Oluşturulma Tarihi: Temmuz 15, 2010 12:11
MasterCard tarafından Haziran ayında gerçekleştirilen MasterIndex Araştırması'na göre Türkiye halkının yüzde 53'ü bu yaz tatili yaptı veya yapmayı planlıyor.
MasterCard tarafından Türkiye'nin kentsel nüfusunu temsil eden 11 il merkezinde 1.000 kişi üzerinde yapılan araştırmanın Haziran ayı verilerine göre, yüzde 47'lik kesimin yaz tatili planı bulunmuyor.
Tatil için ortalama 2,1 hafta ayrılırken, süre gençlerde ve 45 yaş üstünde artıyor, Marmara ve Ege Bölgeleri'nde diğer bölgelere oranla düşüyor. Tatil yapma oranı, gelir seviyesi düştükçe azalıyor. Yüksek gelir grubunun yüzde 23'ünün yaz tatili planı bulunmazken, bu oran düşük gelir grubunda yüzde 53'e çıkıyor. Bölgesel olarak tatile en uzak duran bölgenin Karadeniz Bölgesi olduğu gözleniyor.
Tatil için ortalama 802 liralık bütçe ayrılırken, yüksek gelir grubunda ortalama bütçe 968 liraya çıkıyor, düşük gelir gruplarında 705 liraya kadar iniyor. Kadınlar, yaz tatilleri için ortalama 776 lira ayırırken, erkeklerde ortalama bütçe 834 liraya kadar yükseliyor.Yaz tatili için en fazla bütçe ayıran bölge halkı, ortalama 940 lira ile İç Anadolu Bölgesi iken, ortalama 667 lira ile Doğu ve Güney Doğu Anadolu Bölgesi en düşük bütçeyi ayıran kesim oldu.
Geçen yıl aynı dönem yapılan araştırmada tatile çıkan veya çıkma planı yapanların oranı yüzde 64, tatil süresi 1,7 hafta, ortalama bütçe 656 lira idi.
YURT DIŞINA ÇIKACAKLARIN ORANI YÜZDE 1
Katılımcıların yüzde 29'u tatilde evde oturacağını, yüzde 22'si yurt içinde tatil köyüne veya otele gideceğini, yüzde 21'i akrabalarının/tanıdıklarının yanına gideceğini belirtti. Yüzde 9'luk kesim, kendi yazlığını tercih edeceğini, yüzde 8'lik kesim çalışacağını ifade etti. Kampa gideceklerin oranı yüzde 4, yurt dışına çıkacakların oranı yüzde 1 oldu.
Kadın katılımcıların yüzde 33'ü, erkeklerin yüzde 26'sı tatillerini evde geçireceğini kaydetti. Kadınların yüzde 23'ü akrabalarını ziyarete gideceğini belirtirken, erkeklerde akraba ziyareti oranı yüzde 20'de kaldı.
Tatil köyüne gitmeyi planlayanların yüzde 25'lik kesimini erkekler, yüzde 20'lik kesimini kadınlar oluşturdu. Yaz tatili planlarında, akraba yanına gitme oranı 45–64 yaş aralığında artış gösterdi.
DENİZ, GÜNEŞ, KUMLA EN AZ İLGİLENENLER KARADENİZ BÖLGESİNDE
Yüzde 40 oranıyla Karadeniz Bölgesi'nde yaşayanların yaz tatilinde evde oturmayı en fazla planlayan kısım olurken, Karadeniz Bölgesini, yüzde 35 oranıyla Doğu ve Güney Doğu Anadolu Bölgeleri izledi. Evde oturmayan Karadenizliler köyüne veya akrabalarının yanına gideceğini söyledi.
Ege Bölgesi halkının tatilde kamp yapmaya tüm diğer bölgelerden daha meraklı olduğu görüldü. “Yaz tatilimde kamp yapacağım” diyenlerin ortalaması 3,8 iken, bu oran Ege Bölgesi'nde 8,1'e çıktı.
Yaz tatilini yurt içi tatil köyü/otelde geçirme tercihi yüzde 33 ile en fazla İç Anadolu Bölgesi halkından geldi. Yurt dışı tatilini en çok tercih eden bölgeler, Doğu ve Güney Doğu Anadolu ve Akdeniz Bölgeleri oldu.
Katılımcıların yüzde 32'si yaz tatilinin, “deniz, güneş ve kumsal”, yüzde 25'i “akraba ziyareti/köye gitmek”, yüzde 6'sı “dinlenmek”, yüzde 5'i “dağ, yayla, serinlik”, yüzde 4'ü “yaşadığı şehrin sakinleşmesiyle şehrin tadını çıkarmak” anlamına geldiğini belirtti.
Gelir seviyesi düştükçe, tatilin ifade ettiği kavram, deniz, güneş, kumdan akraba ziyaretine dönüyor. Karadeniz Bölgesi deniz, güneş, kumla en az ilgilenen, Doğu ve Güney Doğu Anadolu Bölgesi akraba ziyaretinden en fazla hoşlanan kesim oldu.
TATİLCİLERİN YÜZDE 33'Ü TATİLE OTOBÜSLE GİTMEYİ TERCİH EDİYOR
Yaz tatili planı yapanların, tatil alışverişi için yüzde 60 oranıyla giyecek satın alırken, giyeceği yüzde 7 ile kozmetik, yüzde 5 ile seyahat harcamaları, spor malzemesi, kitap/dergi alışverişi, yüzde 4 ile yiyecek, yüzde 3 ile elektronik alışverişi izliyor.
Tatilciler alışverişlerini sırasıyla alışveriş merkezlerinden, büyük mağaza/butiklerden, semt pazarlarından, outlet merkezleri ve mahalle mağazalarından yapıyor. Kadınların yüzde 20'si, erkeklerin yüzde 10'u semt pazarını tercih ettiğini kaydetti.
Tatilcilerin yüzde 33'ü tatile otobüsle, yüzde 28'i kendi arabasıyla, yüzde 3'ü uçakla, yüzde 2'si araba kiralayarak gideceğini söyledi. Yüksek gelir seviyesindeki katılımcılar daha çok kendi araçlarıyla gitmeyi, düşük gelir seviyesindekiler araba kiralamayı tercih ediyor.