Türk işadamları ABD gezisine çıkıyor

Güncelleme Tarihi:

Türk işadamları ABD gezisine çıkıyor
Oluşturulma Tarihi: Eylül 04, 2006 11:24

Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen, işadamlarıyla birlikte 10-16 Eylül tarihleri arasında ABD gezisi gerçekleştireceklerini belirterek, “Gezinin meyvelerini çok hızlı şekilde göreceğiz. Ticaret hacmini ilk 3 sene içinde 15 milyar dolara çıkarmayı hedefliyoruz” dedi.

Bakan Tüzmen, yaptığı açıklamada, Dış Ticaret Müsteşarlığının ihracatın geliştirilmesi amacıyla 2006 yılı için ABD stratejisi hazırladığını hatırlatarak, ilk defa ABD'nin ilk defa sektörel ve bölgesel anlamda incelendiğini vurguladı.
Tüzmen, ABD'deki bazı eyaletlerin dış ticaret rakamlarının Türkiye'nin dış ticaret rakamlarından büyük olduğuna işaret ederek, şunları söyledi: “Böylesine eyaletler ile Türkiye'nin ticaret hacmini artırmaya çalışıyoruz. Bu kapsamda 6 tane eyalet belirledik; New York, Illinois, Florida, Kaliforniya,, Georgia ve Teksas eyaleti. Bu 6 eyalet ABD dış ticaretindeki ithalat-ihracat işlemlerinin yüzde 60'ını temsil ediyor. Türkiye ile ABD arasındaki ticarette yaklaşık yüzde 70'i bu bölgelerden yapılıyor. Bu bölgesel dağılıma bir de sektörel dağılım ekledik. Tekstil, konfeksiyon, otomotiv ve otomotiv yan sanayi, taşıt sanayi, elektrik-elektronik, kuyum-mücevher, sıhhi malzeme ve işlenmiş gıda ürünleri ana sektörler.”

Dış ticarette komşu ve çevre ülkelerle ticaretin yüzde 3'lerden bugün yüzde 32,8'lere geldiğini vurgularken, ABD stratejisinin de 2007 ve takip eden yıllarda devam edeceğini anlatan Tüzmen, şöyle devam etti: “Eyaletler bazında ABD ile Türkiye'nin ticaret hacmini artırmaya çalışıyoruz. Eyaletlerin içinde çok iyi firmalar ve çok iyi işadamları var. Onlar ile Türkiye'nin gerçek potansiyelini iyi bir şekilde değerlendirmek istiyoruz. ABD dünyanın en büyük ithalatçı ülkesi, 1,6 trilyon dolardan fazla bir ithalatı var. Bu ithalatın içinde Türkiye'nin payı bindeler ile ölçülüyor. 5 milyar dolar toplam ihracatımız, 5 milyar dolar da ithalatımız. Artık 5 milyar dolar Türkiye'nin 200 milyar dolarlık dış ticaret hacmi ve 80 milyar dolarlık ihracatı içinde çok küçük bir rakam. Bunun artırılması lazım. Hedefimiz kısa vadede, ilk 3 sene içinde bunu hemen 15 milyar dolara çıkarmak. Daha da hızlı artabilir.”

“ÖZEL TİCARET ANLAŞMASI GÜNDEME GELECEK”

ABD gezisine 40-50 civarında işadamı ve kamu görevlisinin katılacağını, Illinois eyaletine gidileceğini, New York, Şikago ve Washington'da programları olduğunu açıklayan Tüzmen, yapacakları görüşmelere ilişkin şunları söyledi:
“Hazır giyimde özel ticaret anlaşma gündeme gelecek. Karşılıklı ticaret anlaşmaları var. Genelleştirilmiş referanslar sistemi içinde Türkiye'ye sağlanan önceliklerin devam ettirilmesini istiyoruz. Tabiî ki daha da önemlisi başka ülkelerin ABD içerisindeki pazar payını artırması bizim işimizi oldukça sıkıntıya sokuyor. Onu düzeltmemiz lazım. Türk ürünlerinin daha fazla Amerikan pazarlarında satılmasını sağlamamız lazım.”

