Oluşturulma Tarihi: Ocak 01, 2001 00:00
Türkiye'nin ardarda gerçekleştirilen operasyonlarla sık sık gündeme gelen ve eleştiri konusu olan gümrük idaresi, Batılı ülke gümrükleriyle kıyaslandığında her alanda yetersiz kalıyor.
Gümrük Müsteşarlığı yeniden yapılanmaya dönük çalışmaları sürdürürken, yabancı ülkelerin gümrük idarelerini ve onların sahip olduğu koşulları da tek tek inceledi. Bu çerçevede Fransa Gümrük İdaresi'nin durumu da rakamlarla ortaya konuldu.
İşte Türkiye ile Fransa gümrük idarelerinin olanakları ve çalışma koşullarından bazı örnekler:
-58 milyon nüfuslu ve 551 bin 500 kilometre karelik bir yüzölçüme sahip Fransa'nın Gümrük İdaresi'nin 1999 yılı itibarıyla bütçesi 405 trilyon lira.
65 milyon nüfuslu ve yüzölçümü 780 bin kilometreyi bulan Türkiye'deki gümrük idaresinin ise 1999 bütçesi 32 trilyon 245 milyar lira. 2000 bütçesi 54 trilyon 264 milyar lira, 2001 bütçesi de 64 trilyon 803 milyar lira.
-Fransız Gümrük İdaresi'nde, dış hizmetler dahil 20 bin kişi çalışıyor. Bunların hepsi de eğitim görmüş ve alanlarında uzmanlaşmış bireylerden oluşuyor.
Türkiye'de ise gümrük idaresinin personel sayısı 8 bin 56. Gümrük çalışanlarının içinde üniversite mezunlarının sayısı da yüzde 49'da kalıyor. Yüzde 41'nin lise, yüzde 10'unun da ilköğretim mezunu olması,gümrüklerde ciddi anlamda yetişmiş eleman sorunu yaşanmasına neden oluyor.
Araç gereç fakiriyiz-Fransız gümrük idaresi, her türlü donanıma sahip bulunuyor. Fransızlar, 22 uçak, 8 helikopter, 63 bot, bin 700 kara taşıtı, 190 minübüs, 9 X-Ray taşıyıcı, 2 raarlı kamyon, 78 seyyar gümrük bürosu olarak kullanılan araç ve 189 motosiklet ile gümrük hizmeti veriyor. Teşkilat her türlü araç ve gerece de sahip bulunuyor.
Oysa Türkiye'de gümrük idaresinin kara taşıtı sayısı 84'ü binek otomobil, 43'ü station vagın, 8'i arazi taşıtı, 54'ü minübüs, 3'ü pick,up, 4'ü otobüs, 11'i kamyon, 5'i ambulans ve cenaze arabası olmaküzere 212 olarak belirleniyor. Deniz taşıtı sayısı ise 11'de kalıyor.
933 el el telsizi, 58 araç telsizi, 45 sabit telsiz, 15 deniz telsizi, 4 role, 83 faks, 66 el dedektörü, 17 arama çantası, 22 fiberoskop, 10 radyasyon ölçüm cihazı, 100 uyuşturucu test kiti, 3 gazdata cihazı ve 3 uyuşturucu ve det. sistemi bizim gümrükçülerimizin diğer araç gerecini oluşturuyor.
-Fransız Gümrük İdaresi'nin son derece gelişmiş teknolojiyle donatılmış bin 712 binası ile eğitim tesisi bulunuyor. Teşkilat 7 bin bilgisayar ile donatılmış şekilde faaliyet gösteriyor.
Türkiye'de ise gümrük idaresi ana gümrüklerden başlayarak bilgisayar sistemini daha yeni kurmaya çalışıyor. Gümrük binalarının önemli bölümü de bizzat gümrüklerden sorumlu Devlet Bakanı Mehmet Keçeciler ve Gümrük Müsteşarı Nevzat Saygılıoğlu tarafından ''neredeyse yıkılmak üzere'' olarak tanımlanıyor.
-Fransa'da gümrük personeli çağdaş yaşam koşulları ve özlük haklarına sahip olarak hizmet veriyor. Ülkemizde ise gümrükçülerin ortalama maaşı 200 milyon lirada kalıyor.
Bu arada, Türkiye'nin 7'si kara, 3'ü deniz olmak üzere 10 farklı ekonomik yapı ve dış ticaret rejimine sahip ülkeler ile komşu bulunması, aynı şekilde ülkemizin eroin ve eroin imalatında kullanılan maddelerin yasadışı trafiğinin yüzde 70'inin gerçekleştiği Balkan Yolu olarak bilinen güzergah üzerinde olması gümrüklerimizin önemini çok daha fazla artırıyor.