Güncelleme Tarihi:
Aslen Kayserili olan girişimci Deniz Boz, Türkiye'de parklarda insanların egzersiz yaptığı aletleri Çin'den Türkiye'ye getiren ilk kişi. 2005 yılından bu yana gelip gittiği Çin'de uzun zamandan bu yana üretim yapmak istediğini söyleyen Boz, Türkiye'den bir ortağı ile birlikte Çin'de pişmaniye üretimine başladı. Nedim Boz, Çin'in Pekin'e komşu Tiencin (Tianjin) kentinde şimdilik 20 Çinli işçiyle pişmaniye üretimi yapıyor. Çinli işçilerin ücretleri 600 yuan (yaklaşık 137 TL) olduğu, Nedim Boz'un şu ana kadar 300 bin dolar yatırım yaptığı belirtildi. Tiencin Vuçin (Wuqin) ekonomik kalkınma bölgesinde 3 bin metrekarelik alanda, Türkiye'den gelen iki pişmaniye ustasıyla bu işe girişen Nedim Boz, krize rağmen bu iş için bir yıldan beri çalıştıklarını belirtti.
Nedim Boz, Çin'de pişmaniyeye oldukça benzeyen ve adına ‘Ejderha (keçi) sakalı' (long şü su) yiyeceğinin olması da Türk pişmaniyesinin tanıtımını kolaylaştıracağına inandığını söyledi. Ancak Çin'de Türkiye’deki gibi tatlı geleneği bulunmadığı hatırlatıldı. Türkler'in kullanıldığı şekerleme ve tatlı türü bir pazar olmadığı Çin'de şeker, yemeklerin içine de konulan bir tür baharat olarak adlandırılıyor. Bu arada yandan, Çin'de açılan pastanelerin sayısı son 5-6 yılda hızlanmaya başladı. Şekerin Türkiye'deki gibi pahalı olmaması, işçi ücretlerinin düşüklüğü ve büyük pazar olması nedeniyle Çin'de üretime başlayan Nedim Boz, bu iş için 300 bin dolar harcadığını ve 50 bin dolar daha harcayacağını söyledi.
“Hedefim Çin’de Çinliler'e pişmaniye yedirmek” diyen Nedim Boz, “Pişman mısınız?” sorusuna “Pişman değilim” yanıtı verdi ve kazanmak için bu kriz döneminde bu işe girdiğini ve sonuna kadar dayanacağını söyledi. Pişmaniyede 6 aya kadar dönüş olmasını beklediğini söyleyen Nedim Boz, bu işi başardıktan sonra başka bir gıda işine daha gireceğini belirtti.
Fabrikadaki pişmaniye makinelerinin tümünü Türkiye'den getiren Boz, Çin'de beklediklerinin üzerinde para harcadıklarını söyledi. Deniz Gıda'nın pişmaniyeleri Çin'de henüz 4 gün önce üretime başladı. Pişmaniye kutularının üzerinde Çince, “Çok Lezzetli, Çok Sağlıklı” sloganı, bir Osmanlı dönemi resmin üzerine yazıldı. Pişmaniyelerin pazarlamasını da Türk şirketi yapacak. Pişmaniyelerin bir topunun ortalama 1 yuan'a (yaklaşık 22 kuruş) geldiği şekliyle Çinliler'e satmayı planlayan Boz, yılda 50 bin ton pişmaniye satarak 10 milyon yuan (yaklaşık 2 milyon 283 bin TL) gelir elde etmeyi hedefliyor.