Güncelleme Tarihi:
İstanbul Ticaret Üniversitesi Konferans Salonu’nda düzenlenen basın toplantısında; “Türkiye İtibar Endeksi”nin gerçekleştirildiği sektörler, endeksin hangi model ile yapıldığı, sonuçlarının Türkiye ve Türkiye’de faaliyet gösteren şirketlere katkısının ne olacağı anlatıldı.
İstanbul Ticaret Üniversitesi’nin Rektörü Prof. Dr. Nazım Ekren, “İstanbul Ticaret Üniversitesi, ‘Türkiye İtibar Endeksi’nin akademik içeriğinde yer alacaktır. İtibarın oluşumu ve gelişimini etkileyen değişkenlerin, faktörlerin izlenmesi ve değerlendirilmesinde üniversitemiz bilimsel altyapıyı sağlayacaktır” diye konuştu.
Lokomotif sektörler mercek altında
TİE Platformu Yürütme Kurulu Başkanı Çağdaş, “İtibar, şirket ya da kurum güvenilirliğinin maddi olmayan en önemli ölçütlerinden biridir. Çünkü şirketlerin defter değeri ile piyasa değeri arasındaki farkların en önemli kaynağı onların itibarlarıdır. İşte bu fikirden yola çıkarak ülkemizde lokomotif sektör olarak adlandırılabilecek 12 ayrı sektörü belirledik. Bu sektörleri sıralayacak olursak; Gıda, Alkolsüz İçecek, Otomotiv, Banka ve Sigorta, Konfeksiyon ve Tekstil, Enerji, Beyaz Eşya, Elektronik (TV, ses sistemi, PC, mobile telefon vb…), Holdingler, İletişim (GSM ve Telekom), İnşaat, Perakende sektörü olarak ifade edebiliriz. İşte yukarıda sıraladığımız bu sektörlerde en çok tanınan şirketlerin kamuoyundaki itibarını ölçmek üzere yola çıktık” dedi.
Akademik boyutu olan endeks
“Diğer yandan konumuzun bir de akademik boyutu var” diyen Çağdaş, “Türkiye’deki şirketlerin geleceğe sağlıklı ulaşmalarını sağlayacak olan TİE’nin akademik destekçisi İTİCÜ’dür. Gerek araştırmanın bilgi toplama aşamasında kusursuz yapılması, gerek elde edilecek datanın sağlıklı olarak yorumlanması ve gerekse de raporlaştırılması aşamalarında değerli bir akademik oluşumun çalışmalarımıza destek vermesi, ayrıca şeffaflığı açısından da çok önemlidir. Umarız ve dileriz gelecekteki müşterek çalışmalarımız üniversitemizin çatısı altında yapılandırılacak bir itibar enstitüsünün de müjdecisi olur ve burada eğitim alacak olan öğrenciler de endeks sonuçlarından bir laboratuar mantığında yararlanabilirler” diye konuştu.
“Bilimsel alt yapı sağlayacağız”
Türkiye İtibar Endeksi’nin akademik destekçi kurumu olan İstanbul Ticaret Üniversitesi’nin Rektörü Prof. Dr. Nazım Ekren yaptığı konuşmada, “Güvenilir olma durumu, saygınlık ve prestiji ifade eden itibar konsepti, ekonomik, finansal sosyal kültürel, siyasal v.b. alanlarda, kamu, özel, bireysel ve kurumsal bazda önem taşımaktadır. İtibar endeksi, başlangıçta ekonomik ve finansal içerikli olarak belirlenmiş sektörlerde uygulanacaktır. Daha sonra da farklı alanlarda uygulamaya konulacaktır. İstanbul Ticaret Üniversitesi, ‘Türkiye İtibar Endeksi’nin akademik içeriğinde yer alacaktır. İtibarın oluşumu ve gelişimini etkileyen değişkenlerin, faktörlerin izlenmesi ve değerlendirilmesinde üniversitemiz bilimsel altyapıyı sağlayacaktır” dedi.
Şirketler TİE raporundan nasıl yararlanacak?
