Emre ÖZPEYNİRCİ
Oluşturulma Tarihi: Kasım 28, 2004 01:35
Chrysler Jeep Türkiye Genel Müdürü Uğur İrfanoğlu, 4x4 araçların artık moda olmaktan çıktığını, bir otomobil gibi ihtiyaç haline geldiğini söyledi. İrfanoğlu, ‘Eskiden insanlar evde oturup televizyon seyrederken, şimdi doğaya çıkıyorlar. Hafta sonlarını şehir dışında geçiriyorlar. 4x4 artık ihtiyaç oldu’ dedi.
4x4 araç talebinin bu değişimle birlikte arttığına dikkat çeken İrfanoğlu, şöyle konuştu: ‘4x4 araçların sayısı arttı. Bütün üreticiler 4x4 araç üretiyorlar. Dolayısıyla düne kadar bu pazarda 3-4 marka varken, bu markaların sayısı günümüzde hızla arttı. Şimdi büyük bir rekabet yaşanıyor. Kısa bir süre önce 2 litrenin üstündeki araçlar içinde 4x4’lerin payı yüzde 1’lerdeyken, şimdi bu oran yüzde 5’lere çıktı.’
Dizel motor ve otomatik vites seçeneklerinin artmasının 4x4 araç pazarının büyümesinde önemli bir rol oynadığını anlatan İrfanoğlu, özellikle kadınların, güvenli olması nedeniyle 4x4 araçları tercih ettiklerini kaydetti. Jeep Cheroke kullanıcılarının yüzde 50’sinin kadın olduğunu söyleyen İrfanoğlu, ‘Dizel ve otomatik vitesli araçların kullanım kolaylığı ve tasarruflu olmaları da kadınların talebini etkiliyor’ dedi.
2003 yılında üst sınıf araçların (2 litrenin üstü) toplam pazardaki payının yüzde 4’ler civarında olduğunu söyleyen İrfanoğlu, bu yıl bu oranın yüzde 1.3’lere gerilediğine dikkat çekti. Bu düşüşün 4’te 1 olduğunun altını çizen İrfanoğlu, şunları söyledi: ‘2 litrenin üstündeki araçlarda ciddi bir vergi yükü var. Bu tüketici için önemli bir külfet. İthalatını yaptığımız araçlardaki vergi yükü yüzde 120’yi buluyor. Yani 30 bin
Euro’luk bir araç, vergilerle birlikte 78 bin Euro’ya çıkıyor. Vergideki her artış anahtar teslim satış fiyatlarını yükseltiyor. Hükümetin ÖTV oranlarını artırması, planlarımızı etkiliyor. Keyfi nedenlerle vergilerin artırıldığını düşünmüyorum. Ancak mevcut vergilerle yapılan bütün planlarımız, yapılan değişiklikle altüst oluyor. Hükümetin mecburiyetini anlıyoruz, ama bizde bu değişikliklerden sıkıntı yaşıyoruz.’
İrfanoğlu, otomobil ithalatının cari açığın suçlusu gibi gösterilmesinin doğru olmadığını belirtti. İrfanoğlu, ‘Toplam otomotiv ithalatı 7.5 milyar
dolar. Bunun sadece 2.6 milyar doları araç ithalatı. Geriye kalan kısmı ise yerli araç üreticilerin üretimde kullandıkları parça ithalatı. Yani ithalatın büyük bölümü üretimde kullanılıyor ve ihracat olarak geri dönüyor’ dedi.
Kar yağınca test sürüşü talebi artıyorUĞUR İrfanoğlu, 4x4 araçların bir ihtiyaç haline geldiğini şu örnekle anlatıyor: ‘Özellikle kar yağdığın dönemlerde, hava koşullarının bozulduğu günlerde bayilerimize test sürüşü için başvuranların sayısı artıyor. Bu da 4x4’lerin ihtiyaç olduğunun bir göstergesi. İnsanlar, zor yol koşullarında bile araçların hareket edebileceğini biliyor. Bu yüzden 4x4 araç kullanmak istiyorlar.’
500 bin ziyaretçi hedefine ulaşıyor
19 Kasım'da basın mensupları ile özel davetlilerin katılımıyla açılışı yapılan Auto Show 2004 Fuarı'nı ziyaret eden otomobilseverin sayısı 470 bine ulaştı. İstanbul Yeşilköy CNR'da 10’uncusu düzenlenen ve yarın kapanacak olan Auto Show 2004'te 500 bin ziyaretçi hedefininin aşılması bekleniyor. 2006 yılında uluslararası otomotiv fuarları arasında yer alması beklenen Auto Show, böylece yarım milyonu aşkın bir ziyaretçi sayısıyla bu fuarlar arasında önemli bir rakama ulaşmış olacak. Soğuk ve yağışlı hava koşullarına rağmen otomobilseverlerin ilk gününden itibaren yoğun ilgi gösterdiği Auto Show 2004'ü geçen yıl fuar sürecince toplam 400 bin kişi ziyaret etmişti.