Emre ÖZPEYNİRCİ
Oluşturulma Tarihi: Ocak 18, 2005 01:37
Dünyada bugüne kadar 40 ülkeden 3 bin 'süper marka' seçen İngiliz Superbrands, yeni listesi için Türkiye'den de 300-400 marka seçmeye hazırlanıyor. 15 kişilik seçici kurulun belirleyeceği Türk markaları, Superbrands'ın hazırlayacağı kitap ile dünyaya açılacak.
AVRUPA Birliği'nin (AB) üyelik müzakereleri için Türkiye'ye tarih vermesinin etkileri giderek kendini gösteriyor. Her yıl 40 ülkenin süper markalarını seçerek, bunları bir kitap halinde toplayıp dünyaya tanıtan İngiliz Süperbrands, Türkiye'nin de 'süper markaları'nı belirlemek için harekete geçti.
3 BİN MARKA SEÇİYOR:
1994'ten bu yana faaliyet gösteren ve dünyada bugüne kadar 3 bin süper marka seçen Süperbrands'ın Başkanı Bill Colegrave, Türkiye’nin 'süper markaları' listesinin şirketin uluslararası aracılığıyla dünyaya yayılacağını söyledi. Colegrave, seçiminin ilk olarak ülkenin tüm markalarının yer aldığı geniş bir listenin oluşturulmasıyla başladığını belirterek, "Çeşitli meslek kuruluşlarından elde edilen listelerin birleştirilmesiyle oluşan bu liste, Superbrands Organizasyonu tarafından elenecek. Eleme sonucu ortalama bin marka içeren ‘ana liste’ oluşturulacak. Liste sektörel şekilde kategorilere ayrılmış ve alfabetik olarak sıralanmış şekle getirilecek" dedi.
15 KİŞİLİK SEÇİCİ KURUL:
Bundan sonraki aşamada seçici kurulun oluşturulduğunu söyleyen Colegrave şöyle konuştu: "15 kişiden oluşan bu prestijli kurula dahil olan üyelere 'ana liste' gönderilerek tüm markaları puanlamaları isteniyor. Puanlama sürecinde Kurul üyeleri kendilerine sunulan rehbere göre 1’le 10 arasında değişen not verecekler." Kurul üyelerinin Superbrands’in tüm dünyada uyguladığı belirli kuralları göz önüne alacağını kaydeden Colegrave, "Üyeler kendi çalıştıkları kurumun markaları ve rakip markalara puan veremiyor" dedi.
NASIL SÜPER MARKA OLUNUR:
Colegrave, bir markanın süper marka olabilmesi için şöyle değerlendirildiğini belirtti: ‘Bir süper marka, tüketicilerin arzuladıkları, tanıdıkları ve bir ücret ödeyerek sahip olmak istedikleri duygusal ve/veya fiziksel avantajları rakip markalara göre çok daha yüksek oranda sunabilen markadır. Bu tanıma en yakın marka en yüksek puanı alarak süper marka olma adayı oluyor. Seçici Kurul oy verirken hiçbir zaman bir marka üzerinde çok fazla zaman harcamıyor. Zihninde beliren ilk değerlendirmeyi puana çevirerek sonuçlandırıyor."
Kitabın dağıtılacağı kişi ve kurumlar
YURTİÇİ:
Medya kuruluşları
Önde gelen şirketlerin üst düzey yöneticileri
Kamu kuruluşları (Hazine, ihracatı geliştirme merkezi, İMKB)
Önemli şehirlerin valilik, belediye düzeyinde yönetim birimleri.
Başbakanlık ve bakanlıklar
Ticaret ve Sanayi Odaları
Pazarlama, iletişim, reklam gibi alanlarda faaliyet gösteren dernekler
Diğer önemli dernekler (YASED, TÜSİAD, TÜGİAD, MÜSİAD, DEİK, İKV, TABA, TGSD)
Büyükelçilik ve konsolosluklar
Yabancı Ticaret Odaları
DEİK ülke birimleri başkanlıkları
YURTDIŞI:
Önemli medya kuruluşlarının genel yayın yönetmen ve ekonomi şefleri (Financial Times, Economist, Le Figaro, Daily Telegraph, The Times, Guardian, Daily Mail, Le Monde, Le Nouvel Observateur, El Pais, Corriera Della Serra)
Önemli başkentlerin Sanayi ve Ticaret Odaları
Tüm Avrupa Birliği Ülkelerinin Başbakan ve Bakanlıkları
AB ülkeleri ve ABD, Kanada, Avusturalya, Japonya, Çin, Hindistan gibi ülkelerin TC Büyükelçi ve Konsoloslukları
AB Brüksel yönetim birimindeki üst düzey görevliler, ekonomi-ticaret ofisleri
Reklam, pazarlama, iletişim, PR ve dernekleri
Süper markaları kimler seçecek
Ahter Kutadgu (Nestle), Can Paker, Aclan Acar (Doğuş), Haluk Dinçer (Sabancı), Gündüz Özdemir (
Koç), Umut Oran (TGSD), Nurdan Tümbek (Metro), Cem Boyner (Boyner), Ertan Etike (Oyak Renault), Mehmet Ali Yalçındağ (DYH), Hıncal Uluç (Sabah), Güneri Cıvaoğlu (Milliyet), Ali Atıf Bir (Hürriyet), Jeffi Medina (Reklamcılar Derneği), Nesteren Davutoğlu (Lowe)
Türkiye'nin durumu İspanya'ya çok benziyor
AB ile yapılan görüşmeler ve müzakere tarihinin verilmesiyle Türkiye isminin dünyada çok geniş yer bulduğunu söyleyen Bill Colegrave, "Dünyanın tüm televizyon ve gazeteleri Türkiye'den bahsediyor. Türkiye artık hiç olmadığı kadar iyi tanınıyor" dedi. Türkiye'nin bugüne kadar daha çok tatil bölgeleri ile dünyada adını duyurduğunu söyleyen Colegrave, "Bundan böyle artık bir çok alanda Türkiye'nin adı duyulacak. Bu da hem Türkiye hem İstanbul markasının büyümesine sebep olacak" dedi. Türkiye'nin AB ile müzakere sürecinin İspanya ile yaşanan müzakere sürecine çok benzediğini söyleyen Colegrave, "İspanya'da AB üyesi olmadan önce sadece tatil bölgeleri ile tanınıyordu. Üye olduktan sonra korkulan hiç bir şeyin yaşanmadığını gördüler" dedi.