“Bu rapor, her şirket için çok daha derinlemesine yapılması gereken araştırmalar ve itibar yönetimi süreçleri için de bir navigasyon aracı görevini üstlenecek. Çalışmanın sonuçlarını Mart ayında gerçekleştirilecek 2. Türkiye İtibar Zirvesi’nin hemen öncesinde yapacağımız basın toplantısı ile paylaşacağız” diyen TİE Platformu Yürütme Kurulu Başkanı Çağdaş, “Açıklanacak raporda 12 sektörün itibar değerleri, her sektörün öne çıkan büyük kuruluşlarının münferiden itibar değerleri, sektör içi rakiplerinden farklılıkları, benchmark kurumdan farklılıkları, neden o noktada oldukları, itibarlarını artırabilmeleri için kamuoyunun ve hedef kitlelerinin onlardan beklentilerinin neler olduğu, hangi beklentiyi ne ölçüde yerine getirirlerse kurum itibarının ne ölçüde artabileceği, buna yönelik öncelikler ve tavsiyeler yer alacak” diye konuştu.
26 İlde 4 bin kişi ile görüşülecek
TİE projesinin araştırma hizmet sponsoru X-Sights AŞ Genel Müdürü Çiğdem Penn araştırmanın iki boyutta yürütüldüğünü söyledi. Penn “Türkiye’nin 26 ilinde tesadüfi seçim metotları ile belirlenen 2000 denek ile yüz yüze anket çalışması yapılmakta ve buna ek olarak aynı çalışma online olarak da yine 2000 denek ile tekrarlanmaktadır. Bu çift yönlü araştırma sonuçları bizlere gelecek yıllarda araştırmanın hangi metodoloji ile sürdürüleceğinin ipuçlarını verecektir. Kısaca yüz yüze anket sonuçları araştırmamızın özünü teşkil etmektedir. Ancak online anket ile aynı sonuçlara ulaşabildiğimiz taktirde gelecekte çok daha büyük denek kitlelere makul maliyetler ile erişebilmek mümkün olacaktır. Dünyanın birçok ülkesinde uygulanan bu modeli biz Türkiye’nin yapısal özelliklerine uyumlu olarak yeniden düzenledik ve ülkemiz insanının çok önem verdiği “güven” ve “gönüldaşlık” kavramlarını da araştırmaya dahil ederek 7 kademede itibarı ölçüyoruz. Sonuçları elde ettiğimizde, şirketlerimiz gelecekteki kurum değerlerlerini artırmak adına nasıl bir yol haritası izlemeleri gerektiğini belirleyebilecekler” dedi.
TİE’yi yurtdışında iki ünlü akademisyen temsil edecek
TİE Platformu Yürütme Kurulu Üyesi Fatma Çelenk de, bu platformun oluşumunu aktarırken, İTİCÜ’nün “Destekçi Akademik Kurum” olarak katkı sağladığı TİE’ye, Marketing Türkiye Dergisi’nin “Destekçi Medya Kuruluşu”, Ertan Acar Medya İlişkileri Danışmanlığı, Destek Patent AŞ, AcerPro ve Medya Takip Merkezi’nin de “Hizmet Sponsoru” olarak destek vereceğini ifade etti. Çelenk, TİE Danışma Kurulu’nda yer alan London School of Economics’ten davranış bilimleri ve iş hayatına yansımaları konusunda uzman Sn Prof. Patrick Humphreys ve Teksas Üniversitesi işletme fakültesinden Prof. Tevfik Dalgıç’ın da akademik anlamda araştırmayı denetleyeceğini ve TİE’nin yurt dışındaki ilişkilerini yöneteceğini söyledi. Zaman içerisinde bu çalışmanın Türk iş dünyasının global rekabette kendine yol gösterici bir parametre olarak da kabul edileceği bir sürece girilmesi mümkündür diyerek sözlerine devam eden Çelenk, “Türk iş hayatına yön verici rolündeki STK’ lar ise, makro düzeyde denetleyici olarak bu araştırmaya katma değer sağlayacaklardır bu değeri üretmek isteyen tüm STK’ ları platformumuza davet etmek istiyoruz” diye konuştu.