Birçok Türk şirketi ve markası, yurtdışında başarıdan başarıya koşuyor. Son 11 yılda Türk otomotiv sektörünün ürettiği 800 bini aşkın motorlu araç dünya yollarına çıkarken lassa markalı lastikleri kullanan araç sayısı 8 milyonu geçti.Ekonomik krizlerin yolaçtığı sıkıntıları ihracat yoluyla aşan Türkşirketleri, tekstilden otomotive, gıdadan elektroniğe kadar pek çok sektörde girdikleri yoğun rekabetten başarıyla çıkıyorlar. Otomotivde rekabetçi fiyatları ve kalitesiyle otomotiv devlerinin üretim üssü haline gelen Türkiye'de son 11 yılda üretilen 800 binden fazla motorlu taşıt, dünya yollarına çıktı. Türk otomotiv sektörü, 1992-2001 yılları arasında toplam 574 bin 461 adet motorlu araç ihracatı gerçekleştirdi. Bu yıl Ocak-Kasım döneminde ise Türkiye'de üretilen toplam 231 bin 770 adet motorlu taşıt aracı yurtdışında müşteri buldu. Tofaş, Doblo ile başlattığı atağı Albea ile sürdürürken, Ford Otosan'ın ihracatına başladığı Transit Connect, yılın en iyi ticari aracı ödülünü kazandı. Megane ile start verdiği yüksek hacimli ihracatı Clio Symbol ile devam ettiren Oyak Renault, yeni Megane'ın sedan versiyonunun üretim ve ihracatına yönelik hazırlıklarını sürdürüyor. Toyota, Corolla ihracatını hızlandırırken, Adapazarı tesislerinde 2004 yılından itibaren Avrupa pazarına yönelik olarak yeni tip bir minivan üretecek. Hyundai Assan, Starex ve Accent Admire ihracatıyla önümüzdeki yıl 400 milyon
dolar seviyesine ulaşmayı hedefliyor. ALMANYA'DAKİ HER 3 MERCEDES OTOBÜSTEN BİRİ TÜRKİYE YAPIMI     Mercedes Benz Türk, Avrupa başta olmak üzere birçok ülkeye yaptığı otobüs ihracatına kamyon ihracatını da ekledi. 0403 otobüslerinin ihracatını da aşması beklenen yeni otobüs modeliyle ilgili çalışmalar,Türkiye ve Almanya'da sürdürülüyor. Almanya'daki her 3 Mercedes otobüsten birini Türkiye'de üretilenler oluşturuyor.  TEMSA üretimi otobüs ve midibüsler yalnız Türkiye yollarında değil, dünyanın 30 ülkesinin yollarında dolaşırken, Karsan'ın da aralarında bulunduğu diğer üreticiler de dünya pazarlarında yerini aldı.            YURTDIŞINDA LASSA'LI OTOMOBİL 8 MİLYON AŞTI Uluslararası marka haline gelen Lassa'nın lastikleri 30'u aşkın ülkede pazarlanıyor. Türkiye dışında, Lassa markalı lastikleri kullanan araç sayısı 8 milyonu aştı. Lassa, Almanya, İngiltere, İtalya, Fransa gibi, uluslararası markaların anavatanı olan ülkelerde anlamlı bir pazar payı kazandı. 100'ün üzerinde ayrı markanın kıyasıya rekabet ettiği İtalya'da bugün satılan her 1.000 lastikten 15'i Lassa markasını taşıyor.         ADRİYATİK'TEN ÇİN'E EFES 8 ülkede 11 bira, 4 malt fabrikası ve 9 Coca-Cola şişeleme tesisine sahip olan Efes İçecek Grubu, Adriyatik'ten Çin'e uzanan coğrafyada faaliyet gösteren en büyük içecek gruplarından birisi haline geldi. 