Türkiye 20 yılda 28.3 milyar dolarlık 277 yeni uçak alacak

Güncelleme Tarihi:

Türkiye 20 yılda 28.3 milyar dolarlık 277 yeni uçak alacak
Oluşturulma Tarihi: Aralık 04, 2009 00:00

Uçak üreticisi Airbus’a göre Türkiye 2028’e kadar 28.3 milyar dolarlık 277 yeni uçak alacak. Firma 2020’ye kadar Türkiye’deki havacılık şirketlerine de 2.4 milyar dolar değerinde parça imalatı yaptıracak.

AVRUPALI uçak üreticisi Airbus, Küresel Pazar Tahmin Raporu’nda 2028’e kadar Türkiye’nin 28.3 milyar dolar değerinde 277 yeni uçak alacağını açıkladı. Rapora göre Türkiye’nin yolcu uçağı sayısı da ikinci el kiralıklarla birlikte üç kata yakın artacak. Airbus, 2020’ye kadar Türkiye’deki havacılık şirketlerine 2.4 milyar değerinde de parça imalatı yaptıracak. Ekonomik krizin sektörü etkilediğini, yolcu sayısının düştüğünü belirten Airbus’ın Avrupa, Asya ve Pasifik Bölgeleri’nden sorumlu Başkan Yardımcısı Christopher Buckley, “Havacılıkta dip, geçtiğimiz Mayıs ve Haziran aylarında yaşandı. Yolcu sayıları ve hava kargoda değerler yeniden artıya döndü, çıkış başladı. 2010 sektör için toparlanma yılı olacak. 2011’den itibaren yeniden büyümeyi öngörüyoruz” dedi.

Hızlı büyüyecek

Türkiye’nin ekonomik kriz ve domuz gribi gibi etkenlerden daha az etkilendiğine dikkat çeken Buckley, “Burası, Airbus’ın çok önem verdiği, büyümenin yüzde 4.7 ile dünya ortalamasının üzerinde yaşandığı bir ülke. Türkiye’nin geliri artıkça, kişi başına seyahat oranları da yükselecek. Büyüme de dünya ortalaması üzerinde devam edecek” dedi. Türk pazarına 1980’lerin ikinci yarısında girdiklerini söyleyen Buckley, bugün 150’den fazla Airbus uçağının 12 Türk havayolu şirketi tarafından kullanıldığını, pazardaki paylarının da yüzde 56 olduğunu ifade etti.

Türkler ortağımız

Türk havacılık sanayi şirketlerinden yılda 50 milyon Euro değerinde parça satın alan Airbus, yeni yolcu uçağı A350XWB ve askeri nakliye uçağı A400M’de de ortak tasarım yapıyor. 2 bin kişiye iş sağlayan Airbus, 2020’ye kadar parça imalatını 2.4 milyar dolara çıkartmayı hedefliyor. Ankara merkezli Türk Havacılık ve Uzay Sanayii TAI’nın Airbus’ın ana destekçileri arasında yer aldığını söyleyen Buckley “THY için de önerdiğimiz 2013’te hizmete girecek A350XWB uzun menzilli yolcu uçağının havada dönmesini sağlayan ‘eleron’ sistemleri Türk mühendisler tarafından tasarlandı. İmalatı da bir burada yapılacak. İstanbul’dan Kale Aero, İzmir’den PFW Turkey, LISI ve Fokker Elmo şirketleri bizlere parça üretiyor. Daha fazla şirkete iş vermek istiyoruz” dedi.

Trafik iki kat arttı

Raporun Türkiye ile ilgili bölümü hakkında bilgi veren Airbus Pazar Analizleri Direktörü Andrew Gordon “Türkiye’nin jeolojik konumu doğu ile batı arasında seyahat eden yolcular için ideal bir yerde bulunuyor. Bu, bölgede yolcu artışını sağlayan en önemli nedenlerinden biri. Buna ek olarak ulusal büyümenin yanısıra artan turizm de önümüzdeki yıllarda yeni uçaklara ihtiyaç yaratacak. Ekonomik, verimli ve modern uçak ailelerimizle Airbus olarak bu ihtiyacı karşılayacak pozisyondayız” dedi.

Uçan Türklerin sayısı çok hızlı artıyor

Türkiye’de 2000’den 2009’a kadar hava yolu yolcusu sayısı iki kat arttı. Dünya ortalaması 15 yılda bir yolcu sayısının ikiye katlanması.
Trafik artışı son 9 yılda iç hatlar yüzde 88, uluslararası uçuşlar da yüzde 119 oldu.
Transit yolcunun genel ortalamadaki payı 2005’te yüzde 3’ten bu yıl yüzde 9’a yükseldi. 2005’te 500 bin olan transit yolcu sayısı 1.6 milyona çıktı.
Türkiye’de nüfusa göre seyahat oranı yüzde 0.5 ve 5 yılda yüzde 1 olması bekleniyor. Dünya ortalaması yüzde 0.4. En yüksek oran yüzde 2 ile İrlanda, İsviçre ve Danimarka’da.
Türk hava yolu şirketler toplam yolcunun yüzde 70’ini taşıyor. Bu oran da dünya ortalamasının çok üzerinde.
Uçak kapasiteleri, artan yolcu oranı ile yılda yüzde 1.2 artıyor. Artık havayolları daha büyük kapasiteli uçaklar kullanıyor.

Dünyada havayolu taşıması yılda yüzde 4.4 büyüyor

Airbus’ın araştırmasına göre, dünyada 2028’e kadar 24 bin 951 yeni yolcu uçağı imal edilecek. Bunların 16 bin 977’si tek koridorlu, 4 bin 237’si bölgesel, 2008’i çift koridorlu uzun menzilli ve 1729’u da büyük kategoride uçak olacak.
Yolcu taşımacılığı istikrarlı olarak yüzde 4.4 büyüyecek. En fazla artış yüzde 6 ile Asya pazarında olacak.
Petrol fiyatları 2010’da 60, 2012’de 80, 2016’da 100 dolar olacak.
Önümüzdeki 20 yılda hava taşımacılığı doğrudan 8.5 milyon kişiye istihdam sağlayacak. Dünya gayri safi milli hasılasına da 1 trilyon dolarlık katkıda bulunacak.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!