Güncelleme Tarihi:
DÜNYANIN önde gelen ticari araç üreticilerinden Daimler, başta Türkiye olmak üzere aralarında Brezilya, Rusya, Hindistan ve Çin’in de bulunduğu BRIC pazarlarında hızlı bir gelişim bekliyor.
Almanya’nın Hannover şehrinde düzenlenen 2010 IAA Ticari Araçlar Fuarı’nda düzenlediği uluslararası basın toplantısında konuşan Daimler Başkanı Andreas Renschler, 2’nci Dünya Savaşı’ndan bu yana gerçekleşen en büyük krizin etkisi altında kaldıklarına dikkat çekerek, “Bu yıl Türkiye pazarlarında hızlı bir büyüme bekliyoruz. Bu büyüme, Türkiye’de ticari araçlarda yüzde 70’i bulacak” dedi. Mercedes Benz Türk’ün Genel Müdürü Wolf Dieter Kurz da, krizi en az kayıpla atlatan ülkelerin başında Türkiye’nin geldiğini, Türk otomotiv pazarında krizin bittiğini söyledi.
Bir adım öne çıktı
Yaşanan global krizin, banka sektörü kaynaklı olduğunu anlatan Wolf Dieter Kurz, şu değerlendirmeyi yaptı: “Bu alandaki yasal düzenlemeleri daha önce gerçekleştirerek, dünyanın bir adım önüne geçen Türkiye, krizden en az etkilenen ülkelerin başında geldi. Bu nedenle, temelde sadece ihracata dayalı daralma yaşanması gerekirken, psikolojik etkenler yüzünden iç pazarda da daralma gözlendi. Ancak, rakamlara bakıldığında Türk otomotiv pazarının bu daralmayı kısa sürede atlattığı görülüyor.”
Türkiye’nin BMC, Otokar, Anadolu Isuzu, Temsa, Mercedes Türk, Tırsan başta olmak üzere 129 firmayla temsil edildiği fuarda, ticari araç pazarında gözlenen bu durumun genelde otomotiv sektörü iin de geçerli olduğuna da değinen Kurz, “Mercedes Benz Türk olarak biz, geçtiğimiz yıl C 180 modelinin 1.4 cc motorlu modelini krize rağmen Türk pazarına getirdik. Ancak, KDV ve ÖTV’de yapılan teşvikler, tüm dünyadaki daralmaya rağmen satışlarımızın iki karartmasını sağladı” dedi.
Ar-Ge Türkiye’ye kayıyor
Mercedes Benz Türk’ün bünyesindeki 4 bin çalışandan 300’e yakınının Ar-Ge alanında faaliyet gösteren mühendislerin oluşturduğuna da değinen Wolf Dieter Kurz, şöyle konuştu: “Türkiye’de maliyetlerin düşük olması en önemli unsur. Daimler, Ar-ge projelerinin bir kısmını Türkiye’de geliştirmek istiyor. 45 yıldır Türkiye’de üretim yapıyoruz. Türkiye, sağlam temeller üzerinde olduğu için BRIC ülkelerinden ileride. Türkiye gelecekte de büyüyecek.”
Otokar’dan Avrupa pazarına özel model
ÜRETİMİNİN üçte birini Avrupa’ya ihraç eden Otokar, Güney Avrupa odaklı pazarını genişleterek, 2010 IAA fuarıyla birlikte Kuzey Avrupa pazarına da açılmayı hedefliyor. IAA Ticari araç Fuarı’nı ürünlerinin tanıtımı açısından çok önemsediklerine dikkat çeken Otokar Genel Müdürü Serdar Görgüç, “Avrupa pazarı için geliştirdiğimiz 5 farklı modelle bu yılki fuarda yerimizi aldık” dedi. Avrupa’da sadece fiyat avantajıyla değil, satış ve satış sonrası hizmetlerle de ön plana çıkmak istediklerini söyleyen Görgüç, “Özellikle Kuzey Avrupa müşterileri satış sonrası hizmete çok önem veriyor. Maliyet açısından ürünlerimiz Kuzey Avrupa’da da tercih sebebi” dedi. Otokar’ın, 2008 yılındaki fuara 2 modelle katıldığına dikkat çeken Görgüç, “IAA Fuarı’na bu yıl 5 farklı yeni modelle katılıyoruz. Özellikle Avrupa’da kasabalararası taşımacılık için geliştirdiğimiz Territo’da iddialıyız” dedi.
Hedefimiz Almanya pazarında büyümek
IAA Ticari araçlar Fuarı’na MDC-9 yeni modeliyle katılan Temsa, geçtiğimiz yıl küçülmelerinin ardından Almanya’da büyümeyi hedefliyor. Stratejilerini Almanya’da büyüme üzerine yaptıklarını belirten Temsa Genel Müdürü Mehmet Buldurgan, geçen yıl yüzde 100 büyüdükleri Almanya pazarında orta vadede midibüs klasmanında yüzde 5-10 arası pazar payı almak olduğunu dile getirdi. Daha önce Opalin adıyla ortadan motorlu üretilen midibüs üretimden kaldırılırken artık arkadan motorlu yeni model üretilecek. Buldurgan, Türkiye’nin Avrupa otobüs ve midibüs pazarında liderliği İsveçli Volvo ve Scania’ya kaybedildiğini belirtti. Korumacılığın arttığı Avrupa pazarlarında küçülme olsa da kendilerinin büyüyeceğine inanıyorlar.