Güncelleme Tarihi:
Ortadoğu, Afrika ve BDT’deki 40 ülkeye ihracat yapılacak
GOODYEAR Yönetim Kurulu Başkanı Samir G. Gibara, ‘‘2.5 yılda 100 milyon dolar yatırım yaptığımız Türkiye, birden fazla fabrikamızın bulunduğu nadir ülkelerden biri. Buradaki üretimimiz Ortadoğu, Afrika ve BDT'ye ihraç edilecek. Yani, Türkiye ihracat üssümüz olacak’’ dedi.
TÜRKİYE, Goodyear'ın lastik ihracat üssü olacak. Goodyear Yönetim Kurulu Başkanı Samir G. Gibara, Türkiye'nin Goodyear için stratejik bir önemi olduğunu belirterek, Türkiye'yi ihracat üssü olarak kullanmayı hedeflediklerini söyledi. Gibara, Dubai'de yeni kurulan ihracat şirketinin ihtiyacı olan lastiklerin Türkiye'den karşılanacağını söyledi. Gibara, Goodyear'ın yeni hedeflerini, e-ticaret ve yeni teknolojiler konusundaki çalışmalarını anlattı:
Goodyear için Türkiye'nin önemi ve rolü nedir?
- Türkiye, Goodyear için önemli bir yer. Bulunduğu bölge içinde stratejik bir ülke. Goodyear'ın Türkiye'deki fabrikasına 2.5 yıl içinde 100 milyon dolar yatırım yapıldı. Bu fabrikada bulunan modern makinalar ABD ve Avrupa'daki pekçok fabrikada yok. Türkiye'deki fabrikamız Goodyear'ın en modern 7-8 fabrikasından biri. Goodyear'ın dünya genelinde toplam 90 fabrikası var. Bu modernizasyon yatırımı Türkiye'de büyümek için yapıldı. Kimseyi hoşnut etmek için söylemiyorum. Şirketimiz için stratejik bir karar verdik. Türkiye'deki şirketimiz, Goodyear için dünya çapında önemli bir şirket olacak. Goodyear Türkiye'yi ihracat üssü olarak kullanmayı hedefliyor. Dubai'de yeni bir ihracat şirketi kurduk. Türkiye bu yeni şirketin tedarikçisi olacak. Türkiye aralarında Afrika, Ortadoğu, eski Sovyet ülkelerinin bulunduğu 40 ülkeye üretim yapacak. 125 milyon dolarlık satış hedefliyor. Geçen yıl yaklaşık 3.5 milyon adet lastik ihracatı gerçekleştirdik. Türkiye, Goodyear'ın birden fazla fabrikasının bulunduğu ender ülkelerden biri, Avrupa'ya ihracatta da önemli bir merkezimiz.
Otomotiv sektöründe olduğu gibi lastik sektöründe de birleşmeler, satın almalar yaşanacak mı?
- Lastik sektöründe bir süredir şirket birleşmeleri ve satın almalar yaşanıyor. Goodyear'da 5 yıl içinde Polonya, Slovenya, Filipinler, G. Afrika, Japonya, ABD gibi ülkelerde satın almalar yaptı. Bunun sonucunda, Goodyear dünyada bir numaralı lastik üreticisi oldu. Şu anda dünyada global üretim yapan üç şirket var: Goodyear, Bridgestone, Michellin. Bu şirketlerin en büyük avantajları, global üretim yapan dev otomotiv firmalarının fabrikalarında global olan lastik markalarını kullanmayı tercih etmeleri. Bu nedenle, global üretici olmayan küçük şirketler ileride problemle karşılaşabilirler. Bu yüzden önümüzdeki yıllarda birleşmeler ve satın almalar olabilir.
Yeni lastik teknolojileri konusunda çalışmalarınız ne durumda?
- Goodyear, EMT adı verilen yeni bir sistem geliştirdi. Goodyear'ın bu yeni sisteminde patlak lastikle yolda kalma dönemi kapanıyor. EMT lastiklerle, sıfır hava basıncında bile saatte 80 km hızla 400 km yol yapılabiliyor. Bu teknolojinin en önemli özelliği ise tamamen inik olmasına rağmen lastiğin ve jantın zarar görmesini önlemesi. Ayrıca, yolda lastik değiştirilmediği için araçlarda stepne lastik bulundurmaya da gerek kalmıyor. Biz EMT sistemiyle ilgili olarak çalışırken, Michellin'de farklı bir sistem üzerinde çalışıyordu. Fakat onların sisteminde, patlamayan lastikleri kullanmak için özel jantlar gerekiyor. Bu nedenle, otomotiv firmaları bizden ve onlardan çalışmalarımızı birleştirmemizi ve bizim geliştirdiğimiz teknoloji üzerinde çalışmamızı istediler. Bunun için geçen yılın temmuz ayında Michellin'le yüzde 50 ortaklıklı bir şirket kurduk. Şimdi çalışmaları birlikte yürütüyoruz.
Yılda 850 milyon lastik hurdaya çıkıyor
Dünyada yılda kaç lastik üretiliyor?
- Yılda 1 milyar lastik üretiliyor. Üretilen lastiklerin yüzde 25'i fabrikalara, yüzde 75'i yenileme pazarına satılıyor. Şu anda dünyada dolaşımda olan lastik sayısı 4 milyar adeti buluyor. Her yıl 850 milyon adet lastik hurdaya çıkıyor.
Lastik üreticileri hurdaya çıkan lastiklere karşı nasıl bir önlem alıyor?
- Hurda lastikler, lastik üreticilerinin en büyük çevre sorunlarından... Lastiklerin çevreye zarar vermeden yok edilmesi için birçok geri dönüş uygulanıyor. En yaygın olanı çimento fabrikalarında yakıt olarak kullanmak. Goodyear'ın geri dönüşümü sağlayan özel bir şirketi var. Bu geri dönüş konusunda uzmanlaşmış bir şirket.
internette otomobil bakımı yapacak
Lastik sektöründe e-ticaretin yeri nedir?
- E-ticaretin gelecekte önemli bir fırsat yaratacağına inanıyorum. Bir yıl önce Goodyear'da e-ticaret bölümünü kurmaya karar verdik. E-ticarette deneyimleri kişileri işe aldık. Goodyear'ın sahip olduğu imkanları geliştirmek için bu bölümü kurduk. Daha sonra lastik sektöründeki diğer şirketlere ortak satınalma projesine katılıp katılmayacaklarını sorduk, İyi bir tepki aldık. Michellin, Connitental, Pirelli, Sumitomo, Cooper (ABD) www.rubber.com adlı bir şirket kurduk. Bu şirket, internet üzerinden kauçuk endüstrisi için satınalma yapacak.
Maliyetleri azaltacak, stok yönetimini geliştirecek. 1 Nisan 2001'de faaliyete başlıyor. E-ticaret, satış alanında da bazı imkanlar sunuyor. İnternette nasıl satış yapılacağının araştırması içindeyiz. İnternette lastik satışı için bir sistem üzerinde çalışıyoruz. Bu sistemde, müşterimiz internet üzerinden lastik sipariş edecek, evin önünde lastiklerini değiştireceğiz. Henüz çalışmayı tamamlayamadık. 1 yıl içinde Amerika'da pilot olarak uygulamaya başlayacağız. İnternette, sadece lastik satışı değil, müşterimizin ihtiyacı olan her türlü servisi de verme konusunda çalışmalarımız var. Türkiye'de de e-ticareti uygulayacağız.