Güncelleme Tarihi:
İstanbul'un ulaşım sorununu çözecek Tüp Geçiş projesinin, ihale öncesi hazırlıkları tamamlandı. Proje, 300 ciltlik şartnamesi ve 6 bin adet paftasıyla Cumhuriyet tarihinin en kapsamlı projesi olarak niteleniyor.
Saatte 100 bin yolcu taşıma kapasitesiyle, İstanbul'un ulaşım sorununu büyük ölçüde çözecek olan Tüp Geçiş projesinin, ihale öncesinde hazırlığı tamamlanan şartname, rapor ve paftalarının toplamı bir kütüphaneyi dolduracak hacime ulaştı. Cumhuriyet tarihinin en kapsamlı projesi olarak nitelendirilen Tüp Geçiş ihalesine katılmak isteyen bir firma, toplam 5 bin sayfayı geçen 300 ciltlik şartname, rapor ile 6 bin adet paftayı okuyup, incelemek zorunda.
Ulaştırma Bakanlığı yetkilileri Hürriyet'e, projenin ihale edilebilecek noktaya geldiğini, ancak başvurusu bir ay önce yapılan Japon OECF kredisi için cevap beklendiğini bildirdi. OECF kredisi için yapılan başvuruya verilecek yanıt, Tüp Geçiş projesi için hayati önem taşıyor.
REKABETE AÇIK
Japonya'dan olumlu cevap gelmesi halinde, yüzde 0.75 faiz ve 40 yıl vadesiyle OECF kredisinin devlete getireceği maliyet ve geri ödeme koşulları açısından çok elverişli olduğu belirtiliyor. Ayrıca, kredi başvurusunun kabulü halinde açılacak ihalenin, yalnızca Japon firmalar ile sınırlı olmayacağı, rekabete de açık olacağı belirtildi.
Başvuruya verilecek cevabın olumsuz olması durumunda ise Ulaştırma Bakanlığı Tüp Geçiş projesini, ‘dış kredili’ olarak ihale etmeyi planlıyor. Dış kredili ihalenin maliyetinin daha yüksek olacağı ifade ediliyor.
Seçim kararı alınması nedeniyle yenilecek üç bakanlıktan birisi olan Ulaştırma Bakanlığı'na getirilecek yeni ismin, Tüp Geçiş projesi açısından önem taşıdığı kaydedildi.
9.4 şiddetindeki depreme dayanıklı
İstanbul'un ulaşım sorununa köklü ve uzun vadeli bir çözüm getirmek amacıyla, 14 yıl önce çalışmaları başlayan demiryolu tüp geçiş projesi, 13.3 kilometre uzunluğundaki Doğu-Batı hattıyla, Gebze-Halkalı arasındaki mevcut çift hat demiryolunu 3 hatta çıkartacak.
Eklenen hat şehirlerarası yük ve yolcu trenlerine hizmet verecek, diğer iki hat ise 63 kilometre uzunluğunda yüzeysel metroya dönüştürülecek.
Demiryolu Boğaz Tüp Geşiçi, demiryolu banliyö hatlarının metroya dönüştürülmesiyle birlikte gerçekleştirilecek. Gebze-Söğütlüçeşme-Üsküdar-Sirkeci-Yenikapı-Halkalı arasındaki trenler, 2 dakika aralıkla çalışacak.
Demiryolu Boğaz Tüp Geçişi'nin, denizdeki 1.8 kilometrelik kesimi, batırma tüp yöntemiyle, diğer kesimler ise hemzemin, delme ve aç-kapa tünellerle inşa edilecek. Tüp, deniz kazalarından ve olası bir sabotajdan korunmak amacıyla, yeterli miktarda kaya dolguyla örtülecek. Projeye göre Tüp, 9.4 şiddetindeki bir depreme dayanıklı olacak. Yapı, Boğaz'ın orjinal taban seviyesinin altında yapılacak ve taban eski haline getirilecek. Bunu sağlamak için, tünel yatağının en derin yeri, deniz seviyesinden 58 metre aşağıda olacak. Boğaz tüneli, sismik açıdan aktif bölgede bulunduğu için, yatay ve düşey zemin hareketlerine karşı sismik eklemler kullanılacak.