Güncelleme Tarihi:
OTOMOTİV Distribütörleri Derneği (ODD) Başkanı Mustafa Bayraktar, son dönemde otomotiv sektöründe paniğe yol açıp, belirsizlik yaratan yeni ÖTV düzenlemesine ilişkin önemli açıklamalar yaptı. Hürriyet Gazetesi’nin salı akşamı sektörü buluşturan dev zirvesinde görüşlerini aldığımız Bayraktar, otomotiv sektörünün Maliye Bakanlığı’nın ÖTV ve MTV gibi önemli vergi yapılarında değişiklik yapmayı planladığı çalışmalara katkıda bulunmaya hazır olduğunu söyledi. Bayraktar, “Bu değişikliğin yapılması durumunda, otomotiv sektörü temsilcileri ile bir araya gelerek, bir geçiş sürecinin belirlenmesi sektör için hayati önem taşıyor” diye konuştu. Otomotiv sektöründe planlama süreçlerinin çok uzun ve çok büyük önem taşıdığının da altını çizen Bayraktar şu uyarıları yaptı:
ÖNGÖRÜLEBİLİRLİK ÖNEMLİ
“Üretici ve ithalatçılar ortalama 3-5 ay sonrasına araç ve parça siparişi veriyorlar. Buna paralel olarak tüketiciler de aylar sonrasına sipariş verebiliyor. Gerek tüketici, gerek sağlayıcılar ve gerekse satıcılar için öngörülebilirlik en önemli konu. Süreç içerisinde müşteri, sağlayıcı ve satıcı hangi ürünü hangi vergi seviyesi ile alacağını veya satacağını bilmek istiyor. Fiyata göre ÖTV uygulaması bu öngörülebilirliği yok eder. Dalgalı kur rejiminin uygulandığı Türkiye ekonomisinde önümüzdeki aylara ilişkin kur ve fiyat tahmini yapmak çok zor hatta mümkün değil. Dolayısıyla aynı ürünün fiyatı ÖTV oranlarına göre aylar itibarıyla farklı olacak, bu durum da müşterilerin mağduriyete uğrama ihtimalini artıracaktır. Ayrıca aynı ürünün farklı donanım seviyesindeki modellerine farklı ÖTV oranlarının uygulanması ihtimal ve riski de ortaya çıkacak. Bunun da tüketicilere izahı mümkün olmayacaktır. Aynı ürününün düşük donanımlı bir modeli ile yüksek donanımlı bir modelinin farklı ÖTV oranları ile fiyatlanması ve fiyatların zaman içerisinde değişmesi sistemin uygulanabilirliğini ortadan kaldıracaktır.”
KAZANIMLAR KAYBOLMASIN
ÖTV sistemindeki fiyata dayalı olması planlanan kompleks yapının gerek tüketicinin gerekse yatırımcıların kafasını karıştıracağını kaydeden Bayraktar, tüm paydaşlar tarafından öngörülebilirliği da ortadan kaldıracağını belirtti. Bayraktar, “Fiyatlandırmada oluşabilecek karmaşık yapıyı küresel ortak ve yabancı yatırımcılara da anlatmak mümkün olmayacaktır. Enflasyon ve artan fiyatlara göre ÖTV yapısının revizyon edilme ihtiyacı sistemi daha da karmaşık hale getirecektir” diye konuştu. Otomotivde Türkiye’nin elde ettiği kazanımları kolay bir şekilde kaybetmemesi gerektiğini de vurgulayan Bayraktar, bunun da öngörülebilir ve sektörün lehine düzenlemelerle gerçekleşeceğini üstüne basarak dile getirdi.
10 YILDA 15 MİLYAR DOLAR ‘FAZLA’ VERDİ
OTOMOTİVİN Türkiye’nin bir numaralı ihracat yapan sektörü olduğunu hatırlatan Mustafa Bayraktar, “Bu yıl sonunda ihracatın 23 milyar doları aşması bekleniyor. Bu Türkiye’nin toplam ihracatının yüzde 16’sını oluşturuyor. Sektörün 2016 yılı sonunda 1.5-2 milyar dolar arasında dış ticaret fazlası vermesi bekleniyor. Son 10 yılda 15 milyar dolar dış ticaret fazlası veren bir sektörden bahsediyoruz. Ana sanayi, yan sanayi, distribütör, yetkili satıcılar ve servis noktaları ile 500 binin üzerinde yaratılan bir istihdam var. 500 bin aile bu sektörden ekmek yiyor” diye konuştu.
MTV’DE YAŞA GÖRE DÜZEN ŞART
MUSTAFA Bayraktar, Motorlu Taşıtlar Vergi (MTV) yapısında yapılandırma ihtiyacının yaşlı araç parkının olumsuz etkileri ile daha da önem kazandığını ifade ederek, “20 yaşın üzerindeki toplam araç sayısı yaklaşık 3.5 milyon adet (% 22.7) seviyesinde iken, otomobil sayısı ise 2.8 milyon adet (%26,1) düzeyindedir.