İlk defa ABD ihracat strateji gerçekleştirildiğini, ilk açılımı yaptıklarını ve devamının geleceğini ifade eden Tüzmen, ABD gezisi meyvelerinin çok hızlı şekilde görüleceğini söyledi. Tüzmen, Eylül ayında Çin gezisi de olduğuna işaret ederek, “Devasa bir iş ama Türkiye'nin ihracatının artırıldığını gördükçe insan bu enerjiyi alıyor” diye konuştu.

SATICI: “STRATEJİK ORTAKLIĞIN HAKKI VERİLMELİ”

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Oğuz Satıcı da, dünyanın en büyük pazarı ABD'nde eyaletler gezisinin önemli bir adım olduğunu ve daha yoğun şekilde pazarda çalışma yapmak gerektiğini söyledi. ABD-Türkiye ticaret ilişkisinin özellikle YTL'nin aşırı değerlenmesinden dolayı çok sıkıntıya girdiğini, ABD pazarında rekabetçi olamadıklarını dile getiren Satıcı, bu pazara girişte en önemli sıkıntılarının yüksek gümrük vergileri, Uzakdoğu ve Çin gibi ülkelerle yaşadıkları rekabet olduğunu belirtti. Satıcı, “ABD pazarı göz ardı edilemez. O pazarda mutlaka fiyatla da ürünle de rekabet etme gayretindeyiz. ABD gezisi ile bu pazarda var olmaya devam edeceğimizi göstermek istiyoruz” diye konuştu.

Oğuz Satıcı, ABD ile Türkiye arasında stratejik ortaklığın bugüne kadar sadece askeri ve savunma sanayi alanında geliştirilmeye gayret edildiğini belirterek, şöyle devam etti: “Stratejik ortaklığı besleyecek en önemli kanal ticari ortaklık. Maalesef biz ABD ile bir türlü ticari ortaklık içine giremedik. Bununla ilgili konular her iki ülkenin gündeminde olamadı. Artık stratejik ortaklığın hakkı verilmeli. İki ülke arasında ve iki ülkenin 3. ülkelerle yapacağı ticaret konusunda mutlaka ciddi adımlar atılmalı. ABD, yüksek gümrük vergilerini düşürmeli ya da mutlaka gümrüklerden arındırılmış nitelikli sanayi bölgelerini oluşturmalı. Bu bölgelerde mutlaka Amerikan yatırımcıları yer alacaktır, büyük ortak işbirliklerine imza atılabilir. Böylece ABD, bölgede kendi lehine olumlu algı yaratılmasında ciddi adımlar da atabilir.”

ABD İLE BÜYÜK İŞBİRLİĞİ FIRSATI

Dış Ticaret Müsteşarlığı koordinatörlüğünde İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçı Birlikleri (İTKİB) ile İstanbul Maden ve Metaller İhracatçı Birlikleri (İMMİB) Genel Sekreterliği organizasyonunda düzenlenen ABD gezisi, 10-16 Eylül tarihlerinde gerçekleştirilecek.

ABD'ye yönelik ihracat seferinin ilk bölümü 10-12 Eylül tarihlerinde ülkenin ticaret merkezi olan ve 900 milyar dolarlık milli geliri, 250 milyar dolarlık ithalat hacmiyle dünyanın pek çok ülkesinden daha fazla ekonomik büyüklüğe sahip olan New York'u kapsıyor. New York gezisinde, Tüzmen başkanlığındaki ihracatçılar ABD'li firmalarla bir araya gelecek. Özellikle deri, ev tekstili, tekstil ve hazır giyim, mobilya, doğal taş ve seramik ile mücevherat sektörlerinde yer alan firmalar ikili görüşmeler yapacak.

İMMİB organizasyonuyla gerçekleştirilecek Illinois eyaletinin ticaret merkezi Şikago seferi ise ABD gezisinin ikinci etabını oluşturacak. 500 milyar dolarlık milli geliri ve 78 milyar dolarlık ithalat hacmiyle önemli bir lojistik ve ticaret merkezi olan Şikago gezisinde de Türk ihracat firmaları ABD firmalarıyla görüşecek.
Şikago seferinde makine, otomotiv yan sanayi, elektrik-elektronik, doğal taş, seramik, kimya, mutfak eşyaları ve demir-çelik uzun mamulleri sektöründe yer alan firmalar iş fırsatları arayacak.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!