A.A.
Oluşturulma Tarihi: Ocak 28, 2008 11:15
Türk otomotiv sanayi üretim ve ihracatta sağladığı başarıyla, son yılların en fazla dikkat çeken sektörlerinden biri oldu.
Türk otomotiv sanayinin yakaladığı başarıyla birlikte, Türkiye'de otobüs üretimi ve ihracatında da önemli gelişmeler kaydedildi.
İlk kez 2006 yılında 1 milyon adedin üzerine çıkararak üretim rekorunu kıran sektörün geçen yılki üretimi de traktörler dahil edildiğinde önceki yıla oranla yüzde 10 oranında artarak 1 milyon 133 bin adede çıktı.
Sektörünün ihracatı da 2007 yılında yüzde 33,4 oranında artarak yan sanayi ile 20 milyar 63 milyon dolara ulaştı.
Geçen yıl otobüs üretimi de yüzde 15'lik bir artış gösterdi. Sektörde faaliyet gösteren Mercedes-Benz, MAN Türkiye, Otokar, BMC ve Temsa gibi şirketler geçen yıl toplam 6 bin 946 adet otobüs üretirken, bunun 5 bin 352 adedini ihraç etme başarısı gösterdi. Böylece sektör ihracatı adet bazında bir önceki yıla göre yüzde 30 oranında artırmış oldu.
2007 yılında Türkiye, otobüs ihracatından 1 milyar 99 milyon 543 bin 73
dolar gelir elde etmiş oldu. İhracatta dolar bazında yüzde 52'lik bir artış yaşandı.
Otobüs üretiminde 12 aylık kapasite kullanım oranı ise yüzde 91 oranında gerçekleşti.
ÜRETİMİN LİDERİ MERCEDES-BENZ TÜRKYıllık otobüs üretimine bakıldığında Hoşdere'deki fabrikasında üretim yapan Mercedes-Benz Türk, geçen yılın lideri oldu.
Dünyanın en modern otobüs fabrikalarından biri olarak tanımlanan, fabrikanın enerji ihtiyacını karşılayan bir kojenerasyon merkezine ve otobüs geliştirme merkezine sahip olan Hoşdere fabrikasında şehirler arası otobüsler Travego, Intouro ve yeni Tourismo ile şehir içi otobüs yeni Conecto üretiliyor.
Üretiminin yarısından fazlasını başka Batı Avrupa olmak üzere 70 ülkeye ihraç eden Mercedes-Benz Türk, geçen yılki üretimini de önceki yıla göre yüzde 43 oranında artırarak 3 bin 6 adede yükseltti.
Mercedes-Benz Türk A.Ş. Direktörler Kurulu Başkanı Jürgen Ziegler geçtiğimiz günlerde yaptığı açıklamada, fabrikanın üretim kapasitesini yüzde 20 oranında yükseltmeyi planladıklarını ifade etmişti.
TEMSA OTOBÜSTE BİR MARKA OLDUBu yıl 40. kuruluş yıl dönümünü kutlayacak olan Temsa ise Adana'daki tesislerinde Türkiye pazarına yönelik olarak Temsa Diamond, Temsa Safir, Temsa Safari şehirler arası yolcu otobüsü, küçük otobüs Temsa Powerbus, Temsa Prestij Midibüs üretimini gerçekleştiriyor.
Temsa'nın ürettiği otobüs ve midibüsler bugün Batı Avrupa ülkeleri başta olmak üzere 30'u aşkın ülkede tercih edilirken, Temsa yıllık otobüs üretiminin yaklaşık yüzde 75'ini ihraç ediyor.
Temsa Genel Müdürü Mehmet Buldurgan, geçen yıl toplam 993 adet otobüs ve midibüs ihraç ederek ihracatlarını 2006 yılına göre yüzde 11 artırdıklarını, ihracatlarının yüzde 85'ini Avrupa ülkelerine yaptıklarını kaydetti.
İhracatlarında ilk sırayı yüzde 10,6 pazar payı ile Fransa'nın aldığını, Avrupa'da toplam pazar paylarının yüzde 7'ye ulaştığını, bu yılki hedeflerinin ise yüzde 10 olduğunu bildiren Buldurgan, geçen yıl Fas, İspanya, Ürdün, Polonya, Makedonya ve Estonya olmak üzere 6 yeni ülkede yeni bayiler açarak bayi ağını 40 ülkeye yaydıklarını anlattı.
Avrupa'nın en büyük bağımsız otobüs ve midibüs üreticisi olma yönünde emin adımlarla ilerlediklerini ifade eden Buldurgan, 2008 yılında toplam 1100 adet otobüs ve midibüs ihracatını gerçekleştirerek 200 milyon dolar ihracat rakamı hedeflediklerini bildirdi.
Buldurgan ayrıca Temsa'nın otobüste bir marka olduğunu ifade etti.
Bu arada Temsa geçen yıl Busworld Shanghai'de Diamond ile “Asya'da Yılın En Lüks Otobüsü” ödülünü, Otobüs fuarı Kortrijk'de ise 2008 Yılının Otobüs Üreticisi ödülünü almıştı.
MAN TÜRKİYE OTOBÜS ÜRETİMİNİ YÜZDE 30 ARTIRDITürkiye'de Ankara'daki fabrikasında üretim yapan MAN Türkiye A.Ş de, geçen yıl otobüs üretimini yüzde 30 artırdı.
Geçen yıl 2 bin 69 adet otobüs üreten MAN Türkiye, üretiminin büyük bir bölümünü Avrupa ve yakın doğu ülkelerine ihracat etti.
2007 yılındaki üretim rakamını, 2008 yılında da sürdürmeyi amaçlayan MAN Türkiye özellikle şehirleşme oranlarında görülen artış nedeniyle standardı yüksek seyahat otobüslerine duyulan ihtiyacı değerlendirmeyi hedefliyor.