Güncelleme Tarihi:
SON 10 yılda hızlı bir büyüme yakalayan dizi endüstrisine yurtdışındaki ilgi büyüyor. ABD’de variety.com’da yayınlanan bir makalede Türkiye’de yaşanan ekonomik durgunluğa rağmen Türk dizilerinin dünyada popülerliğini koruduğu, Türkiye’nin dizi ihracatında ABD’den sonra ikinci sırada yer aldığı belirtildi. Haberde özellikle Latin Amerika ülkelerinde sıklıkla takip edilen Türk dizilerinin bu ülkelerde en çok izlenen 15 program arasına girdiği belirtildi. Bu programlardan 4’ünü Türk dizilerinin oluşturduğu dile getirilen yazıda Türkiye’nin dizi ihracatının da 350 milyon dolara yükseldiğine dikkat çekildi.
HEDEF 750 MİLYON DOLAR
Türkiye’de dizi ihracatı 2008 yılı itibariyle büyümeye başladı. 2008 yılında 10 milyon dolar olan dizi ihracatımız, 2016’da 350 milyon dolara ulaştı. Türk dizilerine olan talep bölüm başına fiyatları da arttırdı. Dizilerimizin dünya pazarlarındaki fiyatları da son 5 yıl içinde yaklaşık 10 kat arttı. Türk dizi ihracatçıları 2023’te 750 milyon dolarlık ihracata imza atma hedefinde. Orta Doğu, Balkanlar ve Doğu Avrupa, Kuzey Afrika, Güney Amerika ve Orta Asya dizi ihracatında en güçlü olduğumuz pazarlar olsa da günümüzde neredeyse dünyanın her yerinde Türk dizileri izleniyor. Bundan 5 yıl önce 50’ye yakın ülkeye yapılan ihracat bugün 142 ülkeye yapılıyor. Son dönemlerde yurtdışına en çok satılan dizilerin başında ise Vatanım Sensin, Gümüş ve Hayat Şarkısı geliyor.
FATMA GÜLÜN SUÇU NE?
variety.com’da yayınlanan makalede Türkiye’de ve yurtdışında izlenme rekorları kıran ‘Fatmagül’ün Suçu Ne’ dizisinin Hint oyuncularla yeniden çekilecek olmasına de yer verdi. Yazıda ayrıca Türkiye’nin ilk yerli online dizisi olan ‘Masum’un da dikkat çekici bir performans sergilediği belirtildi. Sitede yer alan yazıya göre, Türk oyuncuların ünü, Rusya, Hırvatistan, Dubai, Katar ve Brezilya’ya kadar uzanmış durumda.
BÖLÜM BAŞI ÜCRET 10 YILDA ARTTI
TÜRK dizileri çekim kalitesi ve sanatsal değeri açısından da çıtayı yükseltmeyi başardı. Yapım kalitesinin artmasıyla yurtdışına satılan dizilerin ücretleri de arttı. 10 yıl öncesine kadar bölüm başı 500 dolar olan dizi fiyatları bugün 50 bin dolara çıktı. Dizi film endüstrisi sadece gelir anlamında değil tanıtım ve turizm olarak da Türkiye’ye önemli bir katkı sağlıyor. Özellikle Orta Doğu ülkelerinde Türk dizilerinin izlenmesi ülkeye gelen turist sayısını da olumlu yönde etkiledi.