Türk ÅŸirketlerinin yurtdışı baÅŸarısı

Güncelleme Tarihi:

Türk şirketlerinin yurtdışı başarısı
Oluşturulma Tarihi: Aralık 23, 2002 00:00

Birçok Türk ÅŸirketi ve markası, yurtdışında baÅŸarıdan baÅŸarıya koÅŸuyor. Son 11 yılda Türk otomotiv sektörünün ürettiÄŸi 800 bini aÅŸkın motorlu araç dünya yollarına çıkarken lassa markalı lastikleri kullanan araç sayısı 8 milyonu geçti.Ekonomik krizlerin yolaçtığı sıkıntıları ihracat yoluyla aÅŸan TürkÅŸirketleri, tekstilden otomotive, gıdadan elektroniÄŸe kadar pek çok sektörde girdikleri yoÄŸun rekabetten baÅŸarıyla çıkıyorlar.  Otomotivde rekabetçi fiyatları ve kalitesiyle otomotiv devlerinin üretim üssü haline gelen Türkiye'de son 11 yılda üretilen 800 binden fazla motorlu taşıt, dünya yollarına çıktı.  Türk otomotiv sektörü, 1992-2001 yılları arasında toplam 574 bin 461 adet motorlu araç ihracatı gerçekleÅŸtirdi. Bu yıl Ocak-Kasım döneminde ise Türkiye'de üretilen toplam 231 bin 770 adet motorlu taşıt aracı yurtdışında müşteri buldu.  TofaÅŸ, Doblo ile baÅŸlattığı atağı Albea ile sürdürürken, Ford Otosan'ın ihracatına baÅŸladığı Transit Connect, yılın en iyi ticari aracı ödülünü kazandı.  Megane ile start verdiÄŸi yüksek hacimli ihracatı Clio Symbol ile devam ettiren Oyak Renault, yeni Megane'ın sedan versiyonunun üretim ve ihracatına yönelik hazırlıklarını sürdürüyor. Toyota, Corolla ihracatını hızlandırırken, Adapazarı tesislerinde 2004 yılından itibaren Avrupa pazarına yönelik olarak yeni tip bir minivan üretecek.  Hyundai Assan, Starex ve Accent Admire ihracatıyla önümüzdeki yıl 400 milyon dolar seviyesine ulaÅŸmayı hedefliyor. ALMANYA'DAKÄ° HER 3 MERCEDES OTOBÃœSTEN BÄ°RÄ° TÃœRKÄ°YE YAPIMI       Mercedes Benz Türk, Avrupa baÅŸta olmak üzere birçok ülkeye yaptığı otobüs ihracatına kamyon ihracatını da ekledi. 0403 otobüslerinin ihracatını da aÅŸması beklenen yeni otobüs modeliyle ilgili çalışmalar,Türkiye ve Almanya'da sürdürülüyor. Almanya'daki her 3 Mercedes otobüsten birini Türkiye'de üretilenler oluÅŸturuyor.  TEMSA üretimi otobüs ve midibüsler yalnız Türkiye yollarında deÄŸil, dünyanın 30 ülkesinin yollarında dolaşırken, Karsan'ın da aralarında bulunduÄŸu diÄŸer üreticiler de dünya pazarlarında yerini aldı.             YURTDIÅžINDA LASSA'LI OTOMOBÄ°L 8 MÄ°LYON AÅžTI Uluslararası marka haline gelen Lassa'nın lastikleri 30'u aÅŸkın ülkede pazarlanıyor. Türkiye dışında, Lassa markalı lastikleri kullanan araç sayısı 8 milyonu aÅŸtı.  Lassa, Almanya, Ä°ngiltere, Ä°talya, Fransa gibi, uluslararası markaların anavatanı olan ülkelerde anlamlı bir pazar payı kazandı. 100'ün üzerinde ayrı markanın kıyasıya rekabet ettiÄŸi Ä°talya'da bugün satılan her 1.000 lastikten 15'i Lassa markasını taşıyor.          ADRÄ°YATÄ°K'TEN ÇİN'E EFES 8 ülkede 11 bira, 4 malt fabrikası ve 9 Coca-Cola ÅŸiÅŸeleme tesisine sahip olan Efes İçecek Grubu, Adriyatik'ten Çin'e uzanan coÄŸrafyada faaliyet gösteren en büyük içecek gruplarından birisi haline geldi. 