Erkan ÇELEBİ
Oluşturulma Tarihi: Haziran 22, 2010 00:00
8’i Türkiye’de olmak üzere Avrupa’nın 14 farklı ülkesinde toplam 41 alışveriş merkezi bulunan Multi Corporation’un CEO’su Glenn Aaronson, şu anda Avrupalı yatırımcıların en fazla merak ettiği ülkenin Türkiye olduğunu söyledi. Türkiye’nin Doğu ve Güneydoğu Avrupa’nın en güvenilir limanı olduğuna vurgu yapan Aaronson, “Türkiye’de bir numara olacağız” dedi.
DÜNYANIN önde gelen alışveriş merkezi yatırımcılarından Hollandalı Multi Corporation’un CEO’su Glenn H. Aaronson, şu anda Avrupalı yatırımcıların en fazla merak ettiği ülkenin Türkiye olduğunu söyledi. Amsterdam’ın Amstel Nehri’ndeki tekne gezisi sırasında yaptığımız sohbette Glenn H. Aaronson, “Türkiye’de gerçekleştirdiğimiz yatırımlar nedeniyle bizi, ana lokomatif olarak görüyorlar. Bunda da Türkiye’de çok kısa sürede başarılı olmamız ve hızla yaygınlaşmamız etkili oluyor” dedi. Yunanistan, Bulgaristan, Romanya gibi ülkelerle kıyaslandığında Türkiye’nin şu anda Doğu ve Güneydoğu Avrupa’nın en güvenilir limanı olduğuna vurgu yapan Aaronson, “Bu çok açık görülüyor. Özellikle son global krizden tüm Avrupa olumsuz etkilenirken, Türkiye güçlü ve bağımsız ekonomisi sayesinde krizi rahatlıkla aşmayı başardı” diye konuştu.
Bir numara olacağızKriz döneminde yatırımlarını Türkiye’ye kaydırma ve artırma kararında da Ernst & Young’ın Türk Gayrimenkul Piyasası’yla ilgili hazırladığı raporunun da çok büyük etkisi olduğunu söyleyen Aaronson, şunları dile getirdi: “Ernst & Young, gayrimenkul yatırımları alanında Türkiye’yi bir numara olarak gösterdi ve en fazla gelecek vadeden ülke değerlendirmesi yaptı. Biz de yeni yatırımlarımızı bu doğrultuda yapma kararı aldık. Önümüzdeki üç yıl içinde Türkiye’de Gayrimenkul alanında yatırım yapan yabancı kuruluşlar arasında bir numara olmayı hedefliyoruz.”
Almanya’nın ardından ikinciAaronson “Son global krizden tüm Avrupa olumsuz etkilenirken, Türkiye güçlü ve bağımsız ekonomisi sayesinde bu krizi rahatlıkla aşmayı başardı” derken, Multi Development’ın Yönetim Kurulu Başkanı Hans Van Veggel’de Türkiye’nin yatırımcılar açısından Almanya’nın ardından en fazla getirisi olan ikinci ülke olduğunu söyledi. Veggel, “Tüm bunlar, H&M gibi Avrupa’nın büyük mağazacılık zincirlerinin şu anda Türkiye’ye gelmek istemelerinin nedeni oluşturuyor” diye konuştu.
Doğu’ya ağırlık verecekMulti Development’in Hollanda’nın Gouda merkez ofisinde Türk gazetecilerin sorularını yanıtlayan Yönetim Kurulu Başkanı Hans Van Veggel, bu yıl içinde kapılarını ziyaretçilere açacak olan Marmara Forum ve Forum Kayseri’nin yanı sıra 7 farklı ilde 7 Forum alışveriş merkezi yatırımına daha başlayacaklarını söyledi. Projelerin ağırlıklı olarak Güneydoğu ve Doğu Anabolu Bölgesi’ne olduğuna dikkat çeken Veggel, “Gaziantep, Diyarbakır, Adana, Elazığ’ın yanı sıra Çorum, Çanakkale ve Antalya’da da Forum açacağız” dedi. Hans Van Veggel, Türkiye’ye yönelik pozitif hisler taşıdıklarını da söyledi.
Ayda 7 milyon kişi 80 milyon Euro bırakıyorTürkiye’de sayıları sekize ulaşan Forum alışveriş merkezlerini ayda ortalama 7 milyon kişi ziyaret ediyor.
İlki 2006’da İzmir Bornova’da açılan Forum alışveriş merkezleri sonra Mersin, Denizli, Ankara, İstanbul ve Nevşehir’de açıldı.
Aylık kira geliri 9 milyon
Euro’ya ulaşan 8 Forum alışveriş ve yaşam merkezinin ortalama aylık cirosu ise 80 milyon Euro’yu buluyor.
Multi’yle Vakko, İpekyol, Desa, Avrupa’ya açılacak H&M Türkiye’ye gelecek
MULTI Development, bir yandan Türkiye’deki yatırımlarına hız verirken diğer yandan da Avrupa’daki Forum alışveriş merkezlerinin kapılarını Vakko, İpekyol, Desa gibi Türk markalarına açmaya hazırlanıyor. Multi Development Türkiye’nin CEO’su Hulusi Bengü, Forum Marmara’yla Türkiye’deki ofis anlayışını değiştireceklerini söyleyerek, “5 bin metrekarelik açık alanı olacak. Ofisler, çok kat yerine. 4-5 kata yayılacak. Metrekare kiraları da 12.5-15 Euro arasında değişecek” dedi. Şu ana kadar Türkiye’de yaptıkları yatırımların toplamının 2.1 milyar Euro’yu bulduğuna da değinen Bengü, şöyle konuştu: “1.2 milyar Euro’luk daha yatırım yapacağız. Avrupa’ya taşıyacağımız Türk firmalarına ödeme kolaylığı gibi avantajlar sağlayacağız. Onlar için önceden müşteri potansiyeli, vergi, kira gibi etüdleri önceden yapıp, hazırlayacağız. Vakko, İpekyol, Desa gibi kuruluşların markalarını Avrupa’ya taşımalarına imkan sağlayabileceğiz.”
Migros’a ‘altın’, Forum İstanbul’a ‘gümüş’ ödülHER yıl, Avrupa’da perakende pazarlamasının en iyi yapıldığı aktiviteleri bir araya getirerek en etkin kampanyaları ödüllendiren Uluslararası Alışveriş Merkezleri Konseyi (ICSC), 2010 Solal Pazarlama Ödülleri’ni bu yıl Portekiz’in başkenti Lizbon’da gerçekleştirilen Avrupa Pazarlama Konferansı’nda verdi. 6
Altın, 21 Gümüş ödüllerinin dağıtıldığı törende, Migros Beylikdüzü Alışveriş Merkezi Altın Ödülün sahibi oldu. Migros AVM Altın Ödülü, düzenlediği ve Guiness Dünya Rekorunu da kıran “Su Altında 10 Gün-10 Gece” aktivitesiyle kazanırken, Multi’nin biri İstanbul’da diğer ikisi Portekiz Lizbon’da bulunan 3 alışveriş merkezi 3 gümüş Solal ödülüne değer bulundu. Forum İstanbul 2009 Ekim’de gerçekleştirdiği ve İstanbul’u bir geceliğine sanat galerisine dönüştüren “Tag İstanbul” etkinliği ile halkla ilişkiler kategorisinde ödül aldı.