Güncelleme Tarihi:
Uzun zamandır beklenen anlaşma bu ay içinde imzalanacak. Japonlar, Gebze'yi Halkalı'ya Boğaz'dan geçecek bir tüp geçişle bağlayacak olan Marmaray projesi için binde 7.5 yıllık faizli ve 15 yılı ödemesiz 40 yıl vadeli krediyi veriyor.
İstanbul’un kentiçi ulaşım trafik sorununa uzun vadede çözüm getirecek olan projelerde öncelik, tüp geçişi de içine alan Gebze-Haydarpaşa-Sirkeci-Halkalı Banliyö hattı olarak tanımlanan ‘‘Marmaray’’ projesine verildi. Proje çalışmaları Ulaştırma Bakanlığı’na bağlı DLH Genel Müdürlüğü tarafından yürütülüyor.
Japon kredi kuruluşu OECF’den ‘‘Marmaray’’ projesi için sağlanan 870 milyon dolarlık krediye ilişkin anlaşmanın, bu ay içinde imzalanması bekleniyor. Yetkililer, Japon kredi kuruluşu OECF’den sağlanacak kredinin iki aşamalı olarak kullanılacağını, kredinin bir bölümünün tüp geçiş projesinin mühendislik ve müşavirlik hizmetleri için harcanacağını belirttiler.
Düşük faiz uzun vade
Yapılan hesaplamalara göre, OECF’den sağlanan 870 milyon dolarlık kredinin yaklaşık 70 milyon dolarlık bölümü müşavirlik hizmetlerine tahsis edilecek.
OECF’den sağlanan ilk dilim 870 milyon dolarlık kredi uygun koşullarda kullanılacak. Kredinin vadesi, 15 yılı geri ödemesiz olmak üzere, toplam 40 yıl. Özellikle sosyal niteliği olan uluslararası projelere verdiği kredilerle bilinen Japon kredi kuruluşu OECF’nin, tüp geçiş projesine verdiği kredinin yıllık faiz oranı ise binde 7.5.
‘‘Marmaray’’ projesi yapımında en önemli adım olarak nitelendirilen mühendislik, müşavirlik ve kontrolörlük hizmetleri ihalesi, Japon kredi kuruluşu OECF’nin belirlediği normlara göre yapılacak. Önümüzdeki aylarda açılacak olan müşavirlik ve mühendislik ihalesinde, ön yeterlilik belgesi alacak firmalara ancak OECF tarafından onaylandıktan sonra ‘‘yeterlilik belgesi’’ verilebilecek.
Müşavirlik ve mühendislik hizmetlerinin tamamlanmasının ardından, sistemin yapımı ile ilgili inşaat çalışmaları için uluslararası düzeyde ihale açılacak. Müşavirlik ihalesini üstlenecek olan grup aynı zamanda, İstanbul boğazı tüp geçiş projesinin eldeki mevcut fizibilite etütleri ile ön şartnamelerini değerlendirerek, projenin anahtar teslim yapım şartnamelerini hazırlayacak. Bu konsorsiyum ayrıca, anahtar teslim yapım ihalesinde toplanacak tekliflerin değerlendirilmesinde yetkili kuruma müşavirlik verecek. (A. A.)
MARAMARAY PROJESİ NEDİR
Bir ucu Gebze'ye diğer ucu da Halkalı'ya bağlanması düşünülen Marmaray projesi, 10 milyonu aşkın nüfusuyla Türkiye’nin en büyük kenti İstanbul'un şehir içi ulaşım sorununa kalıcı bir çözüm sağlayacak.
En geç 2005 yılında işletmeye alınması planlanıyor. Sistem, İstanbul'da mevcut olan ya da yapılmakta olan yeraltı metrosu, hızlı metro ve banliyö trenleriyle bağlantılı olarak büyük bir raylı sistemin ortaya çıkmasını sağlayacak.
İstanbul'un her iki yakasını boğazdan geçecek olan bir tüp geçitle birbirine bağlayacak.
İki yaka arasında saatte 10 bin adet olan yolcu taşıma kapasitesini 75 bin adete çıkaracak.
Şu anda iki tane olan banliyö hatları üçe çıkarılacak, tüm sistemler en son teknolojiyle yenilenecek. Trenler 2 dakika aralıklarla ulaşım hizmeti verecek.
Toplam hat uzunluğu 76.4 kilometre. Sistemin içinde 63 kilometre uzunluğunda yüzeysel metro, 4'ü yeraltı, 37'si yer üstü olmak üzere 41 istasyon yer alacak.