Demet CENGİZ BİLGİN
Oluşturulma Tarihi: Ocak 19, 2006 00:00
İtalyan Diesel Türkiye’de yılda 400 bin ürün satarken, her ay ortalama 15 bin taklit Diesel ürüne el konuluyor. El konulan taklit ürün sayısı mağazadakilerin neredeyse yarısı kadar, ancak ele geçirilemeyen taklit ürün sayısına ilişkin bir bilgi yok.
TÜM dünyada büyük ilgi gören yaşam tarzı markası Diesel’in, Türkiye’de yılda 400 bin ürünü satılırken, her ay markanın 15 bin taklit ürünü ele geçiriliyor. Diesel’in Türkiye Distribürörü Özlenir Giyim’in sahibi Tahsin Özlenir, "Bu yılda 180 bin ürün demek. Bizim mağazada sattığımızın yarısı kadar. Üstelik bunlar sadece ele geçirilenler" dedi. Taklit sorununun Türkiye’de büyük ölçüde çözüldüğünü ve yapılan düzenlemelerle markaların korunduğunu kaydeden Özlenir, "Ancak buna rağmen taklidin önüne geçilemiyor. Bizim mağazada sattığımızın yarısı kadar ürüne el konuluyor. Yani en iyi şartlarda durum böyle" diye konuştu.
3 YILDA 30 MAĞAZA:
1999 yılında Diesel’den gelen teklifle markanın distribütörü olduklarını anlatan Özlenir, "Biz önce 5 yıllık kontrat yapmıştık. 5 yıllık hedeflere ilk yıl ulaştık. Çok başarılı olduk" dedi. Şu anda 12 tanesi İstanbul’da olmak üzere 24 mağazaları olduğunu kaydeden Özlenir, "Toplam satış noktamız ise 40. Büyük şehirler ve tatil bölgelerinde varız. Ama bizim amacımız çok satmak değil. Bu sebeple agresif büyüme veya satış yapmıyoruz. Tutuyoruz. Fakat gelecek 3 yılda 30 mağaza daha açacağız" diye konuştu.
AMAÇ ÇOK SATMAK DEĞİL:
Özlenir, Diesel’in çok yayılmak isteyen bir marka olmadığına işaret ederek şöyle konuştu: "Diesel belli bir tüketici kitlesine hitap ediyor. Diesel için önemli olan çok adet satmak, büyük cirolar yapmak değil. Markanın sıradışı olan konumlandırmasında başarılı olmak. Diesel bir life style (yaşam tarzı) markası. Başarılı bir yaşam tarzı vaat ediyor. Diesel imajı önemseyen bir marka. Geniş kitlelere ulaşmak gibi bir kaygısı yok. Diesel’i gelir grubu açısından sınırlandıramayız. Paradan ziyade tarzı olan Diesel giyer. Bu da yeterli değil, kalıplarımız dar olduğu için fit (formda) olan giyebilir. Böyle olunca hedef kitle epey küçük."
BAŞKA PAZARLAR:
Türkiye’deki başarıdan dolayı, Diesel’i Kafkas ülkelerine ve Ortadoğu’ya taşımaları yönünde talep olduğunu bildiren Özlenir şunları söyledi: "Bu ülkelerde ithalat vergileri çok yüksek, aşırı korumacılar. Bazı yerlerde ithalat yasak, bazı yerlerdeyse üretim yaparsanız mümkün. Yabancı bir marka satsak da biz de Türk firmasıyız. Bizim o ülkelerde başarılı olmamız için devletin bürokratik engelleri aşmada bize yardım etmesi gerekiyor. Devlet parasal destek vermesin ama o pazarlardaki sorunları aşmamıza destek olsun. Türk firmaları yurtdışında alışveriş merkezleri yapmalı. İran’da bir alışveriş merkezi yok. Türk markaları ya da bizim gibi distribütörler tek başlarına maceraya atılmak yerine birlikte hareket edebilirler. Bizler ancak böyle başarılı oluruz."
Kırbaçlı reklama en az tepki Türkiye’den
GEÇEN yıl Diesel’in reklam kamapanyalarında kullandığı kırbaçlı billboard reklamlarına bütün dünyada tepki geldiğini anlatan Özlenir şunları söyledi: "Diesel’in reklamlarında ironi vardır. Alaycı bir tarzla birşeyler yakalamaya çalışır. Biraz kışkırtmaya çalışır. Ama Diesel’in reklamları dünya çapında ödüller alıyor. Kırbaçta şiddet ve sekse gönderme tabii ki var ama bunun arkasında kendinizi kişiselleştirin, özgün olun mesajı var. Kırbaç reklamlarına Türkiye’den de tepki geldi ama Türkiye en az tepki gelen ülkelerden biri."
70 ülke içinde örnek gösteriliyoruz
DIESEL’in faaliyet gösterdiği 70 ülke içinde Türkiye’deki çalışmaların örnek gösterildiğini belirten Özlenir, "Yılda iki kez yapılan toplantılarda Türkiye en iyi iş yapan ülke seçiliyor ve diğer ülkelere örnek gösteriliyor. 2002’de en iyi pazarlama ve iletişim ödülünü aldık" dedi.
Yirmi sekiz yıllık marka
1978 yılında İtalya’da kurulan Diesel, önce erkek koleksiyonları hazırlamış, ardından kadın koleksiyonlarına da başlamış. Diesel’in 30 ülkede üretimi bulunuyor ancak bütün ürünler İtalya’da toplanıp dağıtılıyor.