Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE’de AVM’lerdeki mağazaların yüzde 55’inin güvenliğini sağlayan Sensormatic Güvenlik Hizmetleri’nin verilerine göre perakende hırsızlığı 2016’da
Hırsızlığın ekonomilerdeki gelişmelerle de ilgili olduğunu dile getiren firmanın CEO’su İsmail Uzelli, “Ağırlıkta yiyecek ve giyeceği kapsayan perakende hırsızlığı ekonomilerin kötü gittiği ve göçlerin arttığı dönemlerde yükseliyor. Dünyada 2004-2007 yıllarında ekonominin iyi olduğu dönemlerde perakende hırsızlığı da duraksama dönemine girmişti. Şimdi rekora koşuyor” dedi.
GÜVENLİK İHTİYACI VAR
Mağazalarda ve alışveriş merkezlerinde güvenlik hizmetlerinin arttığını dile getiren İsmail Uzelli, şu bilgileri verdi: “Güvenlik trendi sadece Türkiye’de değil tüm dünyada artıyor. Avrupa’da da mağazalar bu alana önemli yatırımlar yapıyor. Güvenlik ihtiyacı sadece terör olaylarında değil, ekonomilerin kötü gittiği ya da göçlerin arttığı dönemlerde de önem kazanıyor. Şuan tüm dünyada yaşanan bu gelişmeler güvenlik ihtiyacını da arttırmış durumda. Bugün Latin Amerika’da perakende cirosu içinde hırsızlığın payı yüzde 1.55’e ulaştı. Bu rakam Kuzey Amerika’da yüzde 1.27, Asya-Pasifik bölgesinde yüzde 1.17 ve Avrupa’da yüzde 1.05 olarak gerçekleşiyor. Ancak perakende hırsızlığında en yüksek artışın Avrupa’da yaşandığını gözlemliyoruz. Buradaki mülteci sorunu bunun en önemli nedeni.”
KIŞIN KAYIP ARTIYOR
Türkiye’de en çok çalınan ürünler hakkında da bilgi veren İsmail Uzelli, şunları söyledi: “Perakende hırsızlığının genelde lüks markalarda yada teknoloji ürünlerinde yaşandığı düşünülür. Ancak durum hiç de öyle değil. Yani hırsızlık yapacak kişi Louis Vuitton’da çok pahalı bir çantayı çalmıyor. Türkiye’de hırsızlık genelde ihtiyaç ürünlerinde yaşanıyor. Özellikle tekstilde çok var. Burada kazak gibi ürünler yani ihtiyaca yönelik ürünler çalınıyor. En yüksek kayıp da yüzde 49 ile kış sezonunda yaşanıyor. Marketlerde ise en çok çalınan ürünler et ve et ürünleri oluyor. Sosis, sucuk gibi ürünler... Ayrıca bebek maması ve bebek bezi de çok çalınan ürünlerin başında geliyor. Kozmetik ise her yerde çalınıyor.”
En çok 17-24 yaş arası çalıyor
HIRSIZLIKLARIN yüzde 100 müşteriler tarafından yapılmadığını da anlatan İsmail Uzelli, şu değerlendirmeyi yaptı: “Bugün Türkiye’nin de içinde yer aldığı Avrupa da müşteri kılığındaki kötü niyetli kişilerden kaynaklanan kayıp yüzde 42. Geri kalan bölüm ise çalışan hırsızlığı ve yönetimsel hatalardan kaynaklanan kayıplar. 17-24 yaş arası nüfus ise mağazalarda en çok hırsızlık yapan yaş grubu olarak dikkat çekiyor.”
2 yılda 17 bin kişiye elektronik kelepçe
TÜRKİYE’de birçok farklı alanda hizmet verdiklerini anlatan İsmail Uzelli, şöyle konuştu: “Bugün havacılıktan bankacılığa kadar birçok farklı alanda hizmet veriyoruz. Perakende işimizin önemli bir kısmı. Türkiye’de 2014 yılında uygulanmaya başlanan elektronik kelepçe sisteminde de yer aldık. Bu da çok önemli bir projeydi. Türkiye’de 2 yılda 17 bin kişi elektronik kelepçe kullandı. Burada da büyük bir başarı hikayesi var. Adaptasyonu ve uygulaması çok başarılı bir sistemdi.”
Türkiye’de mağazalardaki kayıp nereden kaynaklanıyor?
Kayıp nedeni Oran (%)
Müşteri hırsızlığı 42
Çalışan hırsızlığı 25
Yönetimsel hata 24
Üretici kaynaklı 9
123 milyar $
Global perakende de 2015 yılı hırsızlık tutarı
150 milyar $
Global perakende de 2016 yılı hırsızlık tutarı beklentisi
%1.99
Dünyada eczane sektöründe yaşanan hırsızlığın toplam ciroya oranı
400 milyon $
Türkiye’de perakende hırsızlığında bir yılda yaşanan artış
2 bin $
100 metrekarelik bir mağazaya kurulan güvenlik sistemi maliyeti
Türkiye’de en çok ne çalınıyor?
* Mont
* Kazak
* Bebek maması
* Bebek bezi
* Jilet
* Deodorant
* Sosis
* Sucuk
* Kırmızı et
ckuburlu@hurriyet.com.tr