2001 yılı itibariyle Avrupa kökenli en büyük biracılar arasında 11. sırada yer alan grubun ürünleri halen 35'ten fazla ülkede beÄŸeni ile tüketiliyor. Grubun ana markası olan ''Efes Pilsen'', Avrupa kökenli markalar içerisinde, dünyada bira tüketicilerin tercih ettiÄŸi ilk 10 markadan birini oluÅŸturuyor.  Efes İçecek Grubu, Efes Breweries International aracılığıyla faaliyet gösterdiÄŸi Rusya'da, pazarın 6. büyük bira üreticisi konumuna geldi.Grubun premium segmentinde bulunan markası Efes Pilsener, 2002 yılı Eylül ayı itibariyle yüzde 22 pazar payı ile bu segmentin lideri konumunu alırken, Rusya'da tamamen yerel bir marka olarak yaratılan ''Stary Melnik'' (Ä°htiyar DeÄŸirmenci) ise yine Eylül 2002 itibariyle yüzde 21 pazar payı ile yerel premium segmentinin lideri oldu. Kazakistan'da da Efes İçecek Grubu'nun yerel markası olan ''Karagandinskoe'', yüzde 20 pazar payı ile bira pazarının lideri konumunda bulunuyor. Grup, Romanya ve Ukrayna'da da baÅŸarılı faaliyetini sürdürüyor.      ARÇELÄ°K, Ä°NGÄ°LTERE PAZARINDA Ä°LK SIRALARDA DeÄŸiÅŸimi logosuna da yansıtan Arçelik'in yurt dışındaki marka sayısı ise Beko'yla birlikte 7'ye çıktı. Nisan 2002'de Almanya'daki Blomberg fabrikasını ve markasını satınalan Arçelik, Mayıs'ta da Avusturya'daki Elektra Bregenz ÅŸirketiyle Elektra ve Tirolia markalarının sahibi oldu. Daha sonra Leisure ve Flevel markalarını alan Arçelik'in, Ä°ngiltere'de orta-üst gelir grubunda yeni bir pazar segmentine ulaÅŸtı. Arçelik Romanya'nın en büyük buzdolabı fabrikası Arctic'i Eylül ayında bünyesine kattı.     Yurtdışında ağırlıklı olarak Beko markası ile ihracat faaliyetlerini sürdüren Arçelik'in ürünleri, Batı Avrupa ve Kuzey Afrika, OrtadoÄŸu ve Bağımsız Devletler TopluluÄŸu ülkelerine sunuluyor. 70'i aÅŸkın ülkeye ihracat yapan Arçelik, Ä°ngiltere'nin dondurucu hariç toplam buzdolabı pazarında AÄŸustos ayında yüzde 14 pazar payı ile Avrupalı rakiplerini geride bırakarak liderliÄŸi ele geçirdi. Ä°ngiltere'de Beko markasıyla beyaz eÅŸya pazarının önde gelen firmaları arasında yer alan Arçelik'in, fırında da yüzde 11'lik pazar payı bulunuyor.  AVRUPA'DAN AFRÄ°KA'YA BEKO TELEVÄ°ZYONU Beko Elektronik de, Batı ülkeleri ağırlıklı televizyon ihracatında yıl sonunda 3 milyon 700 bin adede ulaÅŸmayı ve 2003 yılında da 57 ülkeye 5 milyon 250 bin adetlik ihracatı hedefliyor. BEKO markalı televizyonlara olan talep Avrupa'da yükselirken, Beko Elektronik'in 2001'de Avrupa'daki pazar payı yüzde 7'ye yükseldi. Afrika'da da tanınmaya baÅŸlayan BEKO televizyonları, ilk olarak 1992 yılında FildiÅŸi Sahili, Botswana ülkelerine ihraç edildirken, geniÅŸleyen ihracatla birlikte kıtada birçok ülkede tercih edilen markahaline geldi.  VÄ°TRA'NIN, ALMANYA'DAKÄ° PAZAR PAYI YÃœZDE 12 Türkiye'de pazar lideri olan Vitra, ağırlık Avrupa'da olmak üzere, yaklaşık 50 ülkeye ihracat gerçekleÅŸtiriyor. Vitra, seramik saÄŸlık gereçleri pazarında Almanya'da yüzde 12, Ä°ngiltere'de yüzde 6, Avusturya'da yüzde 10, Fransa'da yüzde 3, Ä°talya'da yüzde 2, Ä°spanya'da yüzde 8, Yeni Zelanda'da yüzde 10 ve ABD'de yüzde 3 paya sahip bulunuyor.   VESTEL'Ä°N Ä°HRACATINDA, DÄ°JÄ°TAL ÃœRÃœNLERÄ°N PAYIVestel Åžirketler Grubu bu yılı, 1 milyar 100 milyon dolarlık ihracatla kapatmaya hazırlanıyor. Bu rakam, 2001 yılına göre dolar bazında yüzde 60'lık bir artışı gösteriyor.  