Güncelleme Tarihi:
Türk Hava Yolları 2000 yılını da zararla kapattı. 2000 yılının bilançosunda net dönem karı (zararı) 69.5 trilyon TL. 2000 yılını da diyoruz çünkü 1999 yılı da 70,3 trilyon lira zararla kapanmıştı. Bilanço rakamlarına bir göz atalım. Fakat önceden belirtelim THY'deki mini bilanço analizini yaparken geçen yıl ile kıyaslamayacağız.
Çünkü hem yaşanılan kriz hem de henüz otarmamış ama minimum yüzde 20 olması beklenen devalüasyon bizi bu konuda yanıltabilir. Ama ille de görmek isteriz derseniz önerimiz şu: 1999 yılı rakamlarını 1999 yılı Merkez bankası döviz kuru ile dolara çevirin. 2000 yılını ise bugünkü kurdan değil, 2000 yılı sonundaki dolar kuru üzerinden hesaplayıp oranlayın. Aşağı yukarı güvenilir bir rakamlar dizisine ulaşırsınız.
Gelelim 2000 yılı ayrıntılarına…
Şirketin toplam brüt satışları 1,007 katrilyon lira. Bunun 457 trilyon lirası içerdeki, 534 trilyonu ise dışardaki satışlardan kaynaklanmış. Şirket 47 trilyonluk bir satış iskontosu yapmış.
Yani net satış rakamı böylelikle 959 trilyona iniyor. Satış maliyetleri ise 845 trilyon lira seviyesinde. Tekrarlayalım THY'nin satış maliyetleri 845 trilyon lira! Bu çerçevede brüt satış karı 114 trilyon lira olarak gerçekleşiyor.
THY'nin faaliyet giderleri 249 trilyon. Ve ESAS FAALİYET KARI ise -134 trilyon lira. Yani THY esas faaliyetinden 134 trilyon lira zarar etmiş. Şirketin finansman giderleri yani bankalara ödediği faiz tutarı ise 2000 yılı içinde 12 trilyon lira olmuş.
Gider ayağına baktığımızda ise en büyük giderin pazarlama, dağıtım ve satış giderlerinden kaynaklandığını görüyoruz. Tam tamına 170 trilyon. Yönetim giderleri ies 78,5 trilyon lira.
Bu arada geçen hafta iki bakandan gelen iki ayrı açıklamayı hatırlatalım. Birincisi Hazine'den Sorumlu Devlet Bakanı Kemal Derviş.
Der ki Derviş: "Devlet harcamaları kısmalı. THY'nin vatandaşı korumak için sübvanse edilmesi yanlış. Çünkü bu ulaşım biçimini zaten benim ve sizin gibi ekonomik durumu iyi insanlar kullanıyor".
Meali "THY zam yapmalı. Çünkü THY'yi kullananlar zaten zengin ve bu zam onlara dokunmaz.
İkincisi ise Ulaştırma Bakanı Enis Öksüz'den: "THY'ye zam yaptırmam vatandaşı ezdirmem". Yoruma ihtiyaç yok.
Şimdi THY zararının nedeni daha net anlaşılıyor mu?
Deniz BAYRAMOĞLU
denizb@cnnturk.com.tr