Emre ÖZPEYNİRCİ
Oluşturulma Tarihi: Ekim 05, 2008 00:00
Türkiye'ye 3 ay önce doğrudan giriş yapan Japon Mazda’nın Avrupa Başkanı James Muir, Türkiye’de distribütörlüğü bitirip operasyonu devraldıklarından bu yana hem Türkiye’de hem de dünyada ekonomik ve siyasi anlamda iniş çıkışların sıkça yaşandığına dikkat çekti.
Muir, "Şimdi baktığımızda operasyona bir miktar yanlış bir zamanlamada başladığımızı hissediyoruz" dedi. Muir, son dönemde hem dış hem iç etkenlere bağlı olarak Türkiye’de YTL’nin değerinin inip çıktığını belirterek, "Dolayısıyla biz de hedeflerimizi düşürmek zorunda kaldık. Bu yıl için Türkiye’den satış olarak bir beklentimiz yok. Türkiye’deki yetkililerden kısa vadeli tek beklentimiz önümüzdeki yıl bize 5 yıllık bir plan yapabilmeleri" açıklamasını yaptı. Türkiye’de kısa vadeli bir beklenti içinde olmamalarının kendilerini büyük ölçüde etkilemeyeceğini kaydeden Muir, önceliklerinin güçlü bir marka imajı ve satış teşkilatı kurmak olduğunu söyledi. Avrupa’nın yüzde 93’ünde doğrudan kendilerinin yer aldığını belirten Muir, şöyle konuştu: "Biz bazı istisnasalar hariç bu işi distribütörlerden daha iyi yapıp, daha iyi kazanıyoruz. Distribütörlerin elinde 4-5 yıllık kontratlar var. Bu kısa süre içinde yaptıkları yatırımı çıkarıp para kazanmak istiyorlar. Bizim ise zaman sorunumuz yok. Fiyatlarla şartlara göre rahatlıkla oynayabiliyoruz."
GüldürmesinlerMuir, Türkiye’yle ilişkin kısa vadeli planlarının yüzde 2’lik pazar payı olduğunu kaydederek, hedeflerinin ise her pazarda olduğu gibi ilk 10 marka arasına girmek olduğunu söyledi. Muir, "Avrupa’nın bir çok ülkesinde yüzde 4-5 gibi pazar payına ulaşıyoruz. Türkiye’de de bu seviyeye gelip ilk 10 marka arasına girmek isteriz" dedi. Türkiye’deki eski distribütörleriyle özellikle isim konusunda bir anlaşmazlık yaşandığını ve davanın sürdüğünü hatırlatmamız üzerine Muir, "Onların hálá böyle ayrıntılarla uğraşması çok gülünç. Biz Mazda’yız" dedi.
Bagajın üstüne oturunca araç 4 kişilik oluyor
JAPONCA ’Temiz ve Saf’ anlamına gelen Mazda Kiyora, Paris Fuarı’nın dikkat çeken konsept modelleri arasında yer alıyor. "Kiyora" Mazda tasarımcılarına, şehir hayatının beraberinde getirdiği, kirlilik, gürültü, susuzluk gibi negatif etki yaratan özelliklerinden kurtulmayı sağlayacak şekilde tasarlanmış. Konseptin en önemli özelliği ise arka koltukların yerinde özel bir kumaşla yaratılan bagaj alanı. İstendiğinde bu alan bagaj olarak değerlendirilirken istendiğinde ise arka koltuk yerine kullanılıp kısa mesafede aracı 2 kişilikten 4 kişiliğe çıkartıyor.
Krizle küçülen otolar iç talebi canlandırır
BİR taraftan global ekonomide yaşanan kriz ve petrol fiyatlarının artışı, diğer taraftan çevreci kaygılar nedeniyle emisyon oranlarının düşürülmesi, otomotiv sektörünü son yıllarda yeni arayışlara sürükledi. Üreticiler darboğazdan kurtulmanın yolunu, ucuz, küçük ve çevreye daha az zarar veren otomobilleri piyasaya sunmakta bulurken, Paris Fuarı’nda artık neredeyse tüm markaların bu tip modellerle boy gösterdiği dikkati çekti. Otomotiv Distribütörleri Derneği Başkanı (ODD) ve Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar, "Bugün herkes küçük, ekonomik ve ucuz otomobil üretmeye çalışıyor. Bu da Türkiye için bir fırsat yaratacak. Vergi avantajına sahip bu küçük otomobiller Türk otomotiv pazarındaki talebi canlandıracak" dedi.
Bize uygun araçAybar, şöyle devam etti: "Dünyada Türkiye’dekine benzer bir vergi uygulaması yok. Dolayısıyla düne kadar üreticilerin küçük hacimli motor ve model geliştirmek gibi bir sorunları yoktu. Ancak, artan petrol fiyatlarına, global ekonomideki finansal sıkıntılar da eklenince, düşen satışları artırmak için gündeme küçük ve ucuz otomobiller geldi. Bu da Türkiye için büyük bir fırsat yarattı. Yüksek vergiler nedeniyle Türk pazarında yaşanan talep sıkıntısı, küçük otomobillerin geliştirilmeye başlanmasıyla doğal olarak ortadan kalkacak. Yani dünya markaları şartlar gereği bilmeden de olsa Türkiye’nin vergi sistemine uygun araçlar üretmeye başladı."
Mazda Motor Türkiye Genel Müdürü Bora Koçak da, "Türkiye’deki en büyük sıkıntımız, otomotiv markalarının vergi avantajına sahip küçük motor hacimli otomobilleri üretilmemesiydi. Ancak, global ısınma, finansal kriz gibi nedenler, otomotivcilerin küçük hacimli ekonomik ve ucuz otomobiller üretmesini zorunlu kıldı" dedi.
Toyota 4 kişiyi en küçük otoya soktuTOYOTA, Paris Fuarı’nda dünyanın en küçük 4 kişilik otomobili iQ’yla dikkat çekti. "Şehir içi otomobil" kavramıyla yaratılan araç, sadece 2.99 metrelik uzunluğa sahip. iQ’da 69 beygir güç üreten 1.0 litrelik benzinli motor yer alıyor. 2009’un başında Avrupa’da satışa çıkacak aracın fiyatının ise yaklaşık 13 bin
Euro olması bekleniyor.