A.A.
Oluşturulma Tarihi: Eylül 06, 2009 10:51
Merkezi Antalya'da bulunan ve Hollanda'dan Türkiye'ye en fazla turisti getiren Corendon Hava Yolları Şirketinin Genel Müdürü Yıldıray Karaer, turizm sektörünün Türkiye'nin ihracatının yüzde 25'ini oluşturmasına karşılık özel bir teşvik ya da uygulamadan yararlanamadığını söyledi.
Karaer, yaptığı açıklamada, tur operatörlüğü, otelcilik ve hava yolu taşımacılığı bağlamında turizm sektörünün sorunları hakkında bilgi verdi.
Turizmi canlandırmak, bu pastadan ülkenin aldığı payı artırmak için sadece otel sahibinin bir şeyler yapmasının yeterli olmadığına işaret eden Karaer, hükümetten bir takım teşvikler beklediklerini dile getirdi.
“Turizm Türkiye ihracatının yüzde 25'ini oluştursa da sektöre özel teşvik yok” diyen Karaer, sektöre KDV indimi, enerji bedellerinde indirim ve hava limanlarına konma, konaklama bedellerinin indirilmesi gibi destekler verilebileceğini ifade etti.
Havaalanında alınan vize parasına da değinen Karaer, Almanya ve Belçika'dan gelen turistlerin böyle bir ücret ödemediğini ama nedense Hollanda'dan gelen turistlerden bu bedelin tahsil edildiğini kaydetti.
Turizmcilere bir takım teşviklerin verilmesini istediklerini vurgulayan Karaer, şöyle konuştu:
“Turizmi canlandırmak için hava yollarının ve otellerin bir şeyler yapması yetmez. Otel yazın 50 avroya sattığı odasını kış gelince 20 avroya indiriyor. Ne ucuzluyor da bu indirim oluyor? Hiçbir şey. Sadece turisti cezbetmeye çalışıyor.
Kışın Türkiye turizminde ancak Antalya bir şeyler yapabiliyor. İzmir, Kuşadası, Dalaman, Marmaris, Fethiye, Bodrum bölgeleri zaten tamamen kapanıyor.
Oradaki tesisler kışın turistin ilgisini çekmiyor, ancak büyük tesislerde kapalı ortamları, kapalı havuzları, eğlence aktiviteleri olduğu için bir tek Antalya'da bir şeyler yapabiliyorsunuz.
Biz Devlet Hava Meydanlarından, hava limanı işletmecilerinden ve yakıtı aldığımız firmalardan maliyetlerimizi aşağı indirecek bir takım destekler istiyoruz. Aynı şekilde devletten de sektörün teşvik edilmesini bekliyoruz.”
“FİNİKE'YE BİN 500 BİSİKLETÇİ GETİRECEĞİZ”
Corendon'un Hollanda ve Belçika'da tur operatörü olarak çok iyi bilinen bir marka olduğunu, yıllık 300 bin yolcu kapasitesine ulaştıklarını anlatan
Karaer, şirketin Hollanda'daki pazar payının yüzde 25-30'lar, Belçikada'da yüzde 6-7'ler civarında olduğunu ifade etti.
“Tur operatörü olarak sadece deniz, kum, güneş satmıyoruz” diyen Karaer, turizmi biraz çeşitlendirdiklerini, bu kapsamda yılda 5 bin civarında golfçüyü Belek'e getirdiklerini söyledi. Karaer, “Düşük sezon” denilen Ocak ayında da Hollanda ve Belçika'dan birinci lig ve ikinci lig futbol takımlarını yine devre arası kampı için Belek'e getirdiklerini bildirdi.
Türkiye'ye tenis ve beyzbol takımları da getirdiklerini belirten Karaer, yeni bir proje üzerinde çalıştıklarını, 2009-2010 döneminde kış aylarında Belçika'dan Finike'ye bin 500 kadar bisikletçi getireceklerini kaydetti.
Finike'ye önce bisikletlerin, sonra gruplar halinde bisikletçilerin geleceğini anlatan Karaer, “Bisikletler burada kalacak bisikletçiler değişecek. Finike'den Demre'ye, Olimpos'a ve Finike'nin kendi etrafında bisiklet yolları yapıldı. Bu şekilde 5 tur var. Misafirlerimiz kaldıkları 1 hafta içinde her gün bir tur yaparak Finike'de bisiklet kullanmanın keyfini yaşayacaklar” diye konuştu.
KRİZ VE CORENDON
Karaer, tüm dünyayı saran kriz karşısında Corendon'un izlediği yolla ilgili olarak da şunları söyledi:
“Krizi en az hasarla atlatmak için maliyetleri aşağı çektik, kapasitelerimizi daralttık. (gidişata göre hareket edeceğiz) diye bir yol çizdik kendimize. Kriz döneminde ürünün tipini değiştirdik. İnsanların harcamalarından kısıtlamaya gitmelerinden dolayı 3 yıldız, 4 yıldız ya da apartları sunmaya başladık ya da 5 yıldızlı tesislerde daha iyi imkanlarla tatil yapma fırsatı sunduk.
Proaktif bir yaklaşımla yolcu sayısını 2008 seviyelerinde tutmaya çalıştık. 2008'de Belçika ve Hollanda'dan 250 bin civarında turist getirdik. Bu yıl da onu yakalamayı bekliyoruz. Sayıda gerileme olmadı ama gelirlerimizde yüzde 5-6 azalma oldu.”
Yıldıray Karaer, şirketin havayolu ayağında ise aldıkları yakıtın fiyatını fikslediklerini, ürün yelpazesini ve uçtukları alanı genişlettiklerini anlattı. Karaer, “3 uçakla operasyon yaparken 5 uçağa çıktık. Ağırlıkı pazarımız Hollanda ve Belçika iken bunun yanına Polonya'yı, Danimarka'yı, İsrail'i, İtalya'yı, Romanya'yı ilave ettik” diye konuştu.
“UÇUŞ ALANIMIZ GENİŞLEYECEK”
Corendon'un tur operatörü olarak Hollanda pazarında ilk 5'te Belçika pazarında ise ilk 3'te yer aldığına işaret eden Karaer, 2010 yılında her şeyin daha iyi olacağını tahmin ettiklerini, daha efektif bir yaklaşımla yollarına devam edeceklerini söyledi.
Karaer, tur operatörü olarak “daha çok sayı, volüm yapmak” yerine daha etkin çalışıp karlılıklarını artıracaklarını, hava yolu olarak da önümüzdeki sene filolarına 2 adet yeni jenarasyon uçak ilave ederek uçak sayılarını 7'ye çıkaracaklarını ifade etti.
İlerleyen yıllarda da klasik jenerasyon uçakları filodan çıkartıp yeni jenerasyon uçaklar alacaklarını belirten Karaer, “Böylece hem daha ekonomik bir filoya sahip olacağız hem de bu yeni jenerasyon uçaklarla daha uzun uçuş süresine sahip pazarlara, İngiltere, İrlanda ve İskandinavya gibi pazarlara hitap edeceğiz” dedi.