Güncelleme Tarihi:
Şirketler de bu rakamın yarısına denk gelen bir bütçeyi markalaşmaya ayırdı. Böylece ‘Türk malı iyidir’ demek için 1.2 milyar TL ayrılmış oldu.
EKONOMİ Bakanlığı İhracat Genel Müdürü Yavuz Özutku, Türk şirketlerinin uluslararası arenada markalaşmasına katkıda bulunmak amacıyla 6 yıl önce başlatılan Turquality projesi kapsamında, bugüne kadar Türk markalarının yurtdışında tanıtımı için şirketlere, 604.1 milyon TL finansal destek verildiğini açıkladı. Turquality programı gereği şirketlerin, yurtdışındaki tanıtım bütçelerinin yarısı, devlet tarafından karşılanıyor. Bu durumda, programa dahil olan şirketlerin marka tanıtımına yaptıkları yatırımın en az 1.2 milyar TL olduğu görülüyor. Turquality programının verilen finansal desteğin çok ötesinde sonuçlar verdiğini söyleyen Özutku, “Burada en temel amaç, Türk Malı ‘iyidir’ algısını güçlendirmek. Birçok markamız global arenada güç kazanmanın yanı sıra, bölgesel alanda da büyük başarılar elde etti” dedi. Turquality programında 2012’de şirketlere 128.5 milyon TL ödeme yapılırken, 2013’te bu rakam 169 milyon TL’ye çıktı. Turquality programında yer alan Arçelik, Vestel, Arzum, Sinbo ve Termikel gibi beyaz eşya şirketlerinin üst düzey yöneticilerinin deneyimlerini paylaştıkları toplantıda konuşan Özutku, 2013’te 16 markanın destek süresinin 5 yıl daha uzatıldığını belirtti. Özutku, şu anda 140 firmanın 154 markasının Turquality programı kapsamında destek aldığını belirtti. Bu yıl için ise 24 firmanın başvurusu inceleniyor.
4 katı fiyata ürün satıyoruz
KOÇ Holding Dayanıklı Tüketim Grubu Başkanı ve Arçelik CEO’su Levent Çakıroğlu, Arçelik’in Beko ile uluslararası pazarda giderek daha da güçlü bir marka haline geldiğini belirterek, Turquality programı ve yurtdışı deneyimini şöyle paylaştı: “Gelirlerimizin yüzde 60’ını yurtdışındaki faaliyetlerimizden elde ediyoruz. Avrupa’da hem pazar payımızı artırdık, hem fiyatımızı yükselttik. Bu başarması çok zor bir iştir. Şu anda Avrupa’da yüzde 8 pazar yapımızla hemen her ülkede pazar lideriyiz. Batı Arvupa’da çok büyük bir beyaz eşya zinciri daha önce bize, ‘Ürünlerinizin ve fiyatınızın belli bir sınırı var. Fazla zorlamayın’ diyordu. Şimdi o zincire 4 katı fiyata ürün veriyoruz. Global stratejimiz ile Turquality çok büyük paralellik gösterdi. Turqualtiy’nin yönetici eğitim programları dahil birçok uygulamasından yararlanıyoruz.”
Belçika pazarını ısıtıcıyla vurdu
SİNBO Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Demir, Turquality programından yararlanarak yurtdışı operasyonlarına hız verdiklerini söyledi. Türkiye pazarında edindikleri derslerden yararlanarak yurtdışında markalaşmaya başladıklarını belirten Demir, “Türkiye’deki hatalarımızı tekrarlamadık. Büyük zincirlere girme konusunda fiyat avantajını sunduk. Markamızı güçlendirmeyi hedefledik. Belçika’da büyük bir zincirde ürünlerimizi ilk etapta zararına da olsa satmayı göze aldık. 5 bin adet limitli bir kampanya düzenledik. Ama mağazanın broşürünün ilk sayfada olma şartını koştuk. 30 bin dolar zarar ettik. Ama 500 bin dolarlık reklam etkisi yaratıp, markamızı ‘mıh’ gibi çaktık” dedi. Demir ayrıca, “Bir pazara girmek istiyorsan, önce ‘kettle’ ile vuracaksın” dedi.
İngiltere’de online satıyor
VESTEL Ticaret Genel Müdür Yardımcısı Güven Uçkan, ağırlıklı olarak yurtdışında farklı markalar için üretim yaptıklarını hatırlatarak, “Ancak Vestel markasının Türkiye’nin de gücünün etkisiyle, özellikle yakın çevremizde Vestel’e bir ilgi olduğunu gördük. Bu ilgiyi değerlendirmek amacıyla ürünlerimizin satışını hızlandırdık. Turquality programında ikinci 5 yılımıza girdik. Avrupa pazarında gördüğümüz ilgiden memnunuz. İngiltere’de ürünlerimizi internet üzerinden satmak üzere bir online satış mağazası kurduk. İngiltere’de satılan 100 TV’den 20’si online satılıyor” dedi. Toplantıda ayrıca Arzum Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kolbaşı ve Termikel Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Kaya da yurtdışı pazarlardaki deneyimlerini paylaştı.