Güncelleme Tarihi:
KAPIYA KİLİT VURDU
Veritas, şarapseverlere eğitim veremediği ve yılda iki kez uluslararası tadım etkinliği düzenleyerek ayakta kalamayacağı için kapandı. 10 yılda 4 bin kişiye şarap eğitimi veren Veritas’ın sahibi Yunus Emre Kocabaşoğlu, Masters of Wine Weekend İstanbul etkinliğinin çok iyi bir noktaya ulaştığını ve kendi alanında markalaştığını belirterek “Yılda bir kez düzenleyip, ikinci bir ayak olarak da Masters of Sommelier etkinliği yapmaya başlamıştık” dedi. Kocabaşoğlu “Sommelier’ler, ticari kanalı yöneten uzmanlar. İhracatta çok etkili olacaktı. Şarap üreticileri de her an ne yasaklanabilir bilmedikleri için elleri kolları bağlandı. Kendi ülkemizde yaptığımız etkinlikte bütün ilgi bizim üzerimizdeydi. Uluslararası bir fuarda bu kadar dikkat çekmek mümkün değil” diye konuştu.
BİZ BAŞLATTIK ÖRNEK OLDU
Kocabaşoğlu sözlerini şöyle sürdürdü: “Gürcistan bizim işlerimizi örnek aldı. Onlar yıllardır ‘Şarabın doğduğu topraklar’ diye tanıtım yapmaya çalışıyordu. Bu kadar iyi kalitede organizasyonlar yapmayı bizden öğrendiler. Benim öğrencilerimden biri Gürcistan’ın projelerinde çalışıyor şimdi. Moldovya bizimle temasa geçti. Fikir alıyorlar ve onlar için etkinlik düzenleyelim istiyorlar. İsrail’den bile talep var.”
Moraller bozuldu
TÜRK şaraplarını tanıtmak için kurulan Wines of Turkey (WOT) platformunun başında bulunan Taner Öğütoğlu, uluslararası uzmanlara Türk şaraplarını tattırmanın önünde yasal bir engel bulunmadığını ancak sektörün moralsizlikten etkinlik yapamadığını söyledi. Öğütoğlu şöyle konuştu: “Politik konjonktür daha önce yapılan etkinliklere uygun değil. Şarap üreticileri internet siteleri konusunda bile çelişkide. Türkiye o kadar iyi işler yaptı ki şaraplarını tanıtmada Gürcistan’a örnek oldu ki Gürcistan ülkeye girenlere pasaport kontrolünde şarap hediye eden bir ülke. Biz de üzerimizdeki moralsizliği atıp 2015’te yeniden tanıtım atağına geçeceğiz. Devlet yurtdışı satışa önemli destekler veriyor. Onlardan da faydalanılacak.”
Yatırım kararsızlığı başladı
ŞARAP Üreticileri Derneği Başkanı Ali Başman, “Yurtiçinde üretiğimiz, yurdumuzun tanıtımında çok ciddi bir rol alacak, istihdam ve ekonomimize aynı zamanda ciddi bir katma değer getiren şarabın yurtiçinde tanıtımını yapamamak yurtdışı tanıtımlarımızda da maalesef negatif bir etki yapıyor” dedi. Başman şöyle devam etti: “Kendi ülkende yasak olan bir ürünü başka bir ülkede tanıtmaya calışmanın açıklamasını yapmak bile zor. Diğer şarap üreticisi ülkelerin yaptığı tanıtımlar ise haksız rekabete neden oluyor. Her zaman bir kolumuz veya baçağımız kısa kalıyor.Tanıtamayacağınız, bugünün dünyasında internet üzerinden satamayacağınız bir ürün için nasıl yatırım yapabilirsiniz ki? Var olan ürünlerinizi nasıl geliştirebilrsiniz ki? Daha önceleri başlattığınız yatırımlar da aynı durumda, durdursanız kuruyacak! Bağ yatırımının bağdan kadehe dönüşmesi için 10 yıl gerekirken, sektörde küçük büyük her üretici bugün bu kararsızlıkta,”
Türk rüyası yarım kaldı
MASTER of Wine Sarah Abbott, Türkiye yasaklarla mücadele ederken tüm dünyanın Gürcistan şaraplarını konuştuğunu söyledi. Şarabın kültür, yenilik ve medeniyetin sembolü olduğunu anlatan Abbott “Türkiye’deki son değişiklikler beni çok üzdü. Ülkelerin aşırılığı önlem alarak düzeltmesini anlıyorum ama tanıtım yapamamak Türk şaraplarına zarar veriyor. Uzun süre önce yatırım yapmış dinamik üreticiler umutsuz, moralsiz… Tam da dünya Türk üzüm ve şaraplarını tanınmaya başlamışken... Türk rüyası yarım kaldı” diye konuştu.
Herkes Türk şarabını sorarken yasaklar geldi
TÜRKİYE’de daha önce pek çok şarap tadım etkinliğine katılan Master of Wine Tim Atkin, eşsiz üzüm çeşidine, köklü tarihe, muazzam toprak yapısı ve tutkulu üreticilere sahip Türk şarap sektörünün altına, hükümet politikalarının dinamit koyduğunu söyledi. Atkin, “Bütün bu yasaklar, yapılan Master of Wine etkinliklerinin ardından, dünyanın hemen her yerinde insanlar Türk şaraplarını tatmak isterken gerçekleşti. Türk mutfağı gibi şaraplarınız da ülkenizin değerleri, varlıkları arasında görülmeli” dedi.
İçeride yasak dışarıda destek
ALKOLLÜ içkilerin yurtiçindeki her türlü tanıtımı yasaklanırken, diğer yandan yurtdışı tanıtımlara devlet desteği sürüyor. Yurtdışı marka teşvik programı Turquality kapsamında yer alan Efes, Türkiye’de yasaklar sonucu bir fabrikasını kapatma kararı almıştı. Geçen yılın sonlarına doğru Kavaklıdere de Turquality kapsamına alındı. İçerideki yasaklara rağmen, dışarıda markalaşması için teşvik edilen alkollü içki firmaları büyük çelişki yaşıyor.