OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 15, 2003 00:00
Yaklaşık 50 yıllık bir geçmişe sahip olan Türk otomotiv sektörü, bugün 1 milyon adetlik kapasiteye ulaşan bir ‘dev’ oldu. Bugün sayıları 17'i bulan otomotiv firmaları, traktörden otomobile, kamyondan çekiciye, minibüsten otobüse kadar birçok motorlu taşıt aracı üretiyor. Üretimlerinin büyük bir kısmını Avrupa'dan Asya'ya, Amerika'dan Uzakdoğu'ya kadar ihraç ediyor.Toplam üretim kapasitesiyle dünya otomotiv sektöründe önemli bir büyüklüğe ulaşan Türk otomotiv sanayii, bazı segmentlerde de Avrupa'nın üretim üssü haline ulaştı. Özellikle, ticari araçta ve otomobilde bazı modellerin üretim merkezi oldu. Ford Otosan, Transit Connect'i, Tofaş Fiat Doblo'yu, Oyak Renault Megane II Sedan'ı, Toyota Corolla Sedan ve Staionwagon modellerini sadece Türkiye'de üretiyor, dünyaya ihraç ediyor. Ford Otosan, 2004 yılından itibaren Transit Connect'in yanı sıra, Belçika Genk fabrikasında Transit üretiminin durmasının ardından, Ford Transit'in tek üreticisi olacak. Ayrıca, Türk mühendisleri tarafından geliştirilen ve dizayn edilen yeni kamyonu ve dizel motoru ihraç etmeye başlayacak.Karsan Peugeot'nun Partner modelini üretip Avrupa'ya satarken, BMC kendi geliştirdiği kamyonları yurtdışına ihraç ediyor. Made in Turkey damgasını taşıyan kamyonların yurtdışında üretimi için lisans veriyor. Mercedes Benz Türk, Man, Temsa, Otokar, Otoyol, Türk Traktör, Uzel ihracatlarıyla, Türk otomotiv sanayiinin dünya otomotivinde gösterdiği başarıyı daha da yukarılara taşıyor. 2002 yılında 2.5 milyar dolarlık yurtdışı satış yapan otomotiv sanayii ihracatının 2003 yılında yan sanayii ile birlikte 5 milyar doları geçmesi bekleniyor. Otomotiv sanayiinin ihracatında otomobil ve pick-up'ların ağırlığı görülüyor. Geçen yıl 1.3 milyar dolarlık otomobil ihraç edilirken, pick-up ihracatı 686 milyon dolara ulaştı. Bu iki önemli ihraç kalemini, 282 milyon dolarla otobüsler izledi. Otomotiv sanayii ihracatında bir başka önemli kalem de, yedekparça... Geçen yıl, 178 milyon dolarlık yedek parça ihracatı gerçekleşti. Otomotiv sanayiinin yatırımları da artıyor. 1999 yılında 372 milyon
dolar kapasite artırımı, modernizasyon, yeni model ve yerlileştirmeyi arttırıcı yatırım yapılırken, 2000 yılında yatırım tutarı 421 milyon dolara çıktı. Türk otomotiv sanayiine 2001 yılında 450 milyon dolar, 2002 yılında da 456 milyon dolar yatırım yapıldı.Üretim 39 yılda 11 binden 357 bine çıktı1963 yılında 11 bin 112 adet motorlu taşıt aracı üretilirken, 2002 yılında üretim 357 bin adete yükseldi. Toplam kapasite 1 milyon adet olmasına rağmen, ekonomik krizler ve siyasi istikrarsızlık nedeniyle otomotiv sanayiinin yükselişi engellendi. Bugün ihracat sayesinde kapasite kullanım oranı yüzde 40'ların üzerine çıktı. Otomotiv sanayii üretiminin 40 yıllık dönem içinde en fazla sıçrama yaptığı yıllar 453 bin adetle 1993 yılı, 405 bin adetle 1998 yılı ve 468 bin adetle 2000 yılı oldu.Beş fabrikanın kapasitesi 726 binOTOMOTİV sanayii ağırlıklı olarak otomobil üretiminde yüksek kapasiteye sahip. Türkiye'de kurulu aralarında Tofaş, Oyak Renault, Honda, Hyundai, Toyota’nın bulunduğu 5 otomobil fabrikasının yıllık üretim kapasitesi 726 bin adet. Otomobili, yıllık 153 bin adetlik üretim kapasitesi ile kamyonet, 65 bin adetle traktör, 61 bin adetle kamyon ve 53 bin adetle minibüs izliyor. Yıllık midibüs üretim kapasitesi 53 bin adet, yıllık otobüs üretim kapasitesi ise 6 bin adeti buluyor.Yılın otomobili için 22 marka, 35 modelle yarışıyor2004 Avrupa'da yılın otomobiline aday 35 otomobil belirlendi. Car of The Year (COTY) tarafından her yıl gerçekleşen seçime birbirinden iddialı 22 markanın toplam 35 modeli katılıyor.
Seçim takvimine göre 22 ülkeden 60 jüri üyesi 7 Ekim 2003 tarihine kadar, ‘‘yılın otomobili’’ için ilk oylamayı gerçekleÅŸtirecek. Bu oylama sonrasında finale 7 aday otomobil kalacak. Kasım ayında ikinci tur oylamının ardından ‘‘yılın otomobili’’ açıklanacak. Aday otomobiller ÅŸunlar: Audi A3, BMW Z4, BMW 5 serisi, Citroen C2, Citroen C3 Pluriel, Daewoo Evanda, Daewoo Nubira/Lacetti, Fiat Panda, Ford Focus C-Max, Honda Accüord, Jaguar XJ, Lancia Epsilon, Lexus RX300, Mazda 2, Mazda 3, Mazda RX8, Mercedes Benz Viano, Mitsubishi Lancer, Mitsubishi Outlander, Nissan Micra, Nissan 350Z, Opel Meriva, Opel Signum, Porsche Cayenne, Renault Scenic, Smart Roadster/Coupe, Subaru Justy, Subaru Legacy, Toyota Land Cruiser, Toyota Avensis, Volkswagen Golf, VW Multivan, VW Touareg, VW Touran, Volvo S40.Ufuk SANDIKÂ
button