Güncelleme Tarihi:
Öyle bir reklam kampanyası düşünün ki, II. Dünya Savaşı’ndan sadece 15 yıl sonra Adolf Hitler’le neredeyse özdeşleşmiş bir ürünü Amerikalı tüketicilere satmayı başarsın...
Doyle Dane Bernbach (DDB) isimli reklam ajansı tarafından 1959’da Volkswagen Beetle (Türkiye’de böcek, kaplumbağa veya tosbağ olarak bilinen model) için hazırlanan “Küçük Düşün” (Think Small) kampanyası işte bunu başarmıştır. DDB’nin efsane sanat yönetmeni Helmut Krone ve reklam yazarı Julian Koenig tarafından hazırlanan bu kampanya 20. Yüzyıl’ın en iyi reklam kampanyası olarak tanımlanır.
KÜÇÜK DÜŞÜN
LİMON
DDB’nin kurucularından William Bernbach yönetiminde Julian Koenig ve Helmut Krone tarafından hazırlanan “Küçük düşün” ve “Limon” ilanları ise doğrudan Volkswagen Beetle’ın tasarımına odaklanır. O güne kadar alışık olunmayan tarzda hazırlanan bol beyaz alan ve küçük ürün görselli bu ilanlar, okurun dikkatini bir bakışta otomobile çeker. İlanların altında yer alan metinlerde de Volkswagen Beetle’ın dönemin büyük ve konfor odaklı Amerikan yapımı otomobillere oranla daha küçük ve yalın özelliklerinin avantajları anlatılır.
Otomobil sahipliğinin güç, prestij, lüks, zenginlik göstergesi sayıldığı bir dönemde, “Küçük Düşün” kampanyası tüketici ile son derece dürüst konuşarak küçük, hızlı gitmeyen, çirkin, yabancı bir otomobili satmayı başarmıştır.
Aşağıda DDB tarafından 1960’lar ve 70’lerde hazırlanmış Volkswagen ilanlarından çeşitli örnekler bulabilirsiniz.
ÇİRKİN AMA ORAYA GÖTÜRÜR.
GİDİYOR, GİDİYOR...
EVİNİZİ BÜYÜK GÖSTERİR.
KÜÇÜK OTOMOBİLİMİZE NEDEN BÖYLE BÜYÜK LASTİKLER TAKIYORUZ?
SON STOP EDEN VOLKSWAGEN’DİR.
İMKANSIZ.
VE BENZİNİNİZ BİTERSE, İTMESİ KOLAY.
VW DENEME SÜRÜŞÜ İÇİN DOĞRU GÜNÜ SEÇERSENİZ, YOL SIRF SİZİN OLUR.
İMKANININ ALTINDA YAŞA.
BÖCEĞİ HİÇ ÖLDÜRÜR MÜYÜZ?
BİR VOLKSWAGEN’İ BU KADAR KEZ KONTROL EDİYORUZ.
VOLKSWAGEN’DE BU KADAR GENİŞ BACAK MESAFESİ OLMASININ SEBEBİ.
ASLA.
GÜLMEYİN.
VOLKSWAGEN EVRİM TEORİSİ.
YAPILAMAZ DEDİLER. YAPILAMADI.
ENİNDE SONUNDA, KARINIZ EVE VOLKSWAGEN SAHİBİ OLMANIN EN İYİ SEBEPLERİNDEN BİRİYLE GELECEK.
SİZE BU ÇİZGİYİ DAHA NE KADAR SUNABİLİRİZ?
DEĞİŞTİRİLDİ.
BUNU DEĞİŞTİRİRİZ. BUNU, HAYIR.
TAMİR ETMEK Mİ? İMAL EDECEK KADAR PARÇA VAR.
HER BÖCEĞİN İÇİNDE BİR PARÇA CANAVAR VARDIR.
OTOMOBİLİ DAHA HIZLI YAPTIK. MOTORU DAHA YAVAŞ ÇALIŞIR.
VOLKSWAGEN SAHİBİYSENİZ, BİR SÜRÜ EKSİĞİNİZ VAR.
KİM YARIM STEYŞIN VAGON İSTER?
SİZE RADYOTÖRSÜZÜ GETİRENLERDEN. KARBÜRATÖRSÜZ.
BU GÜZELİ TASARLARKEN BİRKAÇ ÇİRKİN ŞEYİ AKILDA TUTTUK.
TAŞINACAK ÇOK MU? KUTU AL.
ÜÇ EKONOMİK BOYU VAR.
İKİ KATI YIKAMA PARASI MI VERMELİSİNİZ?
VOLKSWAGEN’İN ÖZGÜN YAPISI NEMİ DIŞARIDA TUTAR.
S. KUTUDA KAÇ FASÜLYE VAR?
C. NORMAL BİR STEYŞIN VAGONA SIĞANIN İKİ KATI.
Volkswagen’in Türkiye temsilciliğini 1961’de Çiftçiler Ticaret ve Sanayi T.A.Ş. firması, 1993’de ise Doğuş Otomotiv alır. VW’nin 1960’lar Türkiye’sinde nadir yaptığı reklamlardan bazılarını aşağıda görebilirsiniz.
1959
1960
1967
Kaynak:
"Ad Age Advertising Century: Top 100 Campaigns". adage.com.
"Top ad campaign of century? VW Beetle, of course". Portland Business Journal.
Volkswagen Kaplumbağa Otomobil Derneği, www.vkod.org.tr