Ceyhun KUBURLU
Oluşturulma Tarihi: Eylül 18, 2008 00:00
Dünyada hızla büyüyen sakız pazarı Türkiye’de 238 milyon dolara ulaştı. 2007 yılında dünya genelinde 4.6 milyar adet sakız satılırken, Türkiye’de kişi başı tüketim 200 grama yükseldi. Sigara yasaklarının etkilerinin de görülmesi beklenen 2008 sonunda pazarın yüzde 5 büyüyeceği tahmin ediliyor.
SİGARA yasaklarının artmasıyla birlikte sigarayı bırakanların sayısında yaşanan yükseliş sakız ve şeker pazarına da yansıyor. Geçtiğimiz yıl dünya genelinde 4 milyar 680 bin adet sakız satılırken, en büyük pazarlardan biri olarak görülen İngiltere’de kişi başı tüketim 500 grama çıktı. Türkiye’de yıllık tüketim ise 238 milyon dolara yükseldi. Pazarda tatlandırıcılı sakızlar liderliğini korurken, Türkiye’de kişi başı tüketim 200 gram oldu. Falım, First, Trident, Toybox, Şıpsevdi, Sulugöz ve Cicoz gibi markalarıyla Türkiye’de yer alan Cadbury’nin sakız kategorisindeki pazar payı yüzde 60’ı buldu.
Geçtiğimiz yıl Türkiye’de 8 bin 865 ton sakız satıldığını söyleyen Cadbury Türkiye Genel Müdürü Ahjaz Khan, şu bilgileri verdi: "Türkiye’de 238 milyon dolarlık pazar var. Bu pazarda 4 segmentte tatlandırıcı sakızlar öne çıkıyor. Pazar payı yüzde 47 olan bu sakızların yıllık satışı 111 milyon dolara ulaşıyor. 72 milyon dolarlık satışı olan şekersiz sakız pazarının payı yüzde 30. Şekerli balonlu sakız dediğimiz kategoride 49 milyon dolarlık bir satış söz konusu. Sakız pazarında 2003-2006 yılları arasında ortalama yıllık yüzde 17 oranında bir büyüme gerçekleşmişti. Toplam sakız pazarının 2008 yılında yüzde 5 oranında büyümesini bekliyoruz."
Türkiye çok önemli19 Mayıs’ta uygulanmaya başlayan kapalı yerlerde sigara içme yasağıyla, sigarayı bırakanların sayısında artış yaşandığına dair gözlemlerinin olduğuna dikkat çeken Ahjaz Khan, şöyle konuştu: "Yapılan araştırmalarda sigarayı bırakanların alışkanlıklarını terk etmek için önce sakız ve şekerlemelere yöneldikleri görülüyor. Türkiye’de de bu nedenle sakız satışlarında artış yaşandı. Türkiye pazarı sadece sakızda değil şeker ve çikolata pazarında da büyüme gösteriyor. Cadbury International’ın odaklandığı 12 ülke arasında Türkiye de öne çıkıyor. Çikolatayı çok seven, sakızdan keyif alan gençlerin nüfusta ağırlıklı olduğu bir ülke ve bu dünyanın ilgisini çekiyor."
450 milyon dolar
Khan, 6 yıl önce başlayan Kent ortaklığı ile markanın 5 kat büyüdüğünü belirterek şöyle devam etti: "2002 yılında Kent’in çoğunluk hissesini alarak başladığımız ortaklık bizim ufkumuzu açtı. 6 yıl önce Kent’in yıllık üretimi 23 bin ton, cirosu da yaklaşık 100 milyon dolar, çalışan sayımız ise 1300 civarındaydı. Şu anda 450 milyon dolar ciroya sahip, 2 bin 500 kişiyi istihdam eden ve 150 milyon dolar ihracat gerçekleştiren bir dev haline geldi. 2002 yılından bu yana 1 milyar dolarlık sermaye yatırımı gerçekleştirdik. Cadbury Türkiye’yi dünyanın en büyük üretim merkezlerinden biri haline getirmek istiyoruz. Çünkü sürekli büyüyen bir pazar var. Genç nüfusu ve coğrafi konumu bizim için çok önemli."
Sakız pazarının profili
2007 yılında dünyada 4.6 milyar adet sakız satıldı.
Türkiye’de 8 bin 865 ton sakız tüketildi.
Türkiye 2007 yılında sakıza 238 milyon dolar harcadı.
Kişi başı tüketim 200 grama ulaştı.
Kişi başı tüketim İngiltere’de 500 gram.
Ciroyu 1 milyar YTL’ye çıkartacağızKAPASİTELERİNİ 2012 yılına kadar 90 bin tona ulaştıracaklarını dile getiren Ahjaz Khan, şöyle konuştu: "Bizim amacımız şu anda İngiltere, Avustralya, Fransa’nın yer aldığı en fazla üretim yaptığımız 3 ülke arasında Türkiye’yi de sokmak. Gebze tesisimiz 4 yıl içinde ciroda yaklaşık 2 kat artacak ve yıllık 90 bin ton üretimimiz ve 1 milyar YTL’lik cirosuyla 3’üncü sırada yer alacak. Ayrıca bu rakamlarla Türkiye’nin en büyük 50 şirketi arasına girecek ve 200 milyon dolarlık ihracatıyla özellikle."
Dünya Falım’ın tadına hazır değilGEÇEN yıl satın aldıkları Falım ile sakız pazarının da hakim oyuncularından biri olduklarını hatırlatan Ahjaz Khan, şunları söyledi: "Haziran 2007’de Intergum’ı 450 milyon dolar peşin bedel ve üstlenilen borç karşılığında satın aldık. Bu stratejik bir alımdı. Çünkü bulunduğumuz 3 alanda en fazla büyümeyi sakız gerçekleştiriyor. Şu anda çikolatada en güçlü olduğumuz İngiltere pazarında şaşılacak kadar sakıza ilgi var. Trident markasını Gebze’de üretiyoruz. Ayrıca Rusya, Kuzey Avrupa ülkelerinde yerel markalarımızı Türkiye’den karşılıyoruz. Şimdi sıra Falım’da. Falım’ı diğer ülkelere de ihraç etmek istiyoruz. Ancak dünya, özellikle Avrupa Falım’a hazır değil. Avrupalılar en fazla şekerli sakız tüketiyor ve çok az bir kitle sağlık açısından tercih ediyor. Avrupalılar hazır olunca Falım’ı da sunacağız."