Güncelleme Tarihi:
Türk Hazır Giyim ve Tekstil sektörleri dünyanın en büyük ekonomisi Amerika pazarında payını artırmak için güçbirliğine gitti. İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) ile İstanbul Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği (İTHİB), hazır giyimde dünyanın en büyük ithalatçısı olan ABD’ye ortak bir ticaret heyeti düzenledi. New York’ta ‘I of the World Örme Dokuma Ticaret Heyeti’ne katılan 42 hazır giyim ve tekstil firması, ABD’nin önde gelen alıcılarıyla bir araya geldi.
İKİ SEKTÖRDEN EŞİT KATILIM
İhracatta stratejik pazarlar arasında yer alan Amerika’da dört yıldır ticaret heyeti organize eden tekstil sektörüne bu yıl hazır giyim firmaları da katıldı. İki sektörden eşit katılım dikkat çekti. İki gün süren etkinlik boyunca 120’ye yakın Amerikalı şirketle Türk firmalarının üst düzey yöneticileri yüz yüze görüşme gerçekleştirdi. Hürriyet’e ikili görüşmeleri değerlendiren ihracatçılar, “Bu buluşmaların etkisi oldukça yüksek. Polo Ralph Lauren, Ann Taylor, Calvin Klein gibi dev markaların yöneticileri görüşmelere katıldılar. Bizim için sonuçlar iki hafta gibi bir süre sonra netleşmeye başlar. Amerika’nın orta ve üst gelir grubuna talibiz. Türkiye’nin hem kalite hem de kapasite olarak altyapısı bunu karşılamaya müsait” dediler.
‘ABD 3’ÜNCÜ BÜYÜK PAZAR’
İTHİB Başkanı Ahmet Öksüz toplam üretim kapasitesi 82.4 milyar dolara ulaşan tekstil ve hazır giyim sektörlerinin ABD pazarına erişimini kolaylaştırmak amacıyla bu ticaret heyetinin düzenlendiğini belirtti. Öksüz, şöyle devam etti: “Bu yıl ‘I of the World’ etkinliğimizi ilk defa tekstil ve hazır giyim sektörleri olarak birlikte gerçekleştiri-yoruz. ABD’nin tekstil ithalatında Türkiye 8’inci sırada yer alıyor. Bu yılın ocak-eylül döneminde ABD, en fazla tekstil ihracatı yaptığımız ülkeler arasında üçüncü sırada. Yakın zamanda ABD’nin ithalatındaki sıralamamızı hızla yükselterek vazgeçilmez olmayı hedefliyoruz.”
‘UCUZ İŞE TALİP DEĞİLİZ’
Yılın dokuz aylık döneminde hazır giyim sektörü olarak Amerika’ya 682 milyon dolarlık ihracat yaptıklarını söyleyen İHKİB Başkan Yardımcısı Mustafa Paşahan ise Türkiye’nin kaliteli üretimi ile bu büyük pazarda iddialı olduğunu vurguladı. Dünyada artık sürdürülebilir sürdürülebilir ekonominin öne çıktığını, tüketimin giderek azaldığını ifade eden Paşahan, “Artık insanlar üç parça alacağına bir parça almayı tercih ediyor. Bu süreç bizleri dönüştürecek. Türkiye için de bir fırsat olarak önümüzde duruyor. Türkiye’de Amerika pazarı için yeterli kapasite var. Burada ucuz fiyat fiyatlı yerlerde olmak istemiyoruz. Ucuz işlere talip değiliz. Amerika’nın orta ve üst gelir grubunu hedefliyoruz” diye konuştu. ABD’nin de yıllık 126 milyar dolarla dünyanın en büyük hazır giyim ithalatçısı olduğunu hatırlatan Paşahan, “Geçen yıl Amerika’ya 1 milyar dolarlık ihracat yaptık. Bu yılı da aynı seviyelerde kapatırız. Yeter mi, yetmez. Hedefimiz 2 milyar doları yakalamak” dedi.
İki gün ticaret heyeti etkinliğinin açılışına Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürü Mehmet Ali Kılıçkaya da katıldı. Birlik başkanlarından temaslarla ilgili bilgi alan Kılıçkaya, “İhracata katkı sağlayan, nitelikli bir program oldu” değerlenmesini yaptı.
HEDEF 5 MİLYAR DOLAR
-New York’taki iki günlük ticaret heyeti organizasyonunu değerlendiren Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mustafa Gültepe, dünyanın en büyük ekonomisi olan ABD’nin 2022’de 141.6 milyar dolarlık hazır giyim ve tekstil ürünü ithal ettiğini hatırlatarak, Türkiye’nin bu pazardaki payını rahatlıkla artırabilecek güçte olduğunu belirtti. Gültepe, “2022’de ABD’ye 1.7 milyar dolarlık hazır giyim ve tekstil ihracatı yaptık. Türkiye’nin bu büyük pastadan daha fazla pay alabilmesi için ABD özelinde çalışmalar yürütüyoruz. Hedefimiz orta ve uzun vadede bu ABD’ye ihracatı 5 milyar dolara çıkarmak” diye konuştu.
‘VERGİ KARARI HEPİMİZİ ZORLAR’
-İHKİB Başkan Yardımcısı Mustafa Paşahan, önceki gün Resmi Gazete’de yayımlanan kararla iplik, kumaş ve örme giyimde sekiz fasılda binden fazla üründe gümrük vergilerinin yaklaşık 10 puan artırılmasının firmaları zora sokacağını belirtti. Paşahan, ihracat pazarlarındaki resesyon nedeniyle zaten zorlandıklarının altını çizerek, şöyle konuştu: “Artan maliyetlerden dolayı fiyat tutturmakta zorlanıyoruz. Kapasite kullanım oranları geriliyor. İstihdama büyük katkı sunan hazır giyim sektörünün kan kaybetmemesi lazım. Bu vergi aslında tekstil sektörünü de bizimle birlikte uzun vadede zora sokar. Çünkü biz toplamda bir değeriz; hazır giyim büyürse tekstil de büyür.”