Güncelleme Tarihi:
Türkiye Deri Konfeksiyoncuları Derneği (TDKD) Başkanı Mehmet Ali Dinç, sektördeki son gelişmeleri değerlendirdi. Dinç, Türkiye’nin kürk ve süet grubu yani yünlü deride dünyada birinci olduğunu belirterek, ancak bu ürünlerin daha çok iklimi çok soğuk olan ülkelerde kullanıldığını bu nenle pazar payının daha düşük olduğunu söyledi. Dinç, zig adı verilen normal giysilik deride ise Türkiye’nin İtalya ve İspanya’nın ardından geldiğini ifade ederek, giysilik deride dünyanın daha çok markaların tekelinde olduğunu kaydetti.
A+ markalar Türk ürünlerini tercih ediyor
Bu durumun ciddi fiyat baskısı yarattığını anlatan Dinç, “Türkiye olarak, alt grup tüketiciyi Pakistan, Hindistan ve Çin’e kaptırmış durumdayız. Ancak dünyada A (+) olarak adlandırılan bütün markalar Türk ürünlerini tercih ediyor” dedi.
Dinç, ham deri fiyatlarının yükselmesi, girdi maliyetlerinin artması ve finansman kaynağı bulmada yaşanan zorluklar nedeniyle sektörde bir sıkıntı meydana geldiğine işaret ederek, şöyle konuştu:
"Genel olarak sektörde bir durgunluk var. Bunu kısa sürede aşacağımızı düşünüyoruz. Pakistan’da bir ürünü 40-50 dolara mal ediyorlar biz de ise sadece işçilik maliyeti 100 dolar. Gerçi bizim ürünlerimizle onlarınki arasında dağlar kadar fark var. Türkiye olarak Çin’e A(+) ürünler satmaya başladık. Ürünlerimiz ciddi anlamda ilgi görüyor. Bir araştırmaya göre Çin’de 300 milyon insan sınırsız para harcama limitine ulaştı. Bu bir Amerika demek. Bugün ancak Rusya’nın yüzde 8’ine hitap ediyoruz. 4,5 milyar nüfusu olan bir ülkede 300 milyonun yüzde 20’sine dahi hitap etsek bunun sektörü 4-5 yıl götüreceğini düşünüyorum.”
Türk tasarımcılara destek
Deri sektöründe çalışan Türk tasarımcılara yurt dışı moda şovlarında destek verdiklerinin altını çizen TDKD Başkanı, “ Arkadaşlarımıza maddi destek vererek, özel tasarımlar hazırlatarak dış pazarlarda tasarım yönümüzü tanıtıyoruz. Onlarla katıldığımız Çin ve Hong Kong deri fuarlarında 'odak ülke' olarak yer aldık. Aynı zamanda sektöre yeni tasarımcılar yetiştirmek için eğitim programları ve yarışmalar da düzenliyoruz. Amacımız dünya deri pazarında en çok tercih edilen ve beğenilen marka olmak. Bu amaçla Uzak Doğu'daki tanıtım atağımızı Avrupa'da da sürdürmekteyiz. Ülkemizde ve uluslararası pazarlarda artık ürünler, markaları ile tanınmakta ve sorulmaktadır. Bu bakımdan bizler de dünyada ismimizden söz ettirmek için tüm dünyaya hitap eden markalarla ürünlerimizi üretmek zorundayız” şeklinde konuştu.
Çin pazarı büyüyor
Dinç, sektörün hala en büyük pazarının Rusya olduğunu ancak havaların sıcak gitmesi gibi iklimsel şartlardan dolayı bu pazarda biraz daralma olduğunu vurgulayarak, Çin pazarının ise her gün katlanarak büyüdüğünü ve ihracatta ikinci sırada ise Avrupa’nın geldiğini söyledi.Rusya başta olmak üzere doğu bloku ülkelerindeki mağazalaşma yatırımlarıyla destekledikleri pazar çeşitlendirme çabalarına Çin pazarına giriş inisiyatifini de eklediklerini kaydeden Mehmet Ali Dinç, şuan ki ihracatlarının 1,3 milyar dolar olduğunu, bu rakamı 2023’te 5,5 milyar dolara çıkarmayı hedeflediklerini belirtti.
TDKD Başkanı Mehmet Ali Dinç, sektörün geleneksel pazarı olan olan Avrupa ülkelerinde süregelen durgunluk ve yeni açılan pazarlardan orta doğu ve Kuzey Afrika'daki Arap Baharı sonrası oluşan istikrarsızlık nedeniyle ihracatın bu yılın ilk 10 ayında geçen yıldaki seviyesini ancak koruyabildiğini belirterek, deri sektörünün ihracatını yüzde 17,7 artırdığını, deri ve kürk konfeksiyon grubunun ise yüzde 14,4 bir artış kaydettiğini söyledi.