2001 yılı itibariyle Avrupa kökenli en büyük biracılar arasında 11. sırada yer alan grubun ürünleri halen 35'ten fazla ülkede beğeni ile tüketiliyor. Grubun ana markası olan ''Efes Pilsen'', Avrupa kökenli markalar içerisinde, dünyada bira tüketicilerin tercih ettiği ilk 10 markadan birini oluşturuyor. Efes İçecek Grubu, Efes Breweries International aracılığıyla faaliyet gösterdiği Rusya'da, pazarın 6. büyük bira üreticisi konumuna geldi.Grubun premium segmentinde bulunan markası Efes Pilsener, 2002 yılı Eylül ayı itibariyle yüzde 22 pazar payı ile bu segmentin lideri konumunu alırken, Rusya'da tamamen yerel bir marka olarak yaratılan ''Stary Melnik'' (İhtiyar Değirmenci) ise yine Eylül 2002 itibariyle yüzde 21 pazar payı ile yerel premium segmentinin lideri oldu. Kazakistan'da da Efes İçecek Grubu'nun yerel markası olan ''Karagandinskoe'', yüzde 20 pazar payı ile bira pazarının lideri konumunda bulunuyor. Grup, Romanya ve Ukrayna'da da başarılı faaliyetini sürdürüyor.     ARÇELİK, İNGİLTERE PAZARINDA İLK SIRALARDA Değişimi logosuna da yansıtan Arçelik'in yurt dışındaki marka sayısı ise Beko'yla birlikte 7'ye çıktı. Nisan 2002'de Almanya'daki Blomberg fabrikasını ve markasını satınalan Arçelik, Mayıs'ta da Avusturya'daki Elektra Bregenz şirketiyle Elektra ve Tirolia markalarının sahibi oldu. Daha sonra Leisure ve Flevel markalarını alan Arçelik'in, İngiltere'de orta-üst gelir grubunda yeni bir pazar segmentine ulaştı. Arçelik Romanya'nın en büyük buzdolabı fabrikası Arctic'i Eylül ayında bünyesine kattı.    Yurtdışında ağırlıklı olarak Beko markası ile ihracat faaliyetlerini sürdüren Arçelik'in ürünleri, Batı Avrupa ve Kuzey Afrika, Ortadoğu ve Bağımsız Devletler Topluluğu ülkelerine sunuluyor. 70'i aşkın ülkeye ihracat yapan Arçelik, İngiltere'nin dondurucu hariç toplam buzdolabı pazarında Ağustos ayında yüzde 14 pazar payı ile Avrupalı rakiplerini geride bırakarak liderliği ele geçirdi. İngiltere'de Beko markasıyla beyaz eşya pazarının önde gelen firmaları arasında yer alan Arçelik'in, fırında da yüzde 11'lik pazar payı bulunuyor. AVRUPA'DAN AFRİKA'YA BEKO TELEVİZYONU Beko Elektronik de, Batı ülkeleri ağırlıklı televizyon ihracatında yıl sonunda 3 milyon 700 bin adede ulaşmayı ve 2003 yılında da 57 ülkeye 5 milyon 250 bin adetlik ihracatı hedefliyor. BEKO markalı televizyonlara olan talep Avrupa'da yükselirken, Beko Elektronik'in 2001'de Avrupa'daki pazar payı yüzde 7'ye yükseldi. Afrika'da da tanınmaya başlayan BEKO televizyonları, ilk olarak 1992 yılında Fildişi Sahili, Botswana ülkelerine ihraç edildirken, genişleyen ihracatla birlikte kıtada birçok ülkede tercih edilen markahaline geldi. VİTRA'NIN, ALMANYA'DAKİ PAZAR PAYI YÜZDE 12 Türkiye'de pazar lideri olan Vitra, ağırlık Avrupa'da olmak üzere, yaklaşık 50 ülkeye ihracat gerçekleştiriyor. Vitra, seramik sağlık gereçleri pazarında Almanya'da yüzde 12, İngiltere'de yüzde 6, Avusturya'da yüzde 10, Fransa'da yüzde 3, İtalya'da yüzde 2, İspanya'da yüzde 8, Yeni Zelanda'da yüzde 10 ve ABD'de yüzde 3 paya sahip bulunuyor.  VESTEL'İN İHRACATINDA, DİJİTAL ÜRÜNLERİN PAYIVestel Şirketler Grubu bu yılı, 1 milyar 100 milyon dolarlık ihracatla kapatmaya hazırlanıyor. Bu rakam, 2001 yılına göre dolar bazında yüzde 60'lık bir artışı gösteriyor. İhracatının yapısı da değişim gösteren Vestel, artık sadece standart küçük ekranlar değil yüksek teknolojili katma değeri yüksek ürünler, dijital televizyonlar, dijital uydu alıcıları, dijital DVD playerları dünyaya ihraç ediyor.Dijital ürün ihracatı 266 milyon dolara ulaşan Vestel'in bu ihracatının, toplam ihracat içindeki payı yüzde 24 oldu. Dijital ürün ihracatının 6-10 sene içerisinde yüzde 100'e çıkması bekleniyor. TAT ÜRÜNLERİ JAPONYA'DA Tat Konserve, yıl ortasında yaptığı anlaşma ile Japon Kagome Co.Ltd. ve Sumitomo Corporation şirketine salça ve diğer ürünlerin ihracatına başladı. Cirosunun yarısını ihracattan sağlayan Tat ayrıca, dünyada Mc Donalds'ın uluslararası tedarikçisi olma özelliğine sahip bulunuyor. Sadece Türkiye'de değil, Rusya, Arap ülkeleri ve Uzakdoğu ülkelerindeki McDonalds restaurantları için ketçap üreten Tat, mayonezde satmaya da başladı. Ayrıca, Pizza Hut International zincirine Türkiye, Orta ve Uzakdoğu için Pizza Hut Restoranlarında kullanılan özel domates püresi üretilerek, bu bölgelere özel olarak satılıyor.       GOLDAŞ'IN ALTINLARI 31 ÜLKEDE Londra, New York, Dubai, Moskova ve Dusseldorf'da temsilcilik açan Goldaş halen 31 ülkeye ihracat gerçekleştiriyor.İhracat yaptığı ülkelerin kültür ve kullanım alışkanlıklarına göre model ve ayarlarda mücevharat üreten Goldaş, yıllık 12 ton değerli
altın işleme kapasitesine sahip tesislerinde, her yıl hazırlanan 2 bin 500 yeni ürün ve 30 binden fazla modelle çeşitli ayarlarda değerli, yarı değerli ve sentetik taşlarla üretim yapıyor.   ÜLKER, YILDA 4 BİN TIR'LA ÜRÜN İHRAÇ EDİYOR    Dış satımını hızla artıran Ülker de, günümüzde 78 ülkeye yılda 4 bin TIR'la ürün ihraç eder hale geldi. Yabancı ortaklar portföyünde Hollanda, Danimarka, İsviçre, İngiltere, Fransa ve Lüksemburg kökenli şirketleri bulunduran Ülker'in ihracat pazarları, ABD'den Trinidad'a, Almanya'dan Estonya'ya, Malta'dan Rusya'ya, Yunanistan'dan Özbekistan'a, Kongo'dan Mali'ye, İsrail'den Tayvan'a kadar geniş bir coğrafyaya yayıldı.        MİGROS BİRİKİMİNİ YURTDIŞINA TAŞIDI Migros mağazaları, Şok'lar, Alışveriş Merkezleri, Ramstore'lar, Online Alışveriş, Bakkalım ve Toptan satış olmak üzere, 7 değişik formatta hizmet veren Migros, birikimini yurtdışına da taşıdı.  Migros Türk 2 Aralık itibariyle, Moskova, Bakü, Alma-Ati, Astana ve Sofya ile toplam 22 Ramstore ve Ramstore Alışveriş Merkezi'nde hizmetlerini sürdürüyor. Ayrıca Migros, Enka ortaklığı ile kurduğu Rusya'daki en büyük Ramstore alışveriş merkezini, bugün Moskova'da açacak.  Demirdöküm, Çin'li Chung Mei Industries Limited ile imzaladığı üretim ortaklığı anlaşmasıyla, 2002'nin başında ilk ihracatını gerçekleştirdiği Çin'de yağlı radyatör üretimine de başlıyor.  Şirket, döküm radyatör, panel radyatör, şofben, termosifon, kazan kat kaloriferi, elektrikli yağlı radyatör, quartz soba, klima ve kombi gibi ürünleri halen 30'u aşkın ülkeye ihraç ediyor. KALE ÜRÜNLERİ 50'DEN FAZLA ÜLKEDE Kale Grubu, seramik üretiminin yüzde 40'ını 50'den fazla ülkeye ihraç ediyor. İhracatını Kaleeksport Dış Ticaret ile gerçekleştiren grup, yılda 20 milyon metrekare kaplamalık seramik malzemeyi yurtdışına gönderiyor. İhracat yapılan ülkeler arasında ABD, Kanada, Almanya, İtalya, Fransa, İngiltere, Suudi Arabistan, Rusya gibi ülkeler de yer alıyor.    TEKSTİLDEN ÖRNEKLER Türkiye'nin ihracatının büyük bölümünü gerçekleştiren tekstil, konfeksiyon ve hazırgiyimciler de yurtdışında artık markalarıyla göz dolduruyor. ''Özünü kaybetmeden dünya markası olmayı başaran Paris'li Türk markası'' olarak nitelenen Dice Kayek gibi birçok ismin yanı sıra MaviJeans de, son dönemde öne çıkan markalar arasında yer aldı.    Dünya markası olmayı hedefleyen Mavi Jeans, aynı isimle ihracatını sürdürüyor. Avrupa, Amerika ve Afrika kıtalarında 3 bin 220'nin üzerinde satış noktası bulunan firmanın, Mavi markalı ihracatı 3 milyon 270 bin adete ulaştı.  Mavi, Almanya, Avusturya, İsviçre, Hollanda, Belçika, Lübnan, Ukrayna, Rusya, Polonya, Mısır, Çek Cumhuriyeti, İngiltere, Kanada, Avustralya, Danimarka ve ABD'nin de bulunduğu birçok ülke pazarına girmiş durumda bulunuyor.     13 ülkede 17 mağazası ve pek çok ülkede de corner'ları bulunan Damat-Tween de yurtdışı atılımlarını sürdürüyor. Yurtiçinde ise 23 mağaza ve 115 corner ile faaliyet gösteren Damat-Tween, erkek hazır giyiminde, uluslararası markalar Damat-Tween,Damat Distinguished Design (DDD) ve alt markalar Advanced-T01 ve Options ile yer alıyor. Damat-Tween, İspanya'da Bilbao, Durango ve Baracaldo, Güney Afrika'da Johannesburg ve Carlton Centre Johannesburg, Almanya'da Berlin, Romanya'da Bükreş, Bahreyn, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti'nde Gazi Magosa ve Lefkoşe'de, Birleşik Arap Emirlikleri, Ürdün, Lübnan'da Beyrut, Umman, Bulgaristan'da Sofya, Makedonya'da Üsküp ve TÜrkmenistan'da ürünlerini dünyanın beğenisine sunuyor.     SPORDA DA TÜRK İSİMLERİ ÖNE ÇIKIYOR Türkiye'nin ihracat kervanına, ünleri yurtdışına yayılan Türk sporcuları da katıldı. Milli Takımın
Dünya Kupası'ndaki 3.'lüğüyle futboldaki baÅŸarısını kanıtlayan Türkiye, yetiÅŸtirdiÄŸi futbolcularıyla dünyanın dikkatini çekiyor. Diego Armando Maradona ile arasında benzerlikler kurulan Emre ve Okan, FC Inter'de baÅŸarılarıyla dikkat çekerken, Nihat golleriyle RealSociedad'ta övgü almaya devam ediyor. Real Sociedad'taki Tayfun, Blackburn Rovers'daki Hakan Şükür ve Tugay, Bolton Wanderers'daki Bülent Akın, Panionios'daki Erol Bulut'un da unutulmaması gerekiyor. Basketbol'da dünyadaki elçilerimiz de, adlarından sıkça söz ettiriyorlar. Ä°talya'da Ergin Ataman, çalıştırdığı Montepaschi Siena ile öne çıkan isimler arasında yer alırken, Murat Didin de 2 Lig'de yer alan Rimini ile anlaÅŸtı. Oyuncularımızdan Mirsat Türkcan Ä°talya'nın Montepaschi Siena, Hüseyin BeÅŸok Ä°srail'in Maccabi Elite Tel Aviv, Ä°brahim Kutluay Yunanistan'ın Panathinaikos'da oynarken, NBA'de ise Hidayet TürkoÄŸlu Sacramento Kings'de, Mehmet Okur Detroit Pistons'da forma giyiyor.  Â
button