Oluşturulma Tarihi: Kasım 27, 2003 00:00
Seiko'nun Türkiye distribütörü Aydın Saat Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Aydın, dünya saat sektörünün 12 milyar dolarlık büyüklüğe sahip olduğunu söyledi. Türkiye'ye her yıl 10 milyon ithal saatin geldiğine dikkat çeken Aydın, Seiko'nun 20 yılda Türkiye'de 2 milyon saat sattığını belirtti.Dünya saat üretiminin çok büyük bir kısmının 3 büyük üretici tarafından gerçekleştirildiğini söyleyen Aydın Saat'in Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Aydın, sektöre yön veren 3 büyük grubu şöyle sıraladı; Seiko, Citizen ve Swatch. Üç grubun toplam cirosunun 10 milyar
dolar civarında olduğunu söyleyen Aydın, dünya saat sektörünün ihracat fiyatlarıyla 12 milyar dolarlık bir büyüklüğe sahip olduğunu belirtti. Seiko Grup'un sadece saatten elde ettiği cironun ise 2.5 milyar dolar olduğunu söyleyen Aydın, Seiko'nun pazar payının yüzde 20 olduğunu kaydetti. Seiko saatlerinin 20 yıldır distribütörlüğünü yapan Aydın Saat'in Yönetim Kurulu Başkanı Aydın, Japon saat devi Seiko'nun zamanın hasas ölçümü konusunda büyük araştırma ve yatırımlar yaptığını kaydetti. Seiko'nun quartz teknolojisini bularak zaman ölçümünde bir devrim yarattığını belirtten Aydın, ‘‘Daha önce mekanik sistemle ölçülen zaman özellikle saniselerin önemli olduğu olimpiyat oyunları ve spor karşılaşmalarında sıkıntı yartatıyordu. Quartzla zaman standartı değişti. Seiko'nun son icadı Kinetik teknolojisi ile de quartz sistemi içinde pile gerek kalmaksızın sonsuza kadar zamanı ölçme olanağı getirildi’’ dedi.GİYİMCİLER SAATÇİ OLDUSon 5 yılda dünya genelinde başarılı olmuş markaların ürün portföylerine kol saatlerini de aldığını belirten Aydın, bu hazır giyim markalarının saatlerinin lisans anlasmaları altında çoğunlukla Seiko, Swatch ve Citizen gibi büyük gruplar tarafından üretildiğini söyledi. Nike, Dolce Gabana ve DKNY gibi hazır giyim firmalarının markalarının başarılı olması nedeniyle saat sektöründen hemen pay aydıklarını kaydeden Aydın, ‘‘Bu değişimler pazarın bölünmesine neden olduğu için saat markalarını etkiledi. Bunları aşabilmek için saat markalarının da kendilerini bu değişimlere ayak uydurması ve yenilemesi gerekiyor’’ dedi. Yeni rakiplerin belirdiği pazarda Seiko'nun neler yaptığını anlatan Aydın şöyle konuştu:‘‘Seiko adet bazındaki kayıpları değer bazında yükselterek karşılıyor. Yüzde 30 daha değerli saatler satıyoruz. Böylece adetlerdeki açıkları ciro bazında kapamış oluyoruz. Türkiye'de de değeri yüksek ürünler satıyoruz. ’’Türkiye'de satılan Seiko saatlerin 150 milyon ila 3 milyar lira arasında değiştiğini belirten Aydın, Seiko'nun sadece Japonya'da satılmak üzere mücevherler içeren ve değeri 100-150 milyar liraları bulan saatler ürettiğini de kaydetti.Tamir atölyesinden dünya devliğine90 bin çalışanıyla 15 milyar dolarlık ciro gerçekleştiren Seiko Group'un Japonya dışında Amerika, İngiltere, Almanya, Hollanda, Fransa, Dubai ve Hong Kong'da ofisleri bulunuyor. 100'den fazla ülkede de faaliyet gösteren Seiko Group, sadece saatten 2.5 milyar dolar ciro elde ediyor.1881 yılında Kintaro Hattori tarafından Japonya'da küçük bir tamir alölyesi şeklinde kurulan Seiko, önce masa ve duvar saati daha sonra da kol saati üretmeye başladı. 1969'da quartz teknolojisini icat ederek dünya saat sektörtünde önemli bir marka konumuna geliyor. Seiko dünyanın en büyük 3 saat üreticisinden biri durumunda.Türk saat sektörü ‘imaj’ sahibi Türkiye'de özellikle son yıllarda yaşanan değişime paralel olarak çok dinamik, canlı, prestij ve imaj sahibi bir saat sektörü olduğunu kaydeden Mehmet Aydın şöyle konuştu:‘‘Türkiye'deki saat sektörünün büyüklüğü yaklaşık olarak 200 milyon
euro civarında. Sektöre dünyanın önde gelen 4-5 üreticisi hakim. Türkiye'nin ekonomik yapısına örnek uygun bir biçimde orta fiyat grubundaki saatler çok satıyor. Moda ve spor saat markaları çok dikkat çekiyor. Türkiye'ye yılda 10 milyon adet ithal saat geliyor. Bunların yüzde 90'ı sokaklarda satılan ucuz saatler. Ciro bazında bizim pazar payımız yüzde 10.’’Â
button