Güncelleme Tarihi:
SON yıllarda Türk futbolundan teker teker desteğini çeken şirketlere bir yenisi daha mı ekleniyor? Yaklaşık 5 yıl önce Süper Lig’in isim hakkını Turkcell’den alan Spor Toto’nun sözleşmesi sezon sonu bitiyor. Ancak hem ligin isim hakkını elinden bulunduran yayıncı kuruluş, hem de Spor Toto yeni sözleşme için henüz masaya oturmadı. Digiturk ve Spor Toto yetkilileri konuyla ilgili bir çalışma yapmadıklarını, sezon sonuna kadar sözleşme yenileme veya fesih işlemi yapılmayacağını belirtiyor. Spor Toto yetkilileri, “Sözleşmeyi yenileme gündemimizde yok” derken, Digiturk yetkilileri de bu konuda belirsizlik var açıklaması yapıyor. Kulislerde, özelleştirme sürecine alınacak olan Spor Toto’nun ligin isim sponsorluğunu bırakacağı konuşuluyor.
Spor Toto bu konudaki sorulara cevap vermekten kaçınıyor. Ancak uzmanlar, “Bu tür anlaşmalar için yaklaşık bir yıl önceden görüşmelerin başlanması gerekiyordu. Spor Toto’nun çekilmesi halinde yeni bir sponsorluk krizi doğabilir. Şirketler bu tür anlaşmalara bütçe dönemlerinde karar verir. Bunun için gerekli çalışmaların başlaması lazım” dedi.
HERŞEY 2010’DA BAŞLADI
Her şey Digiturk’ün 2010 yılı başında ligin yayın hakkı için 321 milyon dolar vermesiyle başladı. Özelleştirme sürecinde Türkiye Futbol Federasyonu sözleşmeye “Yayın hakkı sahibi, ihale dönemi süresince TFF Süper Lig’e ait ‘İsim Sponsorluk Hakkı’nı ve bu hak kapsamında bulunan sair hakları kendisi kullanabilir veya 3. şahıslara devredebilir” maddesini ekledi. Böylece Süper Lig’in isim hakkının satışını da elinde bulunduran Digiturk, bu alanda yeni ihale istedi. Turkcell’den yılda 10 milyon dolar alan Digiturk, daha fazla para kazanacağını hesaplıyordu. Ancak Turkcell’in sözleşmesi 2010-2011 sezonunu da kapsıyordu. Digiturk önce bir başka GSM operatörü Vodafone ile görüştü. Vodafone Süper Lig’e yıllık 35 milyon dolar verdi. Turkcell Genel Müdürü Süreyya Ciliv, bu işi mahkemeye götüreceklerini açıkladı. Daha sonra araya Spor Toto girdi ve ligin isim hakkına talip olduğunu açıkladı. Turkcell, Süper Lig’in isim hakkı için Spor Toto’ya yeşil ışık yaktı.
125 MİLYON DOLAR VERDİ
2010-2011 sezonuyla birlikte ligin yeni sponsoru Spor Toto oldu. Şirket yıllık 25 milyon dolar karşılığında 5 yıllık anlaşmaya vardı. Digiturk ligin isim hakkından 5 sezonda 125 milyon dolar kazandı. Bu sezon sonu bitecek olan anlaşma için iki taraf henüz masaya oturmadı. Kulislerde ise Spor Toto’nun yılsonunda sponsorluk çalışmasını sonlandıracağı yönünde. Bunda Spor Toto’nun önümüzdeki dönemde özelleştirme kapsamana alınmasının da etkili olduğu belirtiliyor.