Güncelleme Tarihi:
Son dönemde Uluslararası Nakliyeciler Derneği'nin yoğun girişimlerinin yanı sıra Ulaştırma, Ekonomi ve Dışişleri Bakanlığı'nın verdiği büyük destek sonucunda, Azerbaycan Cumhurbaşkanı İlham Aliyev talimatıyla Ekim ayında Ekonomi ve Sanayi Bakanı Şahin Mustafayev Başkanlığı'nda 'Azerbaycan Cumhuriyeti Transit Yük Taşımaları Koordinasyon Şurası' adıyla bir komite kurulmuş ve çalışmalarına başlamıştı.
Rusya uçağının Türk Hava Sahası'nı ihlal etmesi nedeniyle düşürülmesinin ardından yaşanan gelişmeler üzerine Türk TIR'larının Rusya sınır kapılarında bekletilmesinin ardından Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) harekete geçti. Azerbaycan Ekonomi ve Sanayi Bakanı ve aynı zamanda 'Azerbaycan Cumhuriyeti Transit Yük Taşımaları Koordinasyon Şura Başkanı Şahin Mustafayev'in daveti üzerine Bakü'ye giden Uluslararası Nakliyeciler Derneği İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener gitti. Yapılan görüşmeler sonucunda önemli kararların alındığı bildirildi.
Türk TIR'ları Azerbaycan'dan deniz yolu ile Hazar üzerinden Kazakistan'a ve Türkmenistan'a ardı ülkelere rahat gidebilmesi için bu güzergahla ilgili iyileştirmeler yapıldı. Türkmenistan Devlet Başkanı Berdimuhammedov, ikinci Türkmen Gemisinin Hazar'da seferlerine başladığında bu güzergahta indirim yapılması konusunda Uluslararası Nakliyeciler Derneği'ne bir müjdesi oldu.
RO-RO'LARLA GEÇİLECEK
Türkmenistan'ın ikinci gemisi Hazar'a ulaşırken iki hafta içinde seferlerine başlayacağı öğrenildi. Türk TIR'ları, Kazakistan, Türkmenistan ve ardı ülkelere Rusya'dan transit geçiş yapmak yerine Azerbaycan'a geçerek buradan Hazar Denizi'nden gemilerle Türkmenistan'a geçeceği öğrenildi. Azerbaycan, Kazakistan ve Türkmenistan'a giden tırların transit ücretlerine yüzde 40, Hazar Denizi'nden Ro-Ro gemileri ile yapılan taşıma işlemine yüzde 20 indirim yaptı.
TIR'LAR NEREDEN GEÇECEK?
Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener, iki gün önce yaptığı açıklamada, alternatif bir yol olduğunu belirtmişti. Şener, alternatif güzergah olarak Hazar seçeneğinin olduğunu ancak bunun maliyetli olduğunu dile getirmişti. Şener, "Geçiş izinleri olmamasına rağmen Azerbaycan bunların transit geçişine izin verdi. Bu tırlar Orta Asya'ya Azerbaycan üzerinden geçecek. Ancak bu güzergah maliyetleri çok yükseltiyor" diye konuşmuştu.
TIR'LARIN GÜZERGAHI
Şener'in verdiği bilgiye göre, Türkiye'nin Rusya'ya ihracatının yaklaşık yüze 50'si karayolu ile gerçekleştiriliyor. İstanbul ya da Zonguldak'tan gemiye bindirilen tırlar Ukrayna limanına indikten sonra bu ülkeyi transit geçip Rusya'ya giriyorlar. İkinci bir güzergah olarak ise Sarp sınır kapısından çıkıp Gürcistan üzerinden Rusya'ya giriş yapıyorlar. Orta Asya'daki Kazakistan, Kırgizistan ve Moğolistan'a yönelik taşımalar da Rusya transit olarak kullanılarak yapılıyor.