Güncelleme Tarihi:
AVRUPALI uçak imalatçısı Airbus’ın hazırladığı Küresel Pazar Tahmini’ne göre, Türkiye’deki havayolu şirketleri 2029’a kadar 480 adet yeni yolcu uçağı alacak. Toplam 50.5 milyar dolarlık bu alımla Türkiye’deki havayolu filosu 528’e ulaşacak. 2029’a kadar Türkiye içi ve dışında hava trafiğinin 3 katına çıkması beklenirken, 2029’da yolcu kilometre geliri 2009’a göre 3 kat artacak. Airbus, 20 yıllık dönemdeki büyümeyle 550 yolcu kapasiteli en az 8 adet A380 satmayı planlıyor.
THY inanılmaz büyüdü
Şirketin Avrupa, Asya, Pasifik’ten sorumlu Kıdemli Başkan Yardımcısı Christopher Buckley, pazarda en az yüzde 50’lik pay almayı hedeflediklerini belirterek, “Şu an Türkiye’de 162 uçağımız var. THY ile Türk havacılığı son yıllarda inanılmaz bir gelişme gösterdi. Yolcu sayısı katlanarak arttı. İstanbul Atatürk Havalimanı bölgenin en önemli aktarma noktası haline geldi” diye konuştu. Toplam 480 uçaklık pazarın 382’sinin A320 gibi tek koridorlu, 98’inin de çift koridorlu, uzun menzilli ve A380 gibi büyük uçaklardan oluştuğunu belirten Buckley düşük yakıt sarfiyatı ve ekonomik uçaklarla bu pazarın en az yarısına talip olduklarını vurguladı.
Yıllık yüzde 4.5 büyüme
Son 40 yıllık rakamlara göre krizlerin etkisinin sektörde çabuk atlatıldığını belirten Buckley, şunları söyledi: “Bu yıl hiç kimse Japonya’da deprem ve tsunami felaketinin yaşanacağını veya Ortadoğu-Kuzey Afrika’da karışıklığın olacağını tahmin edemedi. Ama havacılık krizin etkilerini çabuk atlatıyor. Öngörümüz, önümüzdeki 20 yılda büyümenin yıllık yüzde 4.5 ile devam edeceği. Tüm dünyada zaman zaman havacılık sektörünün krize girmesi nedeniyle şirket birleşmeleri oluyor. Bu durumun bu bölgeye de yansıması kaçınılmaz. Birkaç yıl önceye kadar Türkiye’de çok sayıda havayolu vardı. Türkiye’deki havayolu sayısı 4-5’e düşebilir.”
Yeni pazarlar
Türk şirketlerinin yeni pazarlara girdiğini de ifade eden Buckley, şöyle konuştu: “Bunun en güzel örneği Airbus’ın ana merkezi olan Fransa’daki Toulouse kentine THY’nin 18 Nisan’dan itibaren uçacak olması. Toulouse nüfus olarak küçük ama Airbus nedeniyle ciddi bir yolcu pazarına sahip. Pazarlama çalışmaları gayet iyi gidiyor. Havalimanı taksileri şimdi THY reklamlarını taşıyor. THY’nin kente uçacak olmasına en çok biz sevindik. Toulouse’den İstanbul aktarmalı çok rahat Uzakdoğu’ya ve Afrika’ya uçabileceğiz.”
3.2 trilyon dolar
Christopher Buckley, uzun vadede temel kuralların büyümeyi destekleyeceğini, hava trafiğinin önümüzdeki 15 yılda iki katına çıkacağını, 20 yıl içerisinde 25 bin 800’den fazla yeni uçağa ihtiyaç duyulacağını, günümüzün piyasa değeri ile bunun 3.2 trilyon dolar olduğunu söyledi.
2 bin kişiye iş veriyor hedef 2.4 milyar dolar
AIRBUS uçakları için Türkiye’den gelen parçaların önemine dikkat çeken Christopher Buckley, şu değerlendirmeyi yaptı: “Ankara, İstanbul ve İzmir’de başta TAI olmak üzere önemli ortaklarımız var. 1990-2010 arasında Türkiye’ye 400 milyon dolar yatırdık. Son 20 yılda burada imal edilen 400 milyon dolarlık Türk parçaları uçaklarımızda başarıyla kullanılıyor. Hedefimiz 2020’ye kadar ortak parça imalatında 2.4 milyar dolara ulaşmak. Bugün Airbus parçalarını üretmek için sadece Türkiye’de 2 bin kişiye iş veriyoruz. Türk mühendisleri yeni nesil uzun menzilli A350XWB’nin havada dönmesini sağlayan aleron (kanatçık) parçalarını tasarladı. Askeri A400M nakliye uçağın bu sürece önemli katkısı olacak.”
THY A380’i doldurur, başarıyla uçurur
İKİ katlı, 550 yolcu kapasiteli A380 uçağını THY’ye öneren Airbus, pazarın en az 8, en fazla 12 uçağı rahatlıkla kaldırabileceğine dikkat çekiyor. A380 ile iki sefer yerine tek uçuş yapılabileceğini söyleyen Christopher Buckley, “THY artan yolcu sayısı ile A380’leri başarıyla uçuracak” dedi. Bugün sipariş verilse A380 için 2015’te teslimat yapabileceklerine dikkat çeken Buckley, THY’nin yeni uzun menzilli uçağı için de A350XWB’yi önerdi. A350XWB için de 2018’e tarih veriliyor.
Türkiye’deki büyüme başka yerde yaşanmadı
Türkiye’deki hava taşımacılığı iç hatlarda 7 yılda 4 kat, dış hatlar ise 2 yılda yüzde 55 büyüdü.
Dış pazardaki yolcuların yüzde 70’ini Türk şirketleri taşıyor.
Atatürk Havalimanı’nda aktarmalı yolcu sayısı 5 yılda 5 kat arttı.
2029’da yolcu/kilometre başına elde edilen gelir 3 kat artacak.
Filo 2009’da 235 uçakken 2029’da 528 uçağa yükselecek.