Güncelleme Tarihi:
Tüketiciler, 2000 yılında en çok kapıdan satıştan şikayetçi olurken, GSM sabit ücretleri, otomobil kampanyaları ile su, elektrik ve doğalgaz faturalarının dağıtımı tüketicilerin toplu şikayetlerine yol açtı.
TÜKDER Genel Başkanı Necati Yentürk, yaptığı açıklamada, 2000 yılında tüketicilere ''haksız'' yeni yükler getirildiğini, 17 Ağustos depreminin ardından getirilen geçici vergilerin kalıcı hale getirilmesinin ve 1 Ocak'tan itibaren yeni vergilerin yürürlüğe girmesinin tüketicilerin haklarını zedelediğini savundu.
Sivil toplum örgütleri ve vatandaşların bu dönemde birçok kitlesel eylemin içinde yer aldığını belirten Yentürk, şöyle konuştu:
"Kanunları ve tüketici haklarını ihlal eden birçok uygulamaya karşı tüketiciler, hakem heyetlerine, mahkemelere başvurdu. Bu girişimlerden ne yazık ki istenilen sonuç alınamadı. Ancak, tüketici haklarında somut bir gelişme olmamasına karşın, hak arama bilinci yaygınlaşıyor. Bu gelişme gelecek açısından çok büyük önem taşımaktadır."
Yentürk, TÜKDER'e yapılan şikayetler arasında kapıdan satışların 4 bin 104 dilekçe ile birinci sırada yer aldığını belirterek, bu yöntemle yapılan satışların ticari ahlakla bağdaşmadığını ve yöntemin ticaret olmaktan çıkarak zabıta vakası haline geldiğini söyledi.
Tüketicilerin kapıdan satıştan doğan mağduriyetlerinin önlenmesi için öncelikle, bu yönteme itibar etmemeleri, kapıdan satış yoluyla alışveriş yapılacaksa mutlaka sözleşmenin çok iyi okunması gerektiğini vurgulayan Yentürk, yöneticilerin de, tüketicilerin mağdur duruma düşmelerini engelleyecek yasal düzenlemeleri yapmasının şart olduğunu belirtti.
Yentürk, GSM sabit ücretleri, otomobil kampanyaları ile su, elektrik ve doğalgaz faturalarının dağıtımı konularının da 2000 yılında toplu şikayetlere yol açtığını söyledi.
GSM hizmetinden alınan sabit ücretle ilgili, tüketicilerin tüm Türkiye'de, hakem heyetleri ve mahkemelere başvurarak hak arayışına girdiğini belirten Yentürk, çok sayıda mahkemenin uygulamanın anayasaya aykırı olduğu iddiasıyla Anayasa Mahkemesi'nde dava açmasınakarşın GSM şirketlerinin ''haksız'' uygulamalarına devam etmelerinin düşündürücü olduğunu ifade etti.
Yentürk, derneklerine, gazetelerin ve şirketlerin düzenledikleri otomobil kampanyalarıyla ilgili 163, su, elektrik ve doğalgaz faturalarının rastgele dağıtılması sonucu gecikme zammı, açma-kapama ücreti ödeme şikayetlerinden kaynaklanan 134 şikayet yapıldığını sözlerine ekledi.