Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE’de eğlence sektörü hızla büyüyor. 2009 yılında gerileyen eğlence ve medya sektörü 2010 yılını toparlanarak geçirirken 2011 yılında yükselişe geçti. 2010 yılında 1.4 trilyon dolara ulaşan sektör, küresel düzeyde yıllık ortalama yüzde 5.7’lik büyüme ile 2015 yılında 1.87 trilyon dolara ulaşacak. Türkiye’de eğlence ve medya sektörü 6.1 milyar doları yakaladı. Sektörün Türkiye’de yıllık ortalama yüzde 13.2’lik büyüme ile 2015 yılında 11.4 milyar dolara ulaşması bekleniyor. PricewaterhouseCoopers (PwC) Küresel Eğlence ve Medyaya Bakış 2011-2015 Raporu’na göre, tüketicilerin dijital ortama geçişi, özellikle mobil cihazlarda yaşanan devrim ile birlikte ciddi hız kazandı. Raporda, öne çıkan diğer bazı sonuçlar şöyle:
Dijital kanal öne çıktı
Eğlence ve medya sektöründeki büyümenin özellikle dijital kanallarda gerçekleşmesi bekleniyor. Harcamalar hızla geleneksel platformlardan dijital platformlara doğru yönelirken, halihazırda dijital platform harcamaları toplam harcamaların yüzde 26’sını oluşturuyor. 2015 yılına kadar dijital platformun payının yüzde 33.9’a yükselmesi bekleniyor.
Reklamcılık sıçrama yaptı
Sektördeki üç harcama kolundan dönemsel olarak en fazla etkilenen reklamcılık yıl bazında en büyük değişimi sergileyerek 2009 yılındaki yüzde 11’lik düşüşün ardından, 2010’da yüzde 5.8’lik sıçrama kaydetti. Genel küresel reklam harcaması 2010’daki 442 milyar dolar seviyesine kıyasla yüzde 5.5’lik yıllık ortalama büyüme ile 2015’te 578 milyar dolara erişecek.
İnternet harcaması artıyor
Tüketici son kullanıcı harcaması da 2009’daki yüzde 0.4’lük düşüşün ardından, 2010’da yüzde 2.2 oranında arttı. Öte yandan, internet erişimi harcaması ekonomik döngüden neredeyse hiç etkilenmedi ve hem 2009 hem de 2010’da yüzde 9.2 seviyesinde arttı. 2010 yılında 270 milyar dolar olan internet erişimi harcamasının yüzde 8.6’lık bileşik yıllık artış ile 2015’te 408 milyar dolara ulaşmasını bekleniyor.
Reklam pazarı büyüyor
Sektördeki gelişmeleri değerlendiren PwC Türkiye Eğlence ve Medya Sektörü Ortaklarından Gökhan Yüksel, şunları kaydetti: “Yaşanan ekonomik kriz Türkiye’de eğlence ve medya sektörünü kısa vadede etkilemiş olmakla beraber, geçtiğimiz yıl öngördüğümüz gibi çift haneli oranlarla tekrar hızlı bir büyüme sürecine girildi. Ekonomik krizden en çok etkilenen televizyon reklamcılığı hızlı bir toparlanma ile yüzde 20’leri aşan büyüme sürecine girerken dijital kanalların artması ile reklamcılıkta da büyümenin süreceğini öngörüyoruz.”
Sinema 388 milyon dolara koşuyor
Türkiye’de eğlence sektörü 2012 yılında 11.4 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşması bekleniyor.
2010 yılında 250 milyon dolar büyüklüğe ulaşan film sektörünün 2011’de 276 milyon doları, 2015’te ise 388 milyon doları bulacağı tahmin ediliyor.
Televizyon reklamcılığı ise 2010’da toparlanarak 1.1 milyar doları aştı.
Bu alandaki pazar büyüklüğünün 2015 yılında 2 milyar dolara ulaşacağı öngörülüyor.
Eğlence, siyasi istikrar olmayan ülkede büyümedi
EKONOMİNİN iyileşmesiyle eğlence sektörünün de hızlı bir büyüme yakaladığına dikkat çekilen raporda bazı ülkeler öne çıkıyor. Çin ve Hindistan başta olmak üzere bazı ülkeler küresel gerilemeden neredeyse hiç zarar görmezken eğlence ve medya harcama seviyesinde ciddi ölçüde yüksek büyüme oranları kaydetti. Ancak, yüksek devlet borcu ve siyasi istikrarsızlık ile boğuşan ve halen de bu mücadeleyi sürdüren diğer ülkeler benzer büyüme oranlarına ulaşmak için çabalamaya devam ediyor.