Güncelleme Tarihi:
DKNY, Burberry, Armani, Michael Kors, Fossil, Diesel, Adidas dahil pek çok saat markasını çatısı altında toplayan Amerikalı saat grubu Fossil, 2011’de cirosunu yüzde 20 artışla 2.6 milyar dolara çıkardı. 2012 için yine iki haneli büyüme beklediklerini belirten Fossil CEO’su Dieter Waldner sorularımızı yanıtladı.
* 2011, bütün saat endüstrisi için parlak bir yıl oldu. Saat satışı neden artıyor?
- Kaliteye dönüş trendi bunu etkiliyor. Örneğin bizim İsviçre yapımı saat markamız Burberry gerçekten ucuyor şu anda. Özellikle Avrupa’da belirsiz zamanlar yaşandığı için insanlar yatırımı önemsiyor. Paralarını boşa harcamak istemiyorlar ve iyi bir saat almayı yatırım gibi görüyorlar. 50 bin Euro’luk özel bir parçayı yatırım için alıyor. Koleksiyonluk parcalar.
Bazı insanlar saatleri tasarruf ve yatırım aracı olarak görüyor. Sanat eserlerine yatırım yapmak gibi. Biliyorlar ki değeri azalmayacak. İsviçre saatlerinde yüzde 19 artış var ama moda markalarındaki artış çok daha yüksek. 150 yıllık İsviçre saatlerine karşı son 15 yılda pazara çıkmış moda markaları çok daha hızlı büyüyor.
Zamandan öteye geçti
* Moda markalarını alma nedeni nedir?
- Kimse her gün aynı saati takmıyor. Saat artık zamanı gösteren bir araç olmaktan çok ötesi. Hayata karşı duruşunuzu gösteren bir ürün üstelik bütün giyiminizi tamamlayan bir aksesuvar. Futbol maçına giderken taktığınız saat ile operaya giderken taktığınız arasında çok fark var. İşe giderken veya piknikte aynı saati takamazsınız. Saat artık ayakkabı gibi bulunduğunuz ortama ve kıyafetinize uyum sağlamalı.
* Dünyanın bir tarafı ekonomik krizler, diğer tarafı siyasi karışıklıklar ve iç savaşlar, bir tarafı da doğal afetlerle mücadele ederken saat satışlarının artması ilginç değil mi?
- Kesinlikle ilginç. İnsanlar hem saat hem de mücevher alıyor. Mücevherde de trend bu yönde. Bütün bu kötü haberllere rağmen saat ve mücevher almayı sürdürüyorlar. Neden biliyor musunuz? psikolojik olarak bunun açıklaması vardır elbette ama benim bildiğim şu: İnsanlar zor zamanları aşmak için iyi ve hoş şeylerin peşine düşer. Zevkin peşinde acıyı yenmeye çalışır. Eğer bütün haberler kötüyse iyi şeyler olmak zorundadır. Mücevher, saat veya benzeri bir şey bu duyguyu verir. Yoksa dünya karanlık, umutsuz bir yer olurdu. İnsanlar kendini veya sevdiklerini ödüllendirmek istiyor böyle zamanlarda. Karanlıkta ışık görmek istiyor. Lüks, mücevher, saat karanlıktaki ışık onlar için.
Sahte ürün var
* Geçen gün yaptığınız global toplantıda Türkiye’de taklit ürünlerden yana çok dertli olduğunuzu söylemişsiniz. Gerçekten o kadar korkutucu boyutta mı?
- Global olarak başarı kazandığınızda bundan haksız bir biçimde faydalanmak isteyenler çıkıyor. Taklitlerinizi yapıyorlar ve yetkısız kanallardan satışını gerçekleştiriyorlar. Türkiye’de ne yazık ki hem korsan ürünlerimiz var hem de yetkisiz kanallarda satışlarımız gerçekleşiyor. Eskiden sadece internetten veya ucuz mağazalarda taklit ürünler satılırdı. Şimdi çok yeni bir boyutla karşı karşıyayız. Kendilerini yetkili satış kanalı gibi gösteren, güzel mağazalarda taklitlerimiz satılıyor. Ciddi biçimde tüketici aldatılıyor. Eskiden sahte ürün aldığını bilirken şimdi tüketici gerçek ürünü aldığını sanarak aldatılıyor. Yetkilileri önlem almaya çağırıyorum.
Türkiye dinamik, moda algısı yüksek bir pazar
* Türkiye’de işler nasıl gidiyor?
- Türkiye’de Saat & Saat’in partneri olmaktan dolayı çok mutluyuz. Hem iyi ilişkiler hem de satış acısından dünyadaki en iyi ortaklarımızdan biri... Türkiye bizim için çok önemli. Çok dinamik, hızlı gelişen bir pazar ve moda algısı yüksek tüketici var. İstanbul muazzam bir şehir. Benim gibi 15 bin kişilik bir kasabada yaşayan bir adam için koca bir dev. Git git bitmiyor. Akdeniz tadı olan bir şehir. Herkes çok arkadaşca. Genç ve kıpır kıpır canlı bir şehir. Armani ve Burberry gibi lüks markalarımız da Adidas, Diesel gibi markalarımız da Türkiye’de iyi performans gösteriyor. Dünyadaki bütün trendler aynen Türkiye’de de var. Dünya modasıyla ve trendleriyle çok entegre. Global olarak baktığımızda en çok satanlar yüzde 80 aynıdır yüzde 20 bölgesel farklılıklar vardır. Dünya tek bir zevke doğru gidiyor diyebilirim.
Michael Kors mücevherlerini gören kadınlar aklını yitiriyor
* Michael Kors saatte yeni markalardan. Saatin yanında mücevher de olacak mı?
- Yeni ve son derece başarılı. Marka çok iyi inşaa edildiği için saat koleksiyonu da bunun faydasını görüyor. Yıl sonunda mücevher koleksiyonu çıkmış olacak. Bir erkek olarak gerçekten kadınların ayakkabı çılgınlığını anlamıyorum.
Fakat kadınlar ayakkabılar için delirirler. Bu bir gerçek. Şimdi Michael Kors aksesuvar koleksiyonunu gören kadınların benzer tepkiler verdiğini görüyorum. Deliriyorlar, çığlıklar atıyorlar. Kesinlikle akıllarını yitiriyorlar.
100 bin dolarlık saat alacak kadar zengin olan krizden hiç etkilenmiyor
* Dünyanın hangi bölgelerinde satışlarınızdaki artış daha yüksek ?
- Asya’da. Herkesin odağı Asya’da. Çin’de gelecek yıl nüfusun yüzde biri bizimki gibi ürünlere harcama yapabilecek. Bu ne kadar güzel bir haber bilemezsiniz.
* Ya Avrupa?
- Bazı ülkelerde hafif bir tesir var. Fossil Group olarak krizi
hiç hissetmiyoruz. 2008-2009’dakine benzer bir durum yaşıyoruz. Lehman Brothers’ın batışıyla başkayan çöküş sürecinde herkes gibi biz de tüketici harcamayı kesecek diye korktuk. Fakat tam tersi oldu. Elimizde satacak ürün kalmadı. 1000-5 bin dolar aralığındaki saatleri almayı durdurdular. En az etkilenenler 10 bin, 20 bin dolarlık saatlerdi. 100 bin dolarlık saat alacak kadar zenginsen kriz seni etkilemiyor. O kadar paran yok ise sen de pazarı etkilemiyorsun; zaten alacak kişi sen değilsin. Şimdi de yine bizim lüks moda markalarımız satışlarını iki kat artırıyor.