Güncelleme Tarihi:
Uluslararası Nakliyeciler Derneği'nden (UND) yapılan açıklamaya göre, İran'ın yıllardır Türk araçlarının Türki Cumhuriyetlere taşıma yapmasını imkansız hale getiren uygulamalarının çözümü için artık İran tırları da aynı muameleye tabi tutulacak. Türki Cumhuriyetlere yapılan taşımalarda İran'ın yıllardır sürdürdüğü haksızlığa rağmen transit geçen araçlardan hiçbir ücret almayan Türkiye, İran'ın tek yönde aldığı 750 dolar ücreti transit geçen araçlardan bugün itibariyle almaya başladı.
UND İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener, konuya ilişkin değerlendirmesinde, "Türkiye, ülkemizi transit geçen araçların depolarını mühürleyerek geçişine izin verirken; İran, ülkesinden yakıt almasak da bizden tek yön için 750 olarak ücret alıyor. Sadece geçtiğimiz yıl bu sebeple 13 bin 800 Türk aracı yüklerini İran girişinde İran araçlarına devrederek geri dönmek zorunda kaldı. Her türlü zorluğu göze alıp İran'ı transit geçen Türk araçları ise İran Türkmen gümrüğünde 15 günden önce geçirilmiyor" ifadelerini kullandı.
İran'ın Türkiye'den gelen transit araçları bekleterek kendi ihracatını taşıyan İran araçlarına öncelik verdiğini belirten Şener, Türk araçları 15 gün beklerken aynı süre içinde İran araçlarının 3-4 kez Türkmenistan'a taşıma yapıp geri dönebildiğini aktardı.
İran tarafında birçok haksızlıkla mücadele ettiklerine değinen Şener, şunları kaydetti:
"Yaptırımlar bugün ilk olarak geçişte alınan haksız ücretin bizim ülkemizde de alınması ile başladı. Sektör olarak devletimizin aldığı bu kararın arkasındayız. Türki Cumhuriyetlere ticaretimiz İran'ın insafına terkedilemez. İran taşıma pazarının yüzde 80 ele geçiren İran, Türki Cumhuriyetlere de gidişimizi imkansız hale getirmek istiyor. Türk makamlarının İran'ın haksız uygulamalarına karşı bu gece yarısından itibaren başlatmış olduğu mütekabiliyet uygulaması, Türk taşımacısına ve ekonomisine güç katacaktır."
IŞİD sonrası taşıma maliyeti 5 bin 500 dolara çıktı
Konuya ilişkin açıklamada, Irak'taki son gelişmelerin ardından merkez ve Güney Irak'a yapılacak taşımalarda alternatif transit güzergah konumunda olan İran'ın Türkiye'nin Irak taşımaları için de stratejik öneme sahip olduğu belirtilerek, şu ifadelere yer verildi:
"IŞİD öncesi orta ve güney Irak'a yapılan taşımalarda Türk taşımacılarının maliyeti ortalama 2 bin 500 dolar iken, IŞİD sonrası İran güzergahı üzerinden Irak'a yapılan deneme seferlerinde taşıma maliyeti İran'ın aldığı ücretlerin de etkisiyle 5 bin 500 dolara çıktı. Bu ödemeler sebebiyle İran üzerinden Irak'a gitmek de mümkün olmadı.
Bugüne kadar Türk makamlarının çözüm taleplerini sürekli savuşturan İran bugüne kadar çözüm için atmayınca, yaratılan haksız rekabet ortamının, taşımacıları ve Türki Cumhuriyetlere yapılan ticareti tehdit eder boyuta gelmesi üzerine harekete geçen Türk makamları, eşit koşullar altında taşımacılık yapılabilmesini temin amacıyla, bu gece itibariyle 750 dolar geçiş ücreti alınması uygulamasını başlattı."
Geçiş ücretinin ardından diğer konularda da aynı şartların uygulanacağı vurgulanan açıklamada, "İran, yakıt alandan da almayandan da aldığı 750 dolar ücret dışında, gümrük geçişlerinde kendi araçlarına öncelik verecek şekilde bekletmeler, Türk araçlarını kuyrukların uzun olduğu kapılardan çıkmaya mecbur etme, araçlara ücret karşılığı araç takip cihazı takma, transit süre zorlamaları ve Türk taşımacı kullanan İran şirketlerine ek vergi gibi uygulamalarla birçok uluslararası hukuk kuralını ihlal ediyor" denildi.