Güncelleme Tarihi:
AKTOB Başkanı Yusuf Hacısüleyman, Antalya turizminin ana pazarı olan Rusya Federasyonu ekonomisinde yaşanan gelişmeleri turizm sektörü olarak kaygıyla izlediklerini söyledi.
Rusya Federasyonu'ndan Antalya'ya gelen turist sayısının bir önceki yılın aynı dönemine göre ekimde yüzde 35,70, kasımda ise yüzde 35,10 azaldığını hatırlatan Hacısüleyman, "Rusya pazarıyla ilgili göstergeler şu anda hiç iç açıcı değil. Biz kış sezonundayız fakat şu anda yüksek sezonda olan Tayland, Mısır, Dubai gibi ülkelere bakıyoruz Rusya'dan gidişlerde yüzde 50'nin üzerinde azalma var" diye konuştu.
Kötü senaryoya göre 2015 yılında Rusya pazarında yüzde 30-35 civarında bir kayıp olabileceğini ifade eden Hacısüleyman, "Gidişat böyle devam ederse Rusya pazarı önümüzdeki yıl 1-1,2 milyon turist azalabilir. Kötü kehanet anlamında bunları telaffuz etmiyoruz, tedbirli olmak anlamında söylüyoruz" dedi.
52 sektörü etkiler
Rusya pazarının daralmasına bağlı olarak turizm gelirlerinde de kayıp olabileceğine işaret eden Hacısüleyman, pazarda yaşanabilecek daralmanın telafi edilmesi için şimdiden harekete geçilmesi gerektiğini bildirdi.
Hacısüleyman, şöyle konuştu:
"Rusya'daki krizin en az 2 yıl süreceği belirtiliyor. Alım gücünün azalmasının Türk turizmine, daha doğrusu Rus halkının yurt dışına çıkmasına olumsuz etki yapacağını düşünüyoruz. Bu pazarda yaşanabilecek bir daralma nereden telafi edilebilir, İran'dan gelecek misafirlerden mi, İsrail'den gelecek misafirlerden mi, Batı Avrupa pazarlarından gelecek misafirlerden mi? A, B, C senaryolarına ihtiyacımız var. Hangi pazar geliştirilebilir ona bakmamız lazım. Bu tespitleri ayağımızı yorganımıza uzatalım diye yapıyoruz. Milyonlarla ifade edilen bir pazarda gerileme olduğu zaman ekonomi bundan çok etkilenir. Sadece Antalya değil, Türkiye'nin her yerinden yiyecekten içeceğe, mobilyadan tekstile kadar mal ve hizmet talep ediyoruz. Hizmet aldığımız 52 sektör var, olası bir kriz bütün bu sektörleri etkiler."
Fiyat düşer mi?
Pazarın daralmasını önlemek amacıyla seyahat fiyatlarını daha cazip hale getirmenin mümkün olduğunu, fakat turizm ekonomisinde bunu hep en son çare olarak düşündüklerini ifade eden Hacısüleyman, "Fiyatları ucuzlatma gibi bir senaryoyu henüz harekete geçirmedik. Biz bir yerden kayıp olacaksa bunu diğer taraftan nasıl telafi edebiliriz ona bakıyoruz" dedi.
Şu anda sektörün fiyatlarda bir düşüş planlamadığını belirten Hacısüleyman, Rus pazarı için Mart ayına kadar daha süre bulunduğunu, bu sürenin iyi takip edilmesi gerektiğini, pozitif yönde her türlü değişikliğin olabileceğini vurguladı.
Yeni pazarlar geliştirmek veya olan pazarları daha da büyütmek için tanıtım çalışmalarının büyük önem taşıdığını anlatan Hacısüleyman, halen özel sektör olarak 32 ülkede tanıtım faaliyetleri yaptıklarını, kamudan da çok kuvvetli bir tanıtım katkısı beklediklerini bildirdi.
Hacısüleyman, "Rusya'daki kriz bizden kaynaklanan bir kriz değil. Dolayısıyla tedavi etme yöntemi de bizde değil. Ama bu pazardan bir kayıp yaşarsak diğer taraftan bunun ne kadarını telafi edebiliriz, onun üzerinde çalışmalıyız. Söz konusu sadece oteller değil, otele gelinceye kadar o misafir o kadar çok yoldan geçiyor ki" diye konuştu.
Almanlar ve Ruslar artık aynı havuzda yüzebiliyor
Rusya pazarının başladığı ilk yıllarda Avrupa'dan gelen turistlerle, Rusya'dan gelen turistler arasında keskin bir ayrım olduğunu da belirten Hacısüleyman, "Birbirlerine karşı önyargı dereceleri azaldı. Bundan 20 yıl önce bir Alman'ın bir Rus misafire bakış açısıyla bugünkü bakış açısında fark var. Şimdi artık herkes aynı havuzda yüzebiliyor, bu da Türkiye'nin başarısı" ifadelerini kullandı.
Kur meselesi
Turizm firmalarının kurun ne olacağını bilmeden paket oluşturduğunu, bunun da kriz döneminde maliyetleri çok etkileyebileceğini kaydeden Hacısüleyman, tur operatörleri ve uçak şirketlerinin kur konusunda ciddi bir kontrat hazırlamaları gerektiği uyarısında bulundu.
Hacısüleyman, "Tatile gidecek misafirlere bir tatil paketi kaçtan satılmalı. Bugünkü maliyetler bu, ama acaba Haziran'da ruble dolar kuru ne olacak? Ben tahmin ediyorum ki tur firmaları 2015 Mart sonuna kadar herhangi bir satış yapmayabilirler veya kontratlara (kur farkı alınır) şeklinde bir madde konulur" dedi.