Güncelleme Tarihi:
JAPON hediyelik eşya ve oyuncak firması Sanrio tarafından 35 yıl önce yaratılan Hello Kitty bugün tüm dünyada bir fenomen. Yıllık cirosu 77 milyar dolar. 300’ü Japonya’da olmak üzere 1.300’den fazla lisansörü var. Her sene 14 bin değişik Hello Kitty ürünü piyasaya çıkıyor. Tütsülenmiş somondan uçağa, arabadan çocuk hastanesine, gitardan eğlence parkına, makarnaya, pizzaya, kurabiyeye kadar her şeyin Hello Kitty’lisi var. Dünya üzerinde Hello Kitty’nin satılmadığı ülke yok gibi. Kongo’da, Angola’da, Namibya’da bile var. Türkiye’ye de nihayet geldi. Hello Kitty’ye sahip olan Sanrio firmasının CEO’su Kunihiko Tsuji ile konuştuk.
Hırsımız önümüze geçmez
* 30 yıldır tüm dünyayı sallayan bir marka Türkiye pazarına girmekte biraz geç kalmadı mı?
- Haklısınız, geç kaldık. Çünkü biz Japonuz. Kültürümüz gereği hırsımız, yaptığımız işin önüne geçmiyor. Hiçbir yeni pazara baskı oluşturarak girmedik. Hep doğal yollardan, kendiliğinden gelişti. Türkiye’de de öyle olsun istedik. Ve lisansörlerimizi seçecek ajansı üç yıl önce bulabildik. Max Licensing’in sahibi Diana Magarino çok yumuşak bir kadın. Önce birbirimize güvendik. Milyar dolarlardan hiç bahsetmedik. Ticari kaygılarımızı ikinci plana attık.
* Türkiye pazarından ne bekliyorsunuz?
- Çok başarılı olacağız, başka yolu yok. Bugünden itibaren bir yıl veriyorum size. Bir yıl sonra Hello Kitty’yi bilmeyen kalmayacak. İlk hedefimiz üç büyük şehir. Dağıtım problemini çözdükten sonra da her eve bir Hello Kitty objesi sokmayı hedefliyoruz.
* Sizin babanız aynı zaman da Hello Kitty’nin de babası değil mi?
- Evet. İsmi Tsuji Shintarou. Hello Kitty o istedi diye var oldu. Önce şirketimiz Sanrio’yu kurdu. Sanrio bir hediyelik eşya şirketi. İlk günden beri aynı sloganla yaşıyor: “Küçük hediyeler, büyük gülüşler...” Babam 60’lı yıllarda çocukların sarı Faber-Castell kalemlerden daha fazlasıyla okula gitmesi gerektiğini düşündü. Bunun üzerine üstü çilekli kalemleri, renkli kokulu silgileri piyasaya sürdü. Sonra bu renkli ve çilekli şeyleri bir karakter altında birleştirip geliştirmek istedi. Tasarımcılara ne istediğini anlattı. Hayvanlara da çok meraklıydı. Hatta Oscar ödüllü bir belgeselci olduğunu kimse bilmez. Kedileri çok severdi. Hepsi birleşince ortaya Hello Kitty çıktı. Babamın tek bir amacı vardı. O da insanları gülümsetmek, neşe vermek. Kitty Japoncada sevimli demek.
* Bu kedinin neden ağzı yok?
- Ağzı olmadığı için sahibinin ruh haline uyum sağlayabiliyor. Sahibi gülüyorsa gülüyor, şaşırıyorsa şaşırıyor. Sahibi çocuksa çocuksu bir ifadesi oluyor, yetişkinse yetişkin. Ağzı olmadığı için kullanıcısının ruhunu yansıtabiliyor.
Sürmeli Hello Kity
* Tütsülenmiş somondan çocuk hastanesine, gitardan eğlence parkına, makarna, kurabiyeye kadar her şeyin Hello Kitty’lisi var. Hello Kitty’li ne yok?
- Silah yok mesela. Olamaz da. Hello Kitty’nin şarabı var ama votkası, viskisi olmaz. Fazla alkole karşıyız. Bu yüzden Hello Kitty’li Türk rakısı da üretemeyiz. Kitty gittiği ülkeye göre şekil değiştiriyor. Mesela Hindistan’da alnında kırmızı nokta var, sari sarıyor. Türkiye’de de böyle olacak. Kadınlarınızın gözleri çok güzel. Hello Kitty aynen onlar gibi sürme çekecek. Nargile içebilir… Türk çayı, Türk kahvesi, Türk rakısı içemez.
* En enteresan Hello Kitty ürünleri hangisi?
- Taiwan’a ait Eva Air’in iki tane Hello Kitty uçağı var. Onlar çok enteresan. Uçakta ikram ettikleri yemekler bile Hello Kitty şeklinde geliyor. Peçeteler, halılar, perdeler, her şey Hello Kitty. En pahalı ürünler pırlantalar. Saf pırlantadan yapılma bir Hello Kitty heykelciğinin değeri 125 bin Euro. Ama fanatikleri gözlerini kırpmadan veriyorlar. Çok fazla arabamız var. Smart, Renault, Mitsubishi, hepsiyle Hello Kitty arabası ürettik. Golf arabaları var. Sörf tahtası, kayak bordu bile var.
Hello Kitty ’nin kedisi var
Tam adı: Hello Kitty White.
Hello Kitty’nin bir de ikizi var; adı Mimmy. Mimmy’nin başındaki kurdele, ikizi Kitty’nin aksine solda. Mimmy, Kitty’den daha çekingen.
Hello Kitty bir de erkek arkadaşa sahip: Dear Daniel. Ama Avrupalılar onu hiç sevmiyor, reddediyor.
Sevimli çizgi karakter Hello Kitty, bir Japon tasarımı olmasına rağmen Londra’da annesi Mary, babası George, büyük annesi, büyük babası ve ikiz kardeşi Mimmy ile yaşıyor.
Hello Kitty üç elma ağırlığında.
Hello Kitty’nin de bir ev hayvanı; bir kedisi var. Kedisi, Charmmy Kitty 2004 yılında Sanrio porttföyünde piyasaya sürüldü. Charmmy Kitty’nin boynunda Hello Kitty’nin takı kutusuna ait bir anahtarı ve sol kulağında pembe renkli bir kurdele bulunuyor.
Hello Kitty’e göre “Hiçbir zaman çok fazla arkadaşa sahip olunamaz”
Hobileri: Müzik dinlemek, seyahat etmek, kitap okumak ve kurabiye yemek. En sevdiği tatlı elmalı pay.
Avrupa’da en çok satılan Hello Kitty ürünü iç çamaşırı, japonya da ise pijama ve tişört.
Lady Gaga rahatsız etmiyor
* Lady Gaga, Paris Hilton, Cameron Diaz gibi yaramaz kızlar da birer Hello Kitty kullanıcı. Bu sizi rahatsız etmiyor mu?
- Asla. Hiç rahatsız olmayız. Çünkü Hello Kitty herkes içindir. Bu isimler Hello Kitty’yi seksileştiremez, Hello Kitty onları masumlaştırır. Biliyorsunuz hepsinin sicili kirli. Alkol, uyuşturucu gırla... Hello Kitty’yi kullanarak pozitif mesaj vermeye, biz aslında masum kızlarız demeye çalışıyorlar. Layd Gaga ve arkadaşları Hello Kitty ile şirinleşiyor.
* Bu ünlülerle aranızda nasıl bir anlaşma var?
- Hiçbir anlaşma yok. Hiçbirine bir kuruş bile vermiyoruz. Gidip satın alıp, kullanıyorlar.