Oluşturulma Tarihi: Kasım 21, 2003 18:40
Araştırma şirketi ACNielsen, 36 ülkede 80 kategoride market markalarını araştırdı. Buna göre, Türkiye'de ve dünyada market markalarının payı hızla büyüyor. Market markaları en fazla payı yüzde 22 ile Avrupa'da alırken, en yüksek market markası payına sahip ülke yüzde 38 ile İsviçre.
Araştırma şirketi ACNielsen, 'Market Markaları' konusunda bir araştırma yaptı. Market markaları, 36 ülkede 80 kategoride incelendi. Araştırmaya göre, tüketiciler toplam harcamalarının yüzde 15'ini market markalarına yapıyor. Market markaları en fazla payı yüzde 22 ile Avrupa'da alıyor. Kuzey Amerika yüzde 16 ile ikinci sırada. En yüksek market markası payına sahip ülke yüzde 38 ile İsviçre. Market markası satışlarının yüzde 95'ten fazlası Avrupa ve Kuzey Amerika'da gerçekleştiriliyor.
BÜYÜME ORANLARIACNielsen'ın araştırması, market markalı ürünlerin büyüme oranlarına bakıldığında farklı bir tablo orta koyuyor. Latin Amerika, Asya Pasifik ve Doğu Avrupa gibi gelişen pazarların market markaları pazarı küçük olmasına rağmen çok hızlı büyüme içindeler.
Örneğin Çek Cumhuriyeti, Macaristan ve Polonya 2002'ye kıyasla yüzde 48'lik bir büyüme yakalamış durumda. Latin Amerika yüzde 16, Asya Pasifik ülkeleri yılda yüzde 14'lük büyüme gösteriyor. Avrupa'da büyüme oranı ise yüzde altı. Perakende devi WalMart dışında kuzey Amerika'da satışlar değişmiyor.
Araştırmada elde edilen bir başka önemli sonuç, incelenen 36 pazarın üçte ikisinde market markalı ürünlerin daha güçlü bir büyüme göstermesi ve bu pazarlarda üretici markalı ürünleri yavaşlattığının tespit edilmesi.
Araştırmaya göre en büyük market markaları kategorileri temel gıda ürünleri, kağıt ürünleri, plastik torbalar ve alüminyum folyo, streç
film. Örneğin alüminyum folyo satışlarının yarısına yakını
(yüzde 46) market markalı ürünlerle ait. Market Markalı ürünler kağıt havlularda yüzde 33 ve peçetelerde yüzde 32'lik satış payına sahip.
Türkiye'ye baktığımızda kağıt ürünlerinin market markalı ürünler açısından oldukça gelişmiş olduğu görülüyor. ACNielsen Türkiye'nin 13 zincir mağazanın verisinden oluşturduğu ScanTrack raporlaması içerisinde ulaştıkları yüzde 32'lik payla, kağıt ürünleri tüm kategoriler içinde en yüksek market markası payına sahip.
36 ülkenin sonuçlarına göre, 11 milyar dolarlık yiyecek kategorisinde ise, market markalı hazır yiyecekler yüzde 51, sütler yüzde 44'lük satış payına sahip. Bu oranlar Türkiye ile karşılaştırıldığında oldukça yüksek kalıyor. Örneğin Türkiye'de market markalı paketli sütlerin yine 13 zincir mağazanın verisinden oluşturduğu ScanTrack raporlaması içerisinde aldığı pay yalnızca yüzde 13.
Geleneksel kategorilere bakıldığı zaman bazı trendlerin oluşmaya başladığı görülüyor. Günümüzün market markaları pazarında farklı bir düzeyde ürünler öne çıkıyor: 'Premium' Market Markaları.
Bu ürünler perakendeciler için mağazalarında özel bir satış noktası sunmalarının yanında tüketicilere de kaliteyi sunuyor. Bu ürünlerin bazıları perakendecilerin kendi markaları altında sunulurken, bazılarının kendilerine ait özel marka isimleri de olabiliyor.
'Premium' sayesinde, bir zamanlar market markaları için ulaşılamaz durumda olan bazı kategorilerde belirgin büyüme oranları görülüyor. Geleneksel olmayan kategorilerde, örneğin ruj, dudak parlatıcısı, yüz temizleme ürünleri, rimel, göz farı, bebek maması, ayran, spor enerji içecekleri, market markalarının satışlarının düşük olduğu ama üretici markalara kıyasla daha hızlı bir büyüme vaad ettiği tespit edilmiş.
Ucuz alternatifACNielsen'in 'market markaları' araştırmasında, market markalarının üreticilerden oluşan rakiplerinden ortalama yüzde 31 daha ucuz olduğu ortaya çıkıyor. Kategori seviyesinde bakıldığında en büyük fiyat farkının kişisel bakım ve sağlık ürünleri kategorilerinde gerçekleştiği görülüyor. ACNielsen tarafından ortaya çıkarılan bir başka ilginç nokta da bazı market markalı ürünlerin fiyatlarının üretici markalı ürünlerle aynı veya daha pahalı fiyata sahip olması. Bu trendin arkasında yatan en önemli sebeplerden biri, perakendeciler tarafından önceden stratejik olarak belirlenen yüksek kalitede premium markalı ürünler ve bu ürünlerin mağazanın özel bir yerinde hazırlanan özel satış noktalarında sunulması.