Güncelleme Tarihi:
KÜLTÜR ve Turizm Bakanlığı verilerine göre son üç yılda 912 adet seyahat acentesi belgesi iptal edildi. Bu acentelerin “ülke turizmini baltalayıcı davranışlarda bulunduğunu” belirten bakanlık, yaz sezonu öncesi denetimlerin sıklaşacağını açıkladı. Bakanlık, “Bu acentelerun çoğu müşteriyi mağdur ediyor” dedi. TÜRSAB Başkanı Başaran Ulusoy ise, “Bu tür davranışlarda bulunan acentelere izin verilmeyeceğini, müşteriyi kandıran fırsatçıların kendileriyle iletişime geçmesi gerektiğini” açıkladı.
ZORUNLU SİGORTA ÖNEMLİ
Kültür ve Turizm Bakanlığı belgesi iptal edilen seyahat acenteleri için şu değerlendirmeyi yaptı: “2010-2011-2012 yılları ile 2013 yılının ilk 3 ayını kapsayan dönemde seyahat acentelerinin merkez işletme belgesi ile şube izin belgesi olmak üzere 912 adet acente belgesi iptal edil. Söz konusu acentelerin işletme belgeleri 1618 sayılı Seyahat Acenteleri ve Seyahat Acenteleri Birliği Kanunu’nun 27 maddesinin (b) bendinde belirtilen ‘belge almaya esas niteliklerinin kaybedilmiş olması, müşteriyi aldatıcı, kamu güveninin sarsıcı ve ülke turizmini baltalayıcı davranışlarda bulunmak ile zorunlu sigortanın yaptırılmaması’ nedenleriyle gerçekleştirildiği, belirtilen iptal sebepleri haricinde bir kısım seyahat acentesinin kendi istekleri doğrultusunda merkez veya şube izin belgelerinin iptal edildiği anlaşılmıştır.”
TATİLCİ MAĞDUR EDİLMEMELİ
Yılda 32 milyon turist çeken Türkiye’de tatilcilerin mağdur olmaması için denetimlerin sıklaştırdıklarını açıklayan TÜRSAB Başkanı Başaran Ulusoy, “Seyahat acentelerinin en büyük eksikliklerinden biri zorunlu sigortanın yaptırılmaması. Acentelerle yaptığımız görüşmelerde en çok bu konuyu vurguluyoruz. Bunun yanı sıra bir çok şirkette ‘turizmi baltalayıcı’ faaliyetler içine giriyor. Tatilcileri kandırmaya çalışanlar ve mağdur edenler hakkında ciddi işlemler yapılıyor. Bu pastayı büyütmemiz için bu tür davranışlardan kaçınmak gerekiyor” dedi.
Fiyatlara dikkat edin
TATİLCİLERİN acentalara dikkat edilmesi gerektiği bir döneme girildiğini belirten ETS Yurtiçi Turlar Direktörü Suat Özbek, şöyle konuştu: “İçinde bulunduğumuz dönemde aralık ayından beri süre gelen erken rezervasyon indirim uygulamaları mevcut. Neredeyse tüm acentalar bu şekilde indirimlerle misafirlerine hizmet verme çabasında. Yalnız kampanya kapsamında aralık ayında başlayan inidirm uygulamaları, sezon yaklaştıkça düşerek seyretmeli. Buna rağmen haziran ayı yaklaştığı halde hala yüzde 40-50 indirimlerle devam eden kampanyalar olduğu gözleniyor. Bu uygulamalar aslında tesislerin reel fiyatlarla satılmadığını, önce rakamların şişirilerek afişe edildiğini, sonrasında bu yüzde 50 indirimlerle misafirin önüne konduğunu göstermekte. Haliyle bu uygulamanın bu dönemde devamı ya fiyatların fahiş olduğunu, yada acentanın olmayan birşeyi sattığını gösterimekte. Bu durumda acentaya dikkat edilmeli. Aynı şekilde bir güvensizlik sezilmesi durumunda TÜRSAB’dan referans alınmalı. İlanlarda fiyatlara aldanılmadan özellikle yurtdışı turlarda kesin hareketli tarihlerde geçerli olan fiyatlar öğrenilmeli. Sonradan çıkan süpriz ödemeler özellikle sorgulanmalı.”
12 yılda 1374 iptal
SEYAHAT Acentaları Daire Başkanlığı 2013 yılı mart ayı faaliyet raporuna göre belgesi iptal edilen şirket sayısı 2010 yılında rekor kırdı. 2010’da 340 seyahat acentasının belgesi iptal edilirken, bu rakam 2011’de 308 oldu. 2012 yılında ise belgesi iptal acenta sayısı 205’e geriledi. 2013 yılının ilk üç ayında ise bu rakam 59 oldu. Son 12 yıllık dönemde ise 1374 acentanın belgesi iptal edildi. Yılın ilk üç aylık döneminde ise şirketlere 327 bin 943 liralık ceza kesildi.
Kalitenin önemi
TÜRK turizminin gelişmesi için denetimlerin arttığını belirten TÜRSAB Başkanı Başaran Ulusoy, “Denetimler yapılıyor. Sezon öncesi her hangi bir olayla karşılaşmamak için çok titiz çalışılıyor. Herkes taşın altına elini koymalı. Şirketler turistleri en iyi şekilde misafir etmeli. Turizm pastamız her geçen yıl büyüyor. Bu büyüme hizmet kalitesiyle gerçekleşiyor. Bugün Avrupa’nın turizmde en iyi hizmetini veren ülkelerin başında geliyoruz” dedi.
5 yıldızlı otele dikkat
TÜKETİCİLERİN zorunlu seyahat sigorsatına dikkat etmesi gerektiğinin altını çizen Başaran Ulusoy, “Tatilciler genelde otelden memnun olmuyor. Şirketler tatilciye ‘Hilton’da konaklama yapacaksınız’ deyip, 3 yıldızlı bir otele yerleştiremeye kalkıyorlar. Buna müsade edilmemeli. 5 yıldızlı bir otel için satıldıysa paket, tatilci yine 5 yıldızlı otelde konaklamalı. Yiyecek ve içeceklere de dikkat etmeli” dedi.