DÜŞÜK ÖTV’DE ADALETSİZ BİR DURUM YOK
TÜRKİYE’de ÖTV sisteminin söylenildiği gibi adaletsiz olmadığını kaydeden Mustafa Bayraktar, “Düşük fiyatlı bir araçtan alınan ÖTV+KDV değeri düşük, yüksek fiyatlı araçtan alınan ÖTV+KDV değeri daha yüksektir. Örneğin bugün 1.6 litre motorlu 50 bin TL matraha sahip bir araçtan alınan ÖTV ve KDV toplamı 35 bin 550 TL iken, 200 bin TL matraha sahip 1.6 litreli motorlu araçtan alınan ÖTV+KDV toplamı ise 142 bin TL’dir. Yani aynı motor hacimli iki farklı fiyat seviyesindeki otomobil için ödenen vergiler çok farklıdır. Öngörülen motor hacmi ve fiyata göre ÖTV vergilendirme sisteminin uygulanması söz konusu olursa, devletin ÖTV vergi gelirleri artmaz aksine azalabilir” dedi.
BAYİLER ELEMAN ÇIKARMAYA BAŞLAR
HÜRRİYET’in organize ettiği otomotiv zirvesinde ODD Başkanı Mustafa Bayraktar’ın dışında sektör temsilcilerin aktardığı diğer bazı sıkıntı yaratacak hususlar ise şöyle:
Eğer fiyata dayalı ÖTV oranı belirlenirse bireysel müşteri ile filo arasında önemli bir fark oluşacak.
Türkiye genelindeki bayi teşkilatlarının müşterilere verdiği hizmetin kalitesi yaptıkları işten kazandıkları parayı tekrar işlerine yatırmaları ile olacak. Eğer vergiler söylenildiği gibi artarsa, bayi teşkilatının marjları muhtemelen düşecek ve bu durumda da eleman çıkarmak durumunda kalacaklar.
Eğer bahsedilen vergilendirme sistemi gelirse Türkiye gibi kura dayalı bir pazarda her ay sınırların revize edilmesi gerekecek. Ya da kur düşerse kampanyalarda indirimler artarsa belirlenen sınırları yeniden mi tespit edecekler. Böyle karmaşık bir sistemin yönetilmesi mümkün değil.
Olası değişikliğin sistemsel hazırlıklarının yapılması için zamana ihtiyaç duyulacaktır. Eğer 14 Kasım’da denildiği gibi yayına alınırsa ve hemen geçerli denirse sistemin hazır olmaması durumunda sektör tamamen durur.
Eğer yeni ÖTV sistesi gümrük ithalat bedeli üzerinden çalışırsa bu durumda yerli üreticiler üretim maliyeti üzerinden mi çalışacak? Bu durum haksız rekabet yaratır ve yabancı yatırımcıların Türkiye gibi bir pazara yatırım yapmalarını engelleyebilir.
Sektör yaklaşık 3-4 aylık sipariş süreleriyle çalışıyor. Bu tarz değişikliklerin uygulanması için yeterli bir geçiş sürecinin tanımlanması
gerekecektir.
ÖTV İSTİŞARE İLE DÜZENLENECEK
MALİYE Bakanı Naci Ağbal, ODD Başkanı Mustafa Bayraktar’ın talebine paralel olarak yeni ÖTV düzenlemesinin sektörle istişare edileceğini söyledi. Önceki gün Bloomberg HT’ye konuşan Ağbal, sıfır araçlarla ilgili ÖTV düzenlemesinin adil bir sistem için oluşturulduğunu ve sektör temsilcileriyle istişare edildikten sonra hayata geçirileceğini söyledi. Sosyal medyada dolaşan ve ‘yeni’ olduğu söylenen ÖTV oranlarının gerçeği yansıtmadığını belirten Bakan Ağbal, yeni vergi sistemini oluştururken piyasada oluşmuş olan fiyat kümelerini dikkate alacaklarını, belli bir oranın altında kalacak olan araçlara daha düşük bir vergi oranı belirleyeceklerini ifade etti.
VERGİ DÜŞEBİLİR
Maliye Bakanı Naci Ağbal, otomobillerden alınacak olan yeni ÖTV ile ilgili ipuçları da içeren bilgiler verirken şöyle konuştu: “Sistemi sektörle istişare ettikten sonra uygulamaya koyacağız. Yeni düzende de motor silindir hacmi kriteri devam edecek. Ancak aynı motor ve silindir hacmine sahip araçların farklı amaçlarla kullanıldığını biliyoruz. Bu durumda 1.4 litre motor hacmine sahip, düşük emisyonlu kompakt bir binek otomobil ile aynı motor hacmine sahip spor otomobil ya da SUV’un vergisi farklı olacak, hatta binek olan versiyonun vergisi düşebilecek.” Türkiye’de otomotiv sektörünü büyütmek istediklerini vurgulayan Maliye Bakanı Ağbal, düzenlemeyi sektörün orta ve uzun vadeli planlarını gözeterek ve mutlaka bu endüstriyi büyütmek üzere yapacaklarının altını çizdi.