Güncelleme Tarihi:
AVRUPA’da ve birçok ülkede otomotiv fabrikalarının yaklaşık yüzde 50’sinin büyük zarar ettiği, kapasitelerinin sadece yüzde 30-40’lık bölümünü doldurduğu bir dönemde, Türk otomotiv sanayisinden rekor yatırım geldi. Hükümetin verdiği teşviklerin de etkisiyle son 1 yılda Türkiye’deki uluslararası otomotiv firmaları toplam 3.2 milyar dolarlık yatırımı hayata geçirirken, bu rakamın yıl sonunda 4 milyar doları bulması bekleniyor.
İLK HEDEF 3 MİLYON ADET
Yeni model, fabrika ve motorları kapsayan bu yatırımların 2.7 milyar doları gerçekleşirken, 1.3 milyar dolarlık yeni yatırım için de düğmeye basıldı. 4 milyar dolarlık yani 8 milyar TL’lik yatırım Türk otomotiv sektörünün tarihinde bir yılda yaptığı en büyük yatırım olarak kayıtlara geçti. Bu yatırımlarla birlikte Türkiye otomotiv ana sanayinin toplam kapasitesi 2 milyon adede yaklaşacak ve toplam üretimin 3’te 2’si yani 1.5 milyonu ihraç edilecek. Hükümetin bastırdığı sıfırdan yatırımların da gelmesi halinde önümüzdeki 5 yılda toplam kapasitenin 3 milyon adedi bulması hedefleniyor.
FORD OTOSAN: Türkiye’de büyük yatırım düğmesine ilk olarak Ford Otosan bastı. 1 milyar dolarlık yatırımla 4 yeni model üretimini hayata geçiren Ford Otosan, bu modellerden iki tanesinin (Tourneo Custom ve Transit Custom) üretimine 2012 yılı sonunda ve 2013 yılı başında başladı. Ağustos ayında ise hafif ticari araç sınıfının en büyük modeli olan yeni Transit’in üretimine başlayan şirket, yıl sonunda ise 250 milyon dolarlık yatırımla inşaası devam eden yeni fabrikada minik ticari modeli Transit Courier’i üretecek. 4 model için 1 milyar dolar yatırım yapan Ford Otosan’ın fabrika, yeni Cargo kamyon ve yeni nesil dizel motorlarla bu yatırımı 1.5 milyar doları (3 milyar lira) aşıyor.
HYUNDAI ASSAN: Ford Otosan’ın ardından son dönemde Türkiye’de yatırımını artıran diğer bir şirket Koreli Hyundai oldu. Hyundai Assan, İzmit fabrikasının kapasitesini 200 bin adede çıkartarak, 600 milyon doları aşan (1.2 milyar liralık) yatırımla Eylül ayından itibaren i20 dışında yeni i10 üretimine başladı. Böylece İzmit, Koreli Hyundai’nin küçük otomobil üretim üssü oldu. Koreli Hyundai, Türkiye yatırımlarının bitmeyeceğini belirterek, kapasiteyi 300 bin adede çıkartıp üçüncü bir model içinde de harekete geçti.
TOYOTA: Toyota’da son dönemde Türkiye’de yatırım atağına kalkan diğer bir otomotiv şirketi. Adapazarı’ndaki fabrikasına 150 milyon Euro’luk (210 milyon dolar) yatırım yapan şirket Eylül ayından itibaren yeni Corolla üretimine başladı. Toyota, bu yatırımla birlikte Türkiye’deki fabrikasının kapasitesini 200 bin adede çıkardı. Japon şirketin önümüzdeki dönemde Türkiye’de B sınıfında yer alacak bir SUV üretimini de gündeme aldığı belirtiliyor.
TOFAŞ: Son dönemde 3 otomotiv devinin Türkiye’ye yönelik yatırımları artarken, Tofaş’ta sessizliğini geçen hafta bozdu. Daha önce Türkiye’de iki yeni otomobil üreteceğini açıklayan Tofaş, bunlardan ilki olan B Sedan sınıfı yeni otomobil için 520 milyon dolar yatırım yapacağını açıkladı. Tofaş’ın KAP’a yaptığı açıklamaya göre ağırlıkta olarak Türkiye’de satışı düşünülen bu modelden yılda 70 bin adet üretilecek. Tofaş’ın üretimini düşündüğü diğer bir yeni otomobil ise C sınıfında yer alacak. Bu model için çalışmalar devam ederken henüz resmi bir açıklama yapılmadı. Diğer taraftan Tofaş bu yıl içinde Doblo’nun Amerika’ya ihracatı içinde 300 milyon doların üzerinde bir yatırımı hayata geçirip RAM markasıyla üretimine başladı.
OYAK RENAULT: Türkiye’de yeni Clio, Clio Sport Tourer ve Fluence ile yoluna devam eden Oyak Renault’un ise yıl sonuna kadar yeni otomobil yatırımını açıklaması bekleniyor. Oyak Renault’un Fluence’nin yerine geçecek CMF1 kodlu model için düğmeye bastığı yatırımlara başladığı belirtirken, yeni model için Fransa’dan onay beklediği kaydediliyor. Bu yatırımın tutarının da yaklaşık 400-500 milyon dolar civarında olması bekleniyor.