Güncelleme Tarihi:
Haberi İsrail-Suriye sınırındaki Beyt Şhe'an'dan gönderen John Reed, bu güzergâhın siyasi gelişmeler sonucu stratejik ve ticari önem kazandığına dikkat çekiyor.
Buna göre geçen sene Kasım ayından beri açık olan güzergâhı kullanan, yani İskenderun'dan kalkan feribotlarla Hayfa limanına varan Türk tırlarının sayısı 2 bini buluyor. Tırlar buradan karayoluyla Ürdün'e ve diğer ülkelere geçiyor.
Gazete, İsrailli yetkililerin geçmişte bu güzergâhı Türk kamyonlarının kullanması konusunda sessiz kaldığını ama son zamanlarda bunun "Orta Doğu'ya mal ulaştırmak için güvenli bir rota" olarak reklamını bile yaptığını okuyucularıyla paylaşıyor.
İsrail Dışişleri Bakanlığı'nın Orta Doğu ekonomik ilişkilerinden sorumlu yetkilisi Yael Ravia-Zadok "İsrail koridoru, ticari malların bölgesel nakliyatında en ucuz, en çabuk ve en güvenli güzergâh.
İhtiyaç olunca bölgesel oyuncuların bir çözüm bulmak için İsrail ile işbirliği yaptığına iyi bir örnek" diye konuştu.
Financial Times'ın konuştuğu bir İsrailli yetkili de şunları diyor: "Keşifler ihtiyaçtan doğar. Türkiye hükümeti İsrail'e bayılmıyor ama iş ticarete gelince İsrail bundan yararlanıyor. Ürdünlüler de istediklerini alıyor - dolayısıyla herkes kazançlı çıkıyor."
Reed'in aktardığına göre İsrail ekonomisi bu yılın ikinci çeyreğinde Suriye'deki savaşa ve komşu Mısır ile Lübnan'daki huzursuzlukların artmasına rağmen yüzde 5 büyüdü.
Bununla beraber ABD'nin Suriye'ye olası saldırısı son günlerde İsrail para birimi ve Tel Aviv borsasında düşüşleri beraberinde getirdi.
Siyasi ilişkiler soğumuş olsa da, İsrail İmalatçılar Birliği'nin verilerine göre İsrail'in Türkiye'ye ihracatı 2009 yılından beri yüzde 60 artarak 1,5 milyar dolara ulaştı.
Türkiye'nin İsrail'e ihracatı da yüzde 40 artışla 2 milyar dolara yaklaştı.