Ä°hracatının yapısı da deÄŸiÅŸim gösteren Vestel, artık sadece standart küçük ekranlar deÄŸil yüksek teknolojili katma deÄŸeri yüksek ürünler, dijital televizyonlar, dijital uydu alıcıları, dijital DVD playerları dünyaya ihraç ediyor.Dijital ürün ihracatı 266 milyon dolara ulaÅŸan Vestel'in bu ihracatının, toplam ihracat içindeki payı yüzde 24 oldu. Dijital ürün ihracatının 6-10 sene içerisinde yüzde 100'e çıkması bekleniyor. TAT ÃœRÃœNLERÄ° JAPONYA'DA Tat Konserve, yıl ortasında yaptığı anlaÅŸma ile Japon Kagome Co.Ltd. ve Sumitomo Corporation ÅŸirketine salça ve diÄŸer ürünlerin ihracatına baÅŸladı. Cirosunun yarısını ihracattan saÄŸlayan Tat ayrıca, dünyada Mc Donalds'ın uluslararası tedarikçisi olma özelliÄŸine sahip bulunuyor. Sadece Türkiye'de deÄŸil, Rusya, Arap ülkeleri ve UzakdoÄŸu ülkelerindeki McDonalds restaurantları için ketçap üreten Tat, mayonezde satmaya da baÅŸladı. Ayrıca, Pizza Hut International zincirine Türkiye, Orta ve UzakdoÄŸu için Pizza Hut Restoranlarında kullanılan özel domates püresi üretilerek, bu bölgelere özel olarak satılıyor.         GOLDAÅž'IN ALTINLARI 31 ÃœLKEDE Londra, New York, Dubai, Moskova ve Dusseldorf'da temsilcilik açan GoldaÅŸ halen 31 ülkeye ihracat gerçekleÅŸtiriyor.Ä°hracat yaptığı ülkelerin kültür ve kullanım alışkanlıklarına göre model ve ayarlarda mücevharat üreten GoldaÅŸ, yıllık 12 ton deÄŸerli altın iÅŸleme kapasitesine sahip tesislerinde, her yıl hazırlanan 2 bin 500 yeni ürün ve 30 binden fazla modelle çeÅŸitli ayarlarda deÄŸerli, yarı deÄŸerli ve sentetik taÅŸlarla üretim yapıyor.    ÃœLKER, YILDA 4 BÄ°N TIR'LA ÃœRÃœN Ä°HRAÇ EDÄ°YOR     Dış satımını hızla artıran Ãœlker de, günümüzde 78 ülkeye yılda 4 bin TIR'la ürün ihraç eder hale geldi.  Yabancı ortaklar portföyünde Hollanda, Danimarka, Ä°sviçre, Ä°ngiltere, Fransa ve Lüksemburg kökenli ÅŸirketleri bulunduran Ãœlker'in ihracat pazarları, ABD'den Trinidad'a, Almanya'dan Estonya'ya, Malta'dan Rusya'ya, Yunanistan'dan Özbekistan'a, Kongo'dan Mali'ye, Ä°srail'den Tayvan'a kadar geniÅŸ bir coÄŸrafyaya yayıldı.         MÄ°GROS BÄ°RÄ°KÄ°MÄ°NÄ° YURTDIÅžINA TAÅžIDI Migros maÄŸazaları, Åžok'lar, AlışveriÅŸ Merkezleri, Ramstore'lar, Online AlışveriÅŸ, Bakkalım ve Toptan satış olmak üzere, 7 deÄŸiÅŸik formatta hizmet veren Migros, birikimini yurtdışına da taşıdı.  Migros Türk 2 Aralık itibariyle, Moskova, Bakü, Alma-Ati, Astana ve Sofya ile toplam 22 Ramstore ve Ramstore AlışveriÅŸ Merkezi'nde hizmetlerini sürdürüyor.  Ayrıca Migros, Enka ortaklığı ile kurduÄŸu Rusya'daki en büyük Ramstore alışveriÅŸ merkezini, bugün Moskova'da açacak.   Demirdöküm, Çin'li Chung Mei Industries Limited ile imzaladığı üretim ortaklığı anlaÅŸmasıyla, 2002'nin başında ilk ihracatını gerçekleÅŸtirdiÄŸi Çin'de yaÄŸlı radyatör üretimine de baÅŸlıyor.  Şirket, döküm radyatör, panel radyatör, ÅŸofben, termosifon, kazan kat kaloriferi, elektrikli yaÄŸlı radyatör, quartz soba, klima ve kombi gibi ürünleri halen 30'u aÅŸkın ülkeye ihraç ediyor. KALE ÃœRÃœNLERÄ° 50'DEN FAZLA ÃœLKEDE Kale Grubu, seramik üretiminin yüzde 40'ını 50'den fazla ülkeye ihraç ediyor. İhracatını Kaleeksport Dış Ticaret ile gerçekleÅŸtiren grup, yılda 20 milyon metrekare kaplamalık seramik malzemeyi yurtdışına gönderiyor. Ä°hracat yapılan ülkeler arasında ABD, Kanada, Almanya, Ä°talya, Fransa, Ä°ngiltere, Suudi Arabistan, Rusya gibi ülkeler de yer alıyor.     TEKSTÄ°LDEN ÖRNEKLER Türkiye'nin ihracatının büyük bölümünü gerçekleÅŸtiren tekstil, konfeksiyon ve hazırgiyimciler de yurtdışında artık markalarıyla göz dolduruyor. ''Özünü kaybetmeden dünya markası olmayı baÅŸaran Paris'li Türk markası'' olarak nitelenen Dice Kayek gibi birçok ismin yanı sıra MaviJeans de, son dönemde öne çıkan markalar arasında yer aldı.     Dünya markası olmayı hedefleyen Mavi Jeans, aynı isimle ihracatını sürdürüyor. Avrupa, Amerika ve Afrika kıtalarında 3 bin 220'nin üzerinde satış noktası bulunan firmanın, Mavi markalı ihracatı 3 milyon 270 bin adete ulaÅŸtı.  Mavi, Almanya, Avusturya, Ä°sviçre, Hollanda, Belçika, Lübnan, Ukrayna, Rusya, Polonya, Mısır, Çek Cumhuriyeti, Ä°ngiltere, Kanada, Avustralya, Danimarka ve ABD'nin de bulunduÄŸu birçok ülke pazarına girmiÅŸ durumda bulunuyor.      13 ülkede 17 maÄŸazası ve pek çok ülkede de corner'ları bulunan Damat-Tween de yurtdışı atılımlarını sürdürüyor. Yurtiçinde ise 23 maÄŸaza ve 115 corner ile faaliyet gösteren Damat-Tween, erkek hazır giyiminde, uluslararası markalar Damat-Tween,Damat Distinguished Design (DDD) ve alt markalar Advanced-T01 ve Options ile yer alıyor.  Damat-Tween, Ä°spanya'da Bilbao, Durango ve Baracaldo, Güney Afrika'da Johannesburg ve Carlton Centre Johannesburg, Almanya'da Berlin, Romanya'da BükreÅŸ, Bahreyn, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nde Gazi Magosa ve LefkoÅŸe'de, BirleÅŸik Arap Emirlikleri, Ãœrdün, Lübnan'da Beyrut, Umman, Bulgaristan'da Sofya, Makedonya'da Ãœsküp ve TÃœrkmenistan'da ürünlerini dünyanın beÄŸenisine sunuyor.       SPORDA DA TÃœRK Ä°SÄ°MLERÄ° ÖNE ÇIKIYOR Türkiye'nin ihracat kervanına, ünleri yurtdışına yayılan Türk sporcuları da katıldı. Milli Takımın Dünya Kupası'ndaki 3.'lüğüyle futboldaki baÅŸarısını kanıtlayan Türkiye, yetiÅŸtirdiÄŸi futbolcularıyla dünyanın dikkatini çekiyor. Diego Armando Maradona ile arasında benzerlikler kurulan Emre ve Okan, FC Inter'de baÅŸarılarıyla dikkat çekerken, Nihat golleriyle RealSociedad'ta övgü almaya devam ediyor. Real Sociedad'taki Tayfun, Blackburn Rovers'daki Hakan Şükür ve Tugay, Bolton Wanderers'daki Bülent Akın, Panionios'daki Erol Bulut'un da unutulmaması gerekiyor. Basketbol'da dünyadaki elçilerimiz de, adlarından sıkça söz ettiriyorlar. Ä°talya'da Ergin Ataman, çalıştırdığı Montepaschi Siena ile öne çıkan isimler arasında yer alırken, Murat Didin de 2 Lig'de yer alan Rimini ile anlaÅŸtı. Oyuncularımızdan Mirsat Türkcan Ä°talya'nın Montepaschi Siena, Hüseyin BeÅŸok Ä°srail'in Maccabi Elite Tel Aviv, Ä°brahim Kutluay Yunanistan'ın Panathinaikos'da oynarken, NBA'de ise Hidayet TürkoÄŸlu Sacramento Kings'de, Mehmet Okur Detroit Pistons'da forma giyiyor.   Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!