Oluşturulma Tarihi: Mayıs 22, 2004 01:55
Türk fındığını tanıtmak için kurulan Fındık Tanıtma Grubu (FTG) , Çinlilerin damak tadına uygun fındık çeşitlerinin üretilmesine hız verdi. FTG Çinli bir ortakla geçtiğimiz Mart ayında kurduğu tesiste üretilen sarmısaklı ve baharatlı fındıklar Çinlilere şimdilik ‘ücretsiz’ dağıtıyor.
Yeni pazarlar bulunması amacıyla dört yıldır Çin’de yürütülen kampanyaların fındık ihracatını artırması üzerine, Çinliler’in damak tadına uygun fındık çeşitlerinin üretilmesine hız verildi. Bireysel tüketimin yanısıra özellikle sanayide ara malı olarak fındık kullanımının artırılmasını hedefleyen Fındık Tanıtım Grubu’nun (FTG) Çin’de 750 bin dolarlık yatırımla kurduğu tesiste, günde 500 ton fındık işlenebiliyor.
Fındığı tanıtmak ve sevdirmek için Fındık Tanıtma Grubu’nun Çinli bir ortakla geçtiğimiz mart ayında kurduğu tesiste üretilen sarmısaklı ve baharatlı fındıklar Çinliler’e şimdilik ‘ücretsiz’ dağıtılıyor.
Çin’deki tanıtımlar için son dört yıldır 1.3 milyon
dolar harcayan Fındık Tanıtma Grubu, Pekin’deki bu tesisin ise 4-5 yılda kendisini amorti etmesini planlıyor.
NEDEN ÇİN’DE ÜRETİM?
Dış Ticaret Müsteşar Yardımcısı Ömer Faruk Doğan, Çin’deki fındık tesisinin Fındık Tanıtma Grubu’nun tanıtım kampanyası çerçevesinde gerçekleştirildiğini belirterek, şunları söyledi:
‘Çinliler’in damak tadı, Türkler’den çok farklı. ‘Türkiye’de üretilen fındığı Çinliler yemez’ denildiği için Çin’de, Çinliler’in damak tadına uygun baharatlı, sarmısaklı değişik çeşitler üretmeye başladık. Tanıtım amaçlı olarak ürettiğimiz bu fındıkları şimdilik bedava dağıtıyoruz. Türk gıda uzmanları da Pekin’de Çinli gıda üreticilerine fındıkla neler yapabilecekleri konusunda eğitim veriyor.’
Çin’in Pekin kentinde Çinli bir firmayla ortak kurulan ‘Fındıklı-Çikolatalı Ürünler Deneme Uygulama Üretim Merkezi’nde Çinliler’in damak tadına uygun çikolatalı yeni ürünler de geliştiriliyor.
Bu merkezde Türkiye’deki büyük çikolata ve bisküvi üreticilerinde çalışan gıda uzmanları tarafından 25-30’ar kişilik gruplar halinde Çinliler’e ‘fındıklı ürün tarifleri’ veriliyor. Kek, pasta ve tatıl üretiminde fındık kullanmalarını sağlamak amacıyla, pastane ve restoran şeflerine de pasta ve tatlı uygulamaları gösteriliyor.
Türk fındığına Çince isim
ÇİN’de Türk fındığı için yürütülen kampanya kapsamında 2001 yılında FTG tarafından açılan yarışma sonucunda ‘bol vitaminli yemiş’ anlamına gelen Veycınguo (Weizhenguo) adı seçilmişti.
Çin’e ne kadar fındık satıyoruz?
1999’da 111.4 ton olan Çin’e ihracat, 2000’de 162.3 tona, 2001 yılında yüzde 121 artış ile 521.5 tona çıktı. 2002’de ise Çin’e fındık ihracatı yüzde 123 artarak bin 162.6 tona ulaştı. Son üç yılda ise toplam 1.3 milyon dolarlık reklam harcamasına karşın, 4 milyon 858.9 milyon dolar karşılığında bin 846.6 ton fındık ihracatı gerçekleştirildi.
FTG nedir?
FINDIK Tanıtım Grubu (FTG) Dış Ticaret Müsteşarlığı’ndan 1 üye ile Karadeniz ve İstanbul Fındık ve Mamulleri İhracatçıları Birlikleri yönetim kurullarından 4’er üye olmak üzere 9 üyeden oluşuyor.