Türkiye otomotiv üssü haline geliyor

Güncelleme Tarihi:

Türkiye otomotiv üssü haline geliyor
Oluşturulma Tarihi: Nisan 29, 2008 00:00

Türkiye, otomotiv firmaları için adeta bir üs haline geliyor. Yollarımızda artık yerli Çin arabaları da dolaşacak. Çin'in otomotiv devi Chery, Kimo, Tiggo ve Alia otomobillerini Mermerler grubu ile birlikte Türkiye'de üretmeye hazırlanıyor.

Haberin Devamı

İranlı Khodro Türkiye'de üretecek

Chery Grubunun Başkan Yardımcısı Zhou Biren ve Türkiye'deki distribütörü Mermerler Şirketler Grubunun Başkan Yardımcısı Murat Mermer, 10. Pekin Otomotiv Fuarı ve Chery Uluslararası Basın Konferansı için Pekin'de bulunan Türk gazetecilerine açıklamalarda bulundu.

Chrey otomobillerinin 64 ülkede satıldığını ve otomotivde en hızlı büyüyen firma olduklarını belirten Chrey Başkan Yardımcısı, önümüzdeki dönemde ürettikleri markalarla tüm dünyada söz sahibi olacaklarını ifade etti.

Türkiye'ye bu süreçte çok önem verdiklerini kaydeden Biren, ülkemizin kendileri için ekonomik anlamda büyük bir pazar, coğrafi açıdan da Asya ile Avrupa arasında köprü durumunda bulunan stratejik bir ülke olduğunu anlattı.

Chery için bayiler kuyruğa girdi elde araç kalmadı

Haberin Devamı

“TÜRKİYE'DE ÇİN'DEKİ FABRİKANIN BENZERİNİ YAPACAĞIZ”

Zhou Biren, şöyle devam etti:

AVRUPA'NIN YOLU TÜRKİYE'DEN GEÇİYOR

Mermerler Şirketler Grubu Başkanı Yüksel Mermer, konu ile ilgili hurriyet.com.tr'ye yaptığı açıklamada şunları söyledi:

"Biz başından beri yatırımla ilgili çalışmaları biliyorduk ama yapılmadan söylemek istemedik. Chery'nin Avupa'ya açılmasının yolu Türkiye'den geçiyor. Çünkü burada yan sanayi çok iyi. Gümrük Birliği cazip. Ayrıca Chery Türkiye'de ilgi gördükçe onlar üretime daha sıcak bakmaya başladı. Kendilerine başka yerlerden de talep olmasına rağmen bize sözleri var ve burada üretecekler.

- Yatırım ne zaman olur?

İnşallah yatırım bir an evvel gerçek olur. Bu arada çok teknolojik bir fabrika yapmayı planlıyorlar. Çin'deki fabrikanın aynısı yapılacak.

-Yeri belli mi?

Fabrikanın yeri şimdilik kesin değil ama yan sanayine ve ihracata yakın bir yer olacak.

-Chery satışları nasıl gidiyor?

Satışlar tam gaz gidiyor. İlgi çok yüksek. Bizim için güzel tarafı şu ki; alanlar müşteri getiriyor. İşte o zaman çok mutlu oluyoruz.

- Kaç model var satışta?

Şimdilik 2 model: Alia ve Tiggo. İzinler çııktıkça yeni modeller gelecek.

“Türkiye'ye bizim için 'en önemli ülke' konumunda bakıyoruz. Türkiye'de başarılı olmak, bizim için Avrupa'da da başarılı olmanın bir göstergesi. Çünkü Türk müşterisinin tercihleri, AB ile birebir. Bu nedenle, Türkiye bizim açımızdan, AB pazarından önceki ilk durak. Chery, Türkiye'de başarılı olursa, Avrupa'ya geçmemiz de çok kolay olur. Amacımız Türkiye üzerinden Avrupa'ya geçmek.

Şu an Türkiye'ye sadece ihracat yapıyoruz. Şimdi herkes bana (yatırım ne zaman) diye soruyor. Türkiye'de Başbakanla da bir görüşmemiz oldu. Bizim diğer ülkelerdeki yatırımlarımız montaj üzerine. Ama biz, Türkiye'de Çin'deki fabrikamızın benzerini yapmak istiyoruz. Fabrikamızı çok kısa sürede kurup, içine de Çin lokantası yapacağız. Sizler Çin yemeklerini, biz de Türk yemeklerini yiyeceğiz, bu arada da arabalarımızı satacağız. Türkiye'de büyük bir yatırım düşünüyoruz ve Chery olarak, Renaut ve Fiat'tan daha yerli bir marka olmayı istiyoruz.”

YATIRIM HACMİNİ ARAŞTIRMA BELİRLEYECEK

Yerli ortakları durumundaki Mermerler Otomotivin Türkiye'deki fabrika için fizibilite çalışması yaptığını kaydeden Zhou Biren, yatırım hacminin bu çalışma sonrasında belirleneceğini ifade etti. Biren, Mermerler Otomotiv ile yatırım yapılabilecek alternatif yerlerde incelemelerde bulunduklarını da vurguladı.

Bir ülkeye yatırım yaparken, özellikle lojistik duruma, işgücüne, enerji başta olmak üzere üretim girdilerine baktıklarını anlatan Chery Başkan Yardımcısı, ancak Türkiye'nin öncelikle AB'ye ihracat üssü olarak değerlendirildiğini söyledi.
Türkiye'deki yatırımın Mermerler Otomotiv ile gerçekleştirileceğine dikkat çeken Biren, “Biz, Mermerler ile çoktan evlendik. Bu arada, ortak yatırım yaparak, bir de bebek sahibi olacağız” dedi.

YEDEK PARÇA FABRİKALARI DA KURULACAK

Biren, bir soru üzerine, Chery'nin yan sanayini de Türkiye'ye getirmek istediklerini bildirdi.

Haberin Devamı

Chery'nin halen Çin'de 40 yedek parça fabrikası bulunduğunu kaydeden Biren, “Yatırım yaparken, bu 40 fabrikamızın da orada yerleşmesini sağlayacağız. Çünkü nakliye çok yüksek rakamlar tutuyor. Koltuk, döşemelik gibi yan ürünlerde Türkiye'deki yerli sanayiyi de kullanabiliriz. Hangi yan ürünleri Türkiye'den sağlayacağımız, yerli üreticilerin bize vereceği fiyata bağlı” diye konuştu.

Chery Başkan Yardımcısı, bir başka soru üzerine, ürettikleri arabaların yeterince ucuz olduğunu, dizel ve hibrit araç için de çalışmalar yaptıklarını anlattı.

Biren, Türk ekonomisine ilişkin bir soruyu yanıtlarken de, Türkiye'nin geçmişte krizlerle yaşadığını, ancak günümüzde ekonominin daha stabil hale geldiğini vurguladı.

YENİ MODELLER SIRADA

Mermerler Şirketler Grubu Başkan Yardımcısı Murat Mermer ise, Çin otomobillerini Türkiye'ye getirirken öncelikle “ilk aracını almak isteyen ama uygun fiyatlı araba arayan”ları hedef aldıklarını bildirdi.

Ancak nakliye bedeli ve yüzde 10'luk gümrük vergisinin maliyetleri yükselttiğini vurgulayan Mermer, “Biz yine de ilk yılımızda 10 bin araçlık satış hedefimize ulaşacağımızı düşünüyoruz. Biz, bu işe girerken Türkiye'de hem yerli ihtiyacı karşılamayı hem de Çin araçlarını burada üreterek, ihracat yapmayı düşündük. Bunun için de Çin'de bütün otomotiv fabrikalarını ziyaret ettik ve hem Türk halkının hem de Avrupa'nın standartlarına uygun olduğu için Chery'i seçtik” açıklamasında bulundu.

İlk etapta 2 modeli Türk halkının kullanımına sunduklarını, bu sayıyı bir süre sonra 5'e çıkaracaklarını belirten Mermer, yeni modeller konusunda şu bilgileri verdi:
“Kimo modelinin ithalat izni bitmek üzere. Bu araç Ağustos'ta bayilerimizdeki yerini almış olur. Sarı Minivanımız Taxim'in bu yıl LPG'li, gelecek yıl dizel motoruyla satılacak. QQ'nun da yeni modelini getireceğiz. Yeni model, Türkiye standartlarına uygun şekilde iç piyasaya sunulacak. Bu aracı döviz kurlarında ani bir sıçrama yaşanmazsa, 15-16 bin YTL gibi bir fiyattan satışa sunarız. Bizim iddialı olduğumuz bir başka model de S-16. A segmentindeki bu aracın Çin'de test işlemleri devam ediyor. S-16, 2009 yılında Türkiye'ye gelecek ve satış fiyatıyla, kendi segmentindeki en ucuz araç olacak.”

SAKARYA VE BURSA'DA ARSA BAKILDI

Chrey ile Türkiye'de üretim için de yoğun bir çalışma yürüttüklerini anlatan Murat Mermer, kurulacak fabrika için Adapazarı ve Bursa'da yer baktıklarını ve başlangıç olarak en az 2 bin dönümlük bir arazi aradıklarını bildirdi.

Yunanistan ve Polonya'nın da Chrey'i istediğini, ancak kendilerinin grup olarak fabrika Türkiye'de kurulsun diye çaba gösterdiklerini belirten Mermer, şunları söyledi:
“Sayın Başbakanımız da projemize büyük destek veriyor. Bu işin rantabl olması için 50 bin araçlık bir pazar payına ulaşmamız lazım. İlk aşamada yılda 100 bin araçlık bir kapasite düşünülüyor. 50 bin de ihracat hedefleniyor. Bizim planımıza göre, 2 sene içinde fabrikayı kurup, üretime geçmemiz, bunun için de biran önce düğmeye basmamız lazım. İlk etapta, Kimo, Tiggo 3 ve Alia'yı Türkiye'de üretmeyi düşünüyoruz.”

Haberin Devamı

Mermerler Otomotiv ile birlikte Türkiye'de otomobil fabrikası kurmaya hazırlanan Chery Grup, 1997 yılında kuruldu. Çin'de halen 2 motor, 3 otomobil, 1 boya ve 1 şanzıman fabrikası bulunan, Çin piyasasında 4. sıradaki Chery Grup, yılda 700 bin adet otomobil satıyor.

Ukrayna, Rusya, Mısır ve Suriye gibi ülkelerde montaja dayalı üretim yapan Chrey, yeni dönemde Avrupa ve ABD piyasası için daha yüksek düzeyde otomobiller üretmeye hazırlanıyor. Şirket yetkilileri, Türkiye'yi de Avrupa'ya atlama taşı olarak gördüklerini ifade ediyor.

Bu arada Chrey'nin üretimle ilgili yetkilileri de, Çin'in otomotiv sektöründe de çok hızlı bir büyüme gösterdiğini belirterek, 2015'de 18 milyonluk araç satış rakamına ulaşılarak, ABD'nin geride bırakılacağını ileri sürüyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!