ye 4.266 kiÅŸi erken ödeme yaptı TOPLU Konut Ä°daresi'nin (TOKÄ°), idareden konut alanlara yönelik, borçlarını erken ödemeleri halinde indirim yapma uygulaması ilgi gördü. Ä°darenin gerçekleÅŸtirdiÄŸi projelerden veya Emlak Bankası'ndan devir alınan konutlardan satın alan 4 bin 266 kiÅŸi, borcunu erken ödeyip, borç indiriminden yararlanmak için baÅŸvurdu. BaÅŸvuranların 4 bin 181'ini TOKÄ°'nin kendi projelerinden konut alanlar oluÅŸtururken, Emlakbank projelerinden konut alanlardan sadece 85'i erken borç kapatıp, indirim olanağından yararlandı. BaÅŸvuranların toplam borç tutarının yaklaşık 55 trilyon lira olduÄŸu, bunun 45.6 trilyon lirasının hemen tahsil edildiÄŸi, kalan bölümünün de 2 ya da 4 taksit halinde alınacağı belirtildi. Japonya'nın borçları rekor düzeye çıktı JAPON Hükümeti'nin borçları rekor düzeye ulaÅŸtı. Maliye Bakanlığı'ndan yapılan açıklamada, Aralık 2003 tarihi itibarıyla borç miktarının 6.32 trilyon dolara ulaÅŸtığı bildirildi. SanayileÅŸmiÅŸ ülkeler arasında en büyük borç miktarına sahip ülkelerden biri olan Japonya'nın toplam borcu, Gayri Safi Yurtiçi Hasılası'nın yüzde 140'ını aşıyor. Japonya'nın borçlarının artmasında, son 10 yılda, Hükümetlerin ekonomik büyümeyi saÄŸlamak amacıyla bayındırlık harcamalarını artırması etkili oldu. Â
button