Güncelleme Tarihi:
2016’da 2.5 milyar TL’ye ulaşan Türkiye meyve suyu pazarı, 2017’de ise yüzde 8 büyüyerek 2.7 milyar TL seviyesine ulaştı. 2016’da 183 milyon dolar olan ihracat, 2017’de büyüme gösterdi. Yüzde 17 artan meyve suyu ihracatından 215 milyon dolarlık gelir elde edildi.
Tükiye’nin en büyük ihracat pazarları arasında AB ülkeleri, ABD ve Uzakdoğu olduğunu ifade eden Meyve Suyu Endüstrisi Derneği (MEYED) Başkanı İlker Güney, “Son 2-3 yıldır Ortadoğu’da yaşanan sıkıntılardan dolayı ihracatta bir düşüş var. Ancak orada oluşan açığı Uzakdoğu ülkeleri ile kapattık. Rusya’ya ihracatta da normale dönüş var. Afirka ise yükselen yıldız konumunda” dedi.
Son dönemlerde İngiltere konusunda güzel oluşmalar olduğuna dikkat çeken Güney, “İngiltere’nin ‘Brexit’ kararından sonra farklı bir kapı açıldı bizim için. Önceden AB üzerinden aracılar vasıtasıyla alım yapan İngiltere artık direkt olarak Türk firmaları ile temas etmeye başladı. AB’den tedariği yavaşlatmaya başladılar. İngiltere’den çok yüksek bir talep geliyor. İngiltere’nin AB ülkeleri kadar ihracatımızda payı olacağını düşünüyoruz” diye konuştu.
36 MİLYAR LT MEYVE SUYU
Türkiye’de üretilen toplam meyve suyunun yüzde 65’inin ihraç edildiğine dikkat çeken Güney, “Türkiye’de, 1970’li yılların başında kişi başına yarım litrenin altında kalan meyve suyu tüketimi, 2000’lerden sonra güçlü bir artış ivmesi gösterdi. 2016 yılında tüketim 8.7 litre seviyesine ulaştı. Türkiye’deki tüketim dünya ortalamasının çok altında kalıyor. Bu yüzden gidecek çok yolumuz var. ABD’de ve Kanada gibi ülkelerde kişi başı yıllık meyve suyu tüketimi 40 litre seviyelerinde. AB ülkelerinde ise 25 litre. Avrupa Meyve Suyu Birliği (AIJN) 2017 tarihli en son raporu çerçevesinde, dünya genelinde bir önceki yılın meyve suyu tüketimi, yaklaşık 36 milyar litre düzeyinde gerçekleşti. Dünya meyve suyu pazarı, yaklaşık 11.5 milyar dolar. Bu pazarda büyük ağırlık ise ‘yüzde 100’ olarak adlandırılan meyve sularında” dedi.
Meyve suları içerisindeki şeker konusunda yapılan eleştirilere de cevap veren Güney sözlerini şöyle sürdürdü: “Burada dikkat edilmesi gereken şirketlerinden gıda kodeksine uyup uymadığı. Bu kodeksi de devlet belirliyor. AB ile uyumlu kriterlere sahibiz. ‘Yüzde 100’ olarak isimlendirilen meyve sularında şeker zaten kullanılmıyor” dedi.