Güncelleme Tarihi:
BELÇİKA’da 20’ncisi düzenlenen Avrupa’nın en büyük ve prestijli otobüs fuarı olma özelliğini taşıyan ‘Busworld Kortrijk 2009’a Türk otobüsler damgasını vururken, en büyük ödül olan ‘Grand Award’ı da bir Türk markası kazandı. Otokar’ın Vectio adıyla Avrupa’da pazarladığı Doruk, orta boy otobüs katagorisinde Avrupa’nın en büyük ödülü olan ‘Grand Award’a layık görülürken, Setra şehirlerasında, Mercedes de toplu taşıma alanında büyük ödül kazandı. Otokar Genel Müdürü Serdar Görgüç, 14’ncü Avrupa Otobüs Haftası (European Coach and Bus Week-ECW) etkinliği çerçevesinde düzenlenen törende, “Yüzde 100 Türk tasarımı olan araçların Avrupa pazarlarında rekabet ederek, ödüller kazanması, bizleri gururlandırıyor” dedi.
29 ülkeden katılım var
29 ülkeden 326 firmanın katıldığı fuarda, Türkiye’den Anadolu Isuzu, Temsa, Otokar ve BMC gibi otobüs üreticilerinin yanı sıra sayıları 23’ü bulan yan sanayi kuruluşu da yer alıyor. Kapılarını cuma günü ziyaretçilerine açan ve çarşamba gününe kadar devam edecek olan Busworld, bir yandan distribütörlerle yeni satış bağlantıları gerçekleştirilmesini sağlarken, diğer yandan da global kriz nedeniyle maliyetleri aşağıya çekmeye çalışan dünya devlerinin ürünlerini sergileyen yan sanayi kuruluşlarıyla yoğun pazarlıklara girmesine sahne oluyor.
AB’nin merkezinde şirket
Doruk modeliyle bu yılın en büyük ödülünü alan Otokar’ın Yönetim Kurulu Başkanı Kudret Önen, uluslararası alanda ciddi hedefleri yakalamak için Avrupa’da bir şirket kurmayı planladıklarını belirterek, şunları söyledi: “Otokar olarak Avrupa’da 13 ülkede distribütörler aracığıyla satış yapıyoruz. Avrupa’nın merkezinde, Belçika, Almanya ya da Fransa’da yeni şirket kurup, tüm Avrupa operasyonunu bu şirket üzerinden yürütmek istiyoruz. Şu anda 400-500 adet civarında olan otobüs ihracatımızı iki yıl içinde ikiye katlamayı planlıyoruz. Bunun için Avrupa’da şirket kurmamız şart. Her pazarın farklı beklentileri var. Hepsine yanıt vermek, ürünlerde farklılaşmak istiyoruz.”
İhracat yüzde 10 artacak
2010’da sağdan direksiyonlu otobüslerle İngiltere pazarına da gireceklerini söyleyen Önen, Avrupa’da her 10 otobüsten birinin Otokar tasarımı olma hedefine adım adım ilerlediklerini de vurguladı. Fuarda yeni araçları Kent ve Centro’nun uluslararası lansmanını da gerçekleştiren Otokar’ın 2009 sonunda ihracatını yüzde 10 artırmasını beklediklerini de vurgulayan Kudret Önen, “Türkiye bugün, Avrupa’nın en büyük otobüs tedarikçisi. AB ülkelerinde uzun süredir otobüs üretiminde açık farkla birinci sırada yer alıyor. Dünya otobüs üretiminde 2008’de Türkiye dördüncü sırada yer aldı” dedi.
Sivil-asker dengesini iyi kurdu, krizden etkilenmedi
OTOKAR’ın askeri araç üretimiyle otobüs üretimi arasındaki dengeyi her zaman iyi ayarladığına dikkat çeken Kudret Önen, “Bu sayede 2001 krizinden ve içinde bulunduğumuz krizden etkilenmemeyi başardık. Askeri ve toplu taşıma balansını iyi ayarlayarak krizlerden büyüyerek çıkmayı başarıyoruz. Asla asıl işimiz olan otobüs üretiminden vazgeçmiyoruz. Otobüs, yani toplu taşımacılık işine çok yatırım yaptık. 5.5 metreden 12 metre uzunluğa kadar ebatlarda otobüs üretiyoruz. Körüklü otobüs üretimi de planlarımızda var” dedi.
BMW ve Porsche danışmanından Temsa’ya yeni kimlik
OTOBÜS üretiminin yüzde 85’ini ağırlıklı Avrupa’ya ihraç eden Temsa Global, marka, kimlik ve logo tasarımlarında da Avrupalı danışman firmalarla çalıştı. Bu değişimde Temsa’nın temel iş ortağı olan Marka Danışmanlığı şirketi Interbrand’in hizmet verdiği markalar arasında; BMW, Mazda, Mini, Nissan, Porsche gibi güçlü otomobil markalarının yanı sıra, Zürih Sigorta, Schindler, British Airways, Nikon, McDonalts, Juventus, GE, Dia, Carrefoursa, Deutsche Telekom, Bayer, AT&T ve AIG yer alıyor. Temsa; kurumsal kimlik yenileme çalışmalarını Belçikalı Vintage ve logo tasarımını da İngiliz Uffindell West ile gerçekleştirdi.
Üreticiler referans oldu, yan sanayiye müşteri doğdu
FUARA Türkiye’den katılan elektrik aksam ve kablo üreticisi Başkurt’un Pazarlama Yöneticisi Adnan Demirel, “Otokar, Isuzu, BMC ve Temsa gibi otobüs üreticisi firmaların Avrupa’da elde ettiği başarılar, bize referans olarak geri dönüyor. Yan sanayicilere yeni pazarların oluşmasını sağlıyor” dedi. Türk firmalarının kalite açısından tüm standartları yakaladığı için artık fiyat unsurunun ön plana çıktığına da değinen Demirel, “Kriz ortamında gerçekleşen bu fuarda maliyetleri aşağıya çekmek isteyen firmalar, aynı parçayı daha ucuza kime yaptırırımın arayışında” diye konuştu.
Türk otobüsüne sambalı tanıtım
Türkiye’de bugüne kadar ürettiği toplam araç sayısı 115 bine ulaşan ve ‘All New and All Stars’ (Hepsi yeni, hepsi yıldız) sloganıyla Busworld Kortrijk Otobüs Fuarı’na katılan Anadolu Isuzu, fuarın en fazla ilgi çeken standlarından biri oldu. Novo, Novo Ultra, Turquoise ve Citimark’ın iki modeli olmak üzere 5 yeni modelinin Avrupa prömiyerini, Brezilyalı dansçıların samba gösterisi eşliğinde gerçekleştirmesi, Isuzu standının bir anda fuarın ilgi odağı olmasını sağladı.
Çocuklara özel okul otobüsü
BU yıl 20’ncisi düzenlenen Busworld Kortrijk Otobüs Fuarı’nda Çukurova Grubu’nun BMC’si de, Hawk (şahin) ve Alyos adını verdiği iki yeni modelinin uluslararası lansmanını gerçekleştirdi. BMC, dar sokaklara rahatlıkla girebilen 9.7 metre uzunluğundaki yeni şahini Hawk’la, toplu taşımacılık alanında pazar payını artırmayı hedeflerken, 59 yolcu kapasiteli Alyos’la da çocukları yakalamanın planlarını yapıyor. Okul otobüsü alanında İngiltere’de pazar lideri olduklarını söyleyen BMC’nin İngiltere Operasyonu Müdürü Sinan Öğün, “Alyos modelinde özürlüler başta olmak üzere çocukların rahat ve güvenli yolculuk yapmalarını sağlayacak tüm unsurlar yer alıyor” dedi.
Renk körlerine özel basamak
FUARDA bu yıl özürlüler ön plana çıktı. Özellikle tekerlekli sandalyeyle seyahat etmeye imkan sağlayan asansör ve aparatların yanı sıra, renk körlerinin de otobüslerde tatsız kazalar yaşamamaları için bazı önlemler göze çarpıyor. Başta basamaklar olmak üzere tutunma barlarının da yeşil ve kırmızı renklerden arındırılarak, sarı renge dönüştüğü gözleniyor.