Güncelleme Tarihi:
Türkiye Makarna Sanayicileri Derneği (TMSD) Yönetim Kurulu Başkanı Murat Bozkurt, AA muhabirine yaptığı açıklamada, 2011 yılında en büyük ihracat rakamına ulaştıklarını belirterek, “2011'de 406 bin ton ihracatımız oldu. Bu sektörün rekorudur. Toplam üretimimiz de 851 bin ton oldu, bu da Türkiye makarna tarihinde rekordur” dedi.
İhracatta çok başarılı bir yıl geçirmelerine rağmen iç piyasadaki satışı artıramadıklarını, iç piyasadaki tüketimin 440 bin ton civarında olduğunu anlatan Bozkurt, dernek olarak iç piyasadaki tüketimi artırmak için ciddi çalışmaları olduğunu söyledi. Atıl kapasiteyi değerlendirmek için ihracata yöneldiklerini ifade eden Bozkurt, makarnanın temel bir gıda ürünü olduğu için ekonomik krizlerden etkilenmediğini, bu nedenle global krizin ihracata çok olumsuz yansımadığını vurguladı.
Bozkurt, “Bizi olumsuz etkileyecek şey hammadde piyasası, buğday piyasasının istikrarı çok önemli. Türkiye, durum buğdayında kendine yeten bir ülke. TMO piyasada dalgalanmaya müsaade etmedi. Durum buğdayı fiyatlarında dalgalanma olmadığı için fiyat istikrarını da koruduk. İhracattaki başarının altında yatan nedenlerden birisi de bu aslında” diye konuştu.
Murat Bozkurt, 140'tan fazla ülkeye ihracat yaptıklarını belirtirken, “Amerika'dan Japonya'ya, Afrika kıtasından Balkanlar ve Ortadoğu ülkelerine kadar her yerde varız. Avrupa ve Amerika kıtasında istediğimiz noktada değiliz. Önümüzdeki yıllarda hedef pazarlarımız bu iki pazar olacak. Şu anda ABD pazarı ile ilgili bir çalışmamız var” dedi.
“Önümüzdeki 5 yıl için koyduğumuz hedefi 2012 için revize ettik”
Amerika'ya dışardan giren ürünlerin vergi oranlarıyla ilgili 5 yıllık sürecin 2012 sonunda dolacağını anlatan Bozkurt, şöyle devam etti:
“Dernek olarak, önümüzdeki 5 yıl için Türk makarnasının ABD'ye sıfır gümrük vergili girmesi için bir çalışmamız var. Bu konuda Türkiye İhracatçılar Meclisi, ihracatçı birlikleri ve derneğimizin birlikte, Dünya Ticaret Örgütü'ne başvuruları olacak. Zor olduğunu biliyoruz ama umutluyuz. Geçtiğimiz yıl 406 bin ton ihracatımızın içinde ABD'ye ihracatımız 2 bin tonlarda kaldı. ABD'de büyük bir potansiyel pazar var. Vergisiz ihracatı başlatabilmek, bu pazarda olmak istiyoruz.”
AB ülkelerine ihracatta en büyük sorunlarının kota olduğunu ifade eden Murat Bozkurt, “20 bin ton kotamız var, buna karşılık AB ülkelerine geçen yılki ihracatımız 17 bin ton oldu. AB ülkelerine kotaların artırılmasıyla ilgili çalışma yürütüyoruz” dedi.
Türk makarna üreticilerinin teknolojilerini yenilediğini, İtalya ile boy ölçüşecek duruma geldiğini belirten Bozkurt, “Dünya makarna ihracatında İtalya'nın arkasından ikinciyiz. Sektörümüzün geldiği yer şu anda çok önemli. İtalya'nın AB ülkelerine çok ciddi ihracatı var, o avantajına rağmen bizim ihracatımız daha hızlı artıyor. 2012 yılı sonunda 500 bin ton ihracatı aşmayı hedefliyoruz. İhracatımız da kapasite kullanım oranımız da artıyor. Bu kadar hızlı gelişmeyi biz de çok düşünmüyorduk. Ama arkadaşlarımızın yoğun çalışması bizi buralara getirdi. Önümüzdeki 5 yıl için koyduğumuz hedefi 2012 için revize ettik” diye konuştu.
Hedef kişi başına tüketimi 8 kilograma çıkarmak
TMSD verilerine göre, dünyada makarna ürünlerine olan talep istikrarlı bir artış içinde olmasına rağmen Türkiye'de makarna tüketimi beklenen düzeye ulaşmadı. Ayrıca, bölgesel farklılıklar gösteriyor. Dünya makarna üretimi 11 milyon 877 bin ton civarında bulunuyor. Dünyada makarna üretiminde İtalya en büyük üretici konumunda, bu ülkeyi ABD, Brezilya, Rusya'nın ardından Türkiye izliyor.
Dünyada kişi başına makarna tüketiminde 28 kilogram ile İtalya ilk sırada yer alıyor. Bu ülkeyi 13 kilogram ile Venezuela, 11,7 kilogram ile Tunus izliyor. Türkiye'nin kişi başına makarna tüketimi 1962 yılında 1,2 kilogram iken, 1978'de 3,9 kilograma, 1990'lı yılların başında 4,3 kilograma yükseldi. Sektör şu anda 6 kilogram civarında bulunan kişi başına tüketimi 8 kilograma çıkarmayı hedefliyor.
Türkiye'nin son 10 yıllık makarna üretimi, iç talebi ve ihracatı